במועצה האזורית הערבה התיכונה דיווחו היום (שני) על שיא ביבול התמרים שצפוי לעמוד השנה על למעלה מ-6,800 טון.
המגמה של העלייה בכמות יבול המג'הול נמשכת בזכות מטעי התמר הצעירים שמניבים פרי בפעם הראשונה מאז שניטעו ב-2015. המג'הול נחשב לזן התמרים המתוק, הבריא הטעים והיוקרתי ביותר והוא מבוקש מאוד בעולם. 90% מהפרי שגדל על פני 9,000 דונמים בערבה התיכונה מיוצא לאירופה, ארצות הברית, אוסטרליה, רוסיה הודו ותאילנד.
"עם העלייה במודעות לבריאות בעולם והכרה בתמר כסופר פוד, קיימת מגמת צמיחה מתמדת בביקוש העולמי ובעיקר לזן המג'הול האיכותי", אמר מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה. "מטרתנו היא מקסום יכולת האיכות ושמירה על הסטנדרטים הגבוהים והמוניטין של המג'הול הישראלי, פיתוח שווקים חדשים בחו"ל ושמירה על מחיר התמר הישראלי".
בישראל נטועים כ-68 אלף דונם מטעי תמר מזנים שונים, מתוכם 80% מטעי מג'הול, שניטעו על ידי למעלה מ-500 מגדלי תמרים, מתוכם 170 שוכנים בערבה התיכונה.
היבול הארצי יעמוד העונה על כ-50 אלף טון לעומת כ-43 אלף טון אשתקד. על פי הערכות, בתוך עשור, מספר זה יוכפל ויעמוד על 100 אלף טון. ישראל נחשבת ליצואנית המג'הול הגדולה בעולם שמספקת לשוק העולמי כ-50% מצריכת התמרים. לשם השוואה, ארצות הברית מייצאת כ-15 אלף טון בשנה וירדן כ-10 אלף טון.
מעל 85% מהיצוא הישראלי הוא תמר מג'הול והיתר בעיקר דקל נור. ישראל אחראית לכמחצית מצריכת תמר המג'הול בעולם, כ-25 אלף טון.
בשנים האחרונות קיימת עלייה בצריכת מזון בריא, והתמר צובר תאוצה כ"סופר פוד" בזכות היותו עשיר באשלגן, בברזל ובסידן ומספק אנרגיה באופן מיידי לכל אדם ובמיוחד לספורטאים, רוכבי אופניים ולכל המרבה בפעילות פיזית.
עופר גור, יו"ר הוועדה החקלאית בערבה התיכונה: "בענף התמרים בכלל, ובערבה בפרט, חלה תנופה עצומה בשנים האחרונות, ההשקעה בענף התמר הינה לטווח ארוך ונחשבת לסולידית בענף החקלאי. התמר מאפשר שימוש במים מליחים כמו אלו הזמינים בערבה".
הביקוש הגבוה לתמרים האיכותיים מהערבה התיכונה, הרחבת שטחי מטעי התמרים, ההתארגנות השיווקית והיצוא המאסיבי, הביאו להקמת "פורום התמרים" שמאגד את כל בעלי מטעי התמרים, לצורך התמקצעות משותפת לענף התמרים, במטרה להגיע לאיכות מרבית של הפרי ולמקסם את פוטנציאל השיווק בעולם.
מגדלי התמרים בארץ מתמודדים כיום עם שער חליפין נמוך מאוד ועם מכסים שהוטלו על תמר ישראלי בתורכיה ונזקי שיווק שנגרמו בתקופת הקורונה.