דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שיעור ההרוגים מתאונות עבודה בישראל גבוה ב-40% מהממוצע באיחוד האירופי

50 עובדים נהרגים בממוצע מבניית 100 מבנים בני 10 קומות או יותר | מודל חדש שפיתחה זרוע העבודה במשרד הכלכלה עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נועד לנבא את מספר תאונות הבנייה בהתאם למספר התחלות הבנייה בכל עיר, וליצור מפת 'ערים אדומות' שבהן יוגבר הפיקוח

זירת תאונת עבודה (צילום: איחוד הצלה)
תאונת עבודה. המחקר העלה קשר חיובי בין בנייה לגובה לבין מספר תאונות העבודה בענף (צילום אילוסטרציה: איחוד הצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על כל 100 מבנים נמוכים שנבנים בשנה נפגעים כ-3 עובדים בממוצע, ועל כל 100 מבנים גבוהים בני 10 קומות ומעלה שנבנים נפגעים כ-50 עובדים, לפי מחקר חדש של מינהל הבטיחות בזרוע העבודה במשרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. החוקרים יצרו מודל שמאפשר להעריך את מספר תאונות הבנייה הצפויות בערים שונות, בהתאם למספר התחלות הבנייה בהן.

בזרוע העבודה הוסיפו ששיעור ההרוגים ל-100 אלף מועסקים בענף הבנייה בישראל עמד ב-2019 על 10.9, והיה גבוה מהממוצע באיחוד האירופי, שעומד על 6.3. עם זאת, הפער הצטמצם מאז 2015, אז עמד שיעור ההרוגים על 13.2 בישראל, ו-5.4 באיחוד האירופי.

לצורך בניית המודל, הובאו בחשבון נתוני תאונות העבודה של מינהל הבטיחות מ-2003 עד 2021, לצד מספר העובדים בענף הבניין בכל שנה, ונתוני התחלות הבנייה לפי מספר הקומות בבניין ב-495 יישובים בישראל בכל שנה, שמקורם בהיתרי הבנייה עצמם ובסקר מעקב הבנייה של הלמ"ס. המחקר העלה קשר חיובי בין בנייה לגובה לבין מספר תאונות העבודה בענף. המודל משקלל את מספר התחלות הבנייה בשנה מסויימת ואת גובהן עם מספר הנפגעים בשנתיים האחרונות. לטענת החוקרים, המודל מדייק ב-80%.

הקשר בין בנייה לגובה של בנייני מגורים לבין תאונות עבודה (מקור: זרוע העבודה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
הקשר בין בנייה לגובה של בנייני מגורים לבין תאונות עבודה (מקור: זרוע העבודה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

החוקרים הוסיפו שהמודל יכול לבסס מדיניות ממשלתית טובה יותר להתמודדות עם תאונות בענף הבניין – החל משלבי התכנון של יחידות הדיור דרך שלבי הביצוע בפועל של הקמתן.

מדיניות כזו יכולה לכלול הן רובד לאומי והן רובד מוניציפלי, בשל רמת המעורבות והשליטה של השלטון המקומי על התכנון, הביצוע והתנאים שמעמידות ועדות התכנון והבנייה המקומיות והמרחביות ליזמי ומבצעי בנייה, והפיקוח של הרשויות בשטח על פעולות אלה, שנעשה לרוב באמצעות יחידת הפיקוח הכפופה למהנדס הרשות. ביסוס מדיניות כזו חשובה בשל המאמצים הניכרים שמשקיעה המדינה בהגדלת היקף הבנייה למגורים, בדגש על בנייה רוויה וגבוהה, שהסיכונים בה גדולים יותר.

"תנועת מלקחיים, שתושתת על מדיניות ציבורית מבוססת נתונים וגיבוש מודלים מתוקפים שמאפשרים קבלת החלטות מיטבית, ותנוע לכדי הידוק ושכלול האסדרה ברמה הלאומית והמוניצפלית, דרך הטמעת שיקולי הבטיחות בוועדות התכנון והבנייה בתוכניות לבנייה למגורים ויצירת מפת 'ערים אדומות' שבהן יש למקד פעילות להגברת שלומם של המועסקים בבנייתן", כתבו החוקרים, "יהיה בה כדי לאפשר למדינת ישראל להבטיח את המשך פיתוחה ושגשוגה, תוך צמצום משמעותי אפשרי של התרומה השלילית לשלומם של המועסקים בענף, מעצם קידום הגדלת היקף ומתארי עבודות הבנייה בישראל". הם קראו להמשיך לשכלל את יכולות עיבוד הביג דאטה בנושא ענף הבניין ותאונות העבודה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!