דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

תחקיר צה"ל: סבירות גבוהה כי העיתונאית שירין אבו-עאקלה נפגעה בשוגג מירי צה"ל

במסקנות התחקיר עולה כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בעיתונאית אל-ג'זירה, אך בשל חילופי האש ומיקומה של אבו-עאקלה, ייתכן כי נפגעה מירי צה"לי | הרמטכ"ל: "המחבלים ביצעו ירי חסר הבחנה"

שירין אבו עקלה, עיתונאית אלג'זירה שנהרגה במהלך פעולת צה"ל בג'נין (צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
שירין אבו עקלה, עיתונאית אלג'זירה שנהרגה במהלך פעולת צה"ל בג'נין (צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

דובר צה"ל פרסם היום (שני) את מסקנות התחקיר בנוגע למותה של עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו-עאקלה, שנהרגה מירי במהלך הפגנה בחודש מאי האחרון. המסקנות אינן חד משמעיות, אך מעידות על אפשרות סבירה כי היא נורתה בשוגג בידי צה"ל, ואפשרות נוספת, שנותרת בעינה, היא כי העיתונאית נורתה על ידי חמושים פלסטינים. כן עלה כי לא נמצאה חריגה בנהלי הפתיחה באש.

את התחקיר הגיש לאחרונה מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס לרמטכ"ל אביב כוכבי. מיד לאחר המקרה, הרמטכ"ל הורה על הקמת צוות חקירה לנושא, ואף הציע לפלסטינים לקיים חקירה משותפת. משסירבו במנגוני הביטחון הפלסטינים לשיתוף הפעולה, הוקם צוות ייעודי לחקירת נסיבות המקרה, והורכב ממפקדים בצה"ל וגורמי מקצוע רלוונטיים.

בתחקיר נכתב כי לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על ידי מי נורתה העיתונאית, "אולם סבירות גבוהה יותר היא כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה״ל, שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים וזאת תוך כדי קרב במהלכו נורה לעבר חיילי צה"ל ירי מסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים".

האירוע בו נהרגה אבו-עאקלה, היה הפגנה של פעילים פלסטיניים בתחילת מבצע "שובר גלים", שהחל ב-11 במאי וכולל מעצרים בנפת ג׳נין לסיכול ולמניעת טרור הנמשכים עד היום. בשבועות שקדמו למבצע נרצחו 19 ישראלים בפיגועי טרור, מתוכם 11 על ידי מחבלים שיצאו מאזור ג'נין.

ההפגנה התקיימה במרחב עירוני צפוף, ובתחקיר נכתב כי "במהלכה נורה ירי נרחב וחסר הבחנה על ידי חמושים פלסטינים לעבר לוחמי צה״ל, כולל בזמן ובמרחב בהם נהרגה העיתונאית, לצד השלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים", נכתב בהודעת דובר צה"ל. "לקראת סיום הפעילות נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה".

במסגרת תחקירי צוות החקירה, תושאל כוח צה״ל שהיה מעורב במקרה, ובוצע "ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח השמע (סאונד) בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח", נכתב בתחקיר. "בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינ"ל, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו".

לאחר שבצה"ל ביקשו במספר הזדמנויות את הקליע ממנו נפגעה אבו-עאקלה, הוא הועבר לבדיקה מהרשות הפלסטינית. ב-2 ביולי 2022 נערכה בדיקה בליסטית של הקליע במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקני (גנרל בכיר) בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית.

בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, "קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות", לדברי התחקיר, "לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי".

הרמטכ"ל, אביב כוכבי אמר: "מותה של שירין אבו-עאקלה הוא אירוע מצער. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלסטיני, המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל. הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלסטינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר. צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מידי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות. המחבלים הפלסטינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלסטינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!