דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / דיווח, תיעוד, תביעה: 7 צעדים שיבטיחו את מיצוי הזכויות של נפגע בתאונת עבודה

החוק הישראלי מעגן שורה של זכויות במקרה של פציעה בעבודה | עו"ד סימונה גולדמן מימון, המתמחה בתחום הנזיקין, מסבירה מה נדרש לעשות עובד שנפגע בתאונה כדי שזכויותיו ימוצו במלואן

זירת תאונת העבודה בתל אביב (צילום: איחוד הצלה)
זירת תאונת עבודה. חשוב לשמור צילומים, מסמכים וקבלות (צילום אילוסטרציה: איחוד הצלה)
סימונה גולדמן מימון

1. דיווח למעסיק

רגע אחרי שהתרחשה התאונה, יש לוודא שנעשה דיווח למעסיק, על ידי העובד או על ידי אדם אחר. יידוע המעסיק על התאונה, נסיבותיה ותוצאותיה הוא קריטי להליך המשפטי שככל הנראה עוד יתנהל בהמשך.

יש לוודא שהמעסיק מקבל את כל הפרטים: היכן בדיוק קרתה התאונה, מה קרה במהלכה, מי נכח במקום, האם ננקטו כל אמצעי הבטיחות ומי הגורמים הנוספים שקיבלו דיווח (מד"א, משטרה). אם מצבו הפיזי של העובד לא מאפשר לו לדווח, עליו להקפיד בהמשך לוודא שהמעסיק קיבל הודעה מעמית במקום או מכוחות ההצלה אם הוזנקו לאירוע.

2. תיעוד רפואי

מיד לאחר שאירעה התאונה, יש לפנות לטיפול רפואי. באחריות העובד להגיד לרופא שמדובר בתאונת עבודה, ולוודא שהוא מתעד את זה במסמכים הרפואיים. המסמכים האלה ישמשו כלי לתיעוד התאונה והנזק שנגרם, ולכן חשוב שיהיה כתוב שחור על גבי לבן שמדובר בתאונת עבודה.

3. תיעוד ויזואלי

דיווח למעסיק ותיעוד רפואי הם שלבים חשובים, אבל אם יידרש העובד בהמשך להציג טענות בפני בית המשפט כדי לקבל הכרה כנפגע תאונת עבודה, סביר להניח שיידרש להציג עדויות מצולמות למה שאירע.

יש להקפיד לצלם תמונות של מקום התאונה וגורמי הפציעה. אם אין ביכולתו של העובד לעשות זאת בשל הפגיעה, יש להקפיד לבקש מעמית לצלם את המקום. יש לבדוק אם קיים תיעוד וידאו של רגע התאונה ממצלמות באזור או מטלפונים ניידים של עובדים אחרים באתר. הוכחות מתועדות אלה, אם צולמו סמוך מספיק למועד האירוע, יעזרו מאוד בהמשך ההליך המשפטי.

4. עדים לאירוע

עוד תיעוד שיעזור מאוד בתהליך הוא מהנוכחים שהיו ברגע התאונה. ראשית, בודקים אם היו אנשים שצפו במקרה. אם היו, יש לקחת את פרטי הקשר שלהם, כדי לפנות אליהם בעתיד ולבקש את עדותם על המאורע. כל תיעוד והוכחה יעזור לקבל הכרה בתאונה ויאפשר לזכות במלוא הפיצוי.

5. שמירת כל הקבלות

ההליך המשפטי הוא הרבה פעמים ארוך מהצפוי. במהלכו, יצטרך העובד להוציא מכיסו כספים על הוצאות רפואיות. יש לשמור כל קבלה ומסמך רפואי, כדי לקבל את מלוא ההחזר בעתיד. הקבלות ישמשו הוכחה להליך הרפואי, לכספים שיצאו ולמאמצים שהושקעו בעקבות התאונה.

6. הגשת תביעה לביטוח לאומי

במקביל להליך המשפטי, יש תביעה נוספת לנהל – התביעה להכרה בתאונה כתאונה עבודה בביטוח לאומי. את התביעה הזו חובה להגיש תוך 12 חודשים מהתאונה. יש לשים לב לא לפספס את המועד, כי אחרת לא יהיה פיצוי.

7. ייעוץ מקצועי

זהו שלב חשוב מאוד, שיכול לעזור להגיע למיצוי כל הזכויות. מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בתחום, כדי לקבל את הפיצוי המקסימלי. עורך הדין יידע לומר לעובד אילו פעולות עליו לעשות, לייצג אותו מול גורמים רלוונטיים וליידע אותו מה האפשרויות העומדות בפניו בהגשת התביעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!