דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הורים בפתח תקווה מוחים: יום הלימודים בגני התקשורת קוצר בשעה וחצי עקב מחסור באנשי צוות

לידיה גירשין, אמא לילדה בגן תקשורת: "תנו לנו לצאת לעבוד בשביל לממן את הטיפולים לילדים שלנו" | עיריית פ"ת: "דרשנו ממשרד החינוך לתת מענה" | ברחבי הארץ חסרות כ-1,100 וגננות בחינוך המיוחד

הפגנת הורים לילדים בחינוך המיוחד, מול עיריית פתח תקווה (צילום: אלבום פרטי)
הפגנת הורים לילדים בחינוך המיוחד, מול עיריית פתח תקווה (צילום: אלבום פרטי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הורים לילדים הלומדים בגני התקשורת בפתח תקווה התבשרו יומיים לפני תחילת שנת הלימודים, כי כל גני התקשורת בעיר יסיימו את יום הלימודים ב-15:10 במקום 16:45, כפי שהיה נהוג עד כה.

כ-200 הורים לילדים הלומדים בגנים, שנותנים מענה חינוכי וטיפולי לילדים עם קשיים בתקשורת, מפגינים בשבוע האחרון מתחת לבניין העירייה במחאה על ההחלטה. ההורים מכוונים את מחאתם לראש העיר, רמי גרינברג, ועל השלטים נכתב בין היתר "ברוכים הבאים לצהרון של רמי".

עיקר ההתנגדות של ההורים למהלך נוגעת בפגיעה ביום העבודה שלהם. לידיה גירשין, אם לילדה בגן תקשורת, "תנו לנו לצאת לעבוד בשביל לממן את הטיפולים לילדים שלנו", אומרת

ביולי האחרון פרסם משרד החינוך על מחסור של 1,103 מורות וגננות לחינוך המיוחד וזוהי הסיבה לקיצור יום הלימודים. לקראת פתיחת השנה פרסם המשרד חוזר מנכ"לית שמאשר צמצום פעילות במסגרות חינוך עקב מחסור בכוח אדם, בין היתר קיצור יום הלימודים.

יחד עם זאת, החלטה זו אינה עולה בקנה אחד עם הנחיותיה של מנכל"ית משרד החינוך, דלית שטאובר, שנתנה אישור לקיצור יום לימודים בכיתות תקשורת בבתי הספר, ולא בגני תקשורת.

מעבר לכך, ניתן אישור על מקרים נקודתיים בהם לא מצליחים למצוא פתרון אחר. הגננות לחינוך המיוחד מועסקות במשרד החינוך על כן ההחלטה על יום העבודה של הגננות נתונה בידי המשרד.

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ומנכ"לית משרד דלית שטאובר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ומנכ"לית משרד דלית שטאובר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"אני כבר לא סומך על ההסעות בבוקר, ואני עובד באזור הדרום. זאת אומרת שאני מגיע לעבודה בתשע אחרי פיזור למסגרות וברמת העיקרון צריך לצאת ב-13:00 בשביל להחזיר את הילדים, כלומר חמש שעות עבודה. למזלנו אשתי עובדת בפתח תקווה והיא יוצאת מוקדם מהעבודה בשביל לקחת את הילדים מהמסגרות והיא כבר לוקחת את כולם גם את אלה שמסיימים יותר מאוחר", אומר הורה אחר, אבא לילדה הנמצאת בגן תקשורת אחר בעיר.

"אני מבינה למה גננות ירצו לעזוב בתנאים אלו"

נדיה זורין אמא לילדה הנמצאת גם היא בגן תקשורת בעיר מסבירה כי קיצור יום הלימודים פוגע בקשר בין הצוות החינוכי לילדים. "אם בשנה שעברה הגננת מובילה והגננת עמיתה היו שתיהן כל יום בגן מלבד יום חופש לכל אחת וחלוקה בינהן על היום השעה בין 15:10 ל-16:45, השנה הגננת העמיתה נמצאת אצלנו יומיים בשבוע כאשר אחד מהם הוא היום החופשי של הגננת המובילה ובשאר השבוע היא מחליפה גננות אחרות בימי החופש שלהן. אני מבינה למה גננות ירצו לעזוב בתנאים אלו".

נדיה זורין, אמא לילדה בגן תקשורת בפתח תקווה (צילום: אלבום פרטי)
נדיה זורין, אמא לילדה בגן תקשורת בפתח תקווה (צילום: אלבום פרטי)

מעבר לקיצור יום הלימודים, ההסעות לגני הילדים הועלו גם כן כסוגיה בעייתית. ההסעות למסגרות חינוך מיוחד מגיעות לתלמידים המשובצים רחוק מביתם. "באחד הימים ווידאתי עם המלוות הסעה שהיא מגיעה ללוות את הילדה", מספרת זורין.

"ב-15:00 הנהג לא ענה וכך גם האחראית על ההסעות מהעירייה שעד היום לא חזרה אליי. אני לא ניידת ולמזלי אחת האימהות שגרה באותו אזור כמוני לקחה את הבת שלי יחד איתה. חברת ההסעות לא נערכו לשינוי בשעות. עד כה לא היו בעיות אבל אני חוששת מהיום בו יגידו לי הנהג ומלווה ההסעה שהם לא יכולים לקחת את הבת שלי ב-15:30", אומרת גירשין.

גירשין מעלה בעיה נוספת והיא החוגים אחר הצהרים. "זה לא סתם שגן תקשורת מכיל שמונה ילדים במקסימום. בחוגים מאוחדים כמה גנים לרמה של 30 ילד והילדים לא מקבלים שום דבר מזה".

לידיה גירשין, אמא לילדה בגן תקשורת בפתח תקווה (צילום: אלבום פרטי)
לידיה גירשין, אמא לילדה בגן תקשורת בפתח תקווה (צילום: אלבום פרטי)

זורין מתארת התעלמות מצד האגף לחינוך המיוחד. "שיבצו את הבת שלי בגן מרוחק מביתי. כשניסיתי לערער על ההחלטה נאמר לי 'תגידי תודה שקיבלת שיבוץ'. ההורים תיארו חוסר היענות של הגורמים האחראיים על חינוך המיוחד. "האגף לחינוך המיוחד מעביר אותנו למשרד החינוך וחוזר חלילה", אומרת גירשין.

למרות הקושי, ההורים מציינים את גני הילדים שלהם לטובה. "הגננת שלי מעלפת", אומרת זורין, "היא הסיבה שהילדה שלי נשארת בגן הזה".

העירייה: "מנסים לבחון פתרונות וחלופות"

מעיריית פתח תקווה נמסר: "משרד החינוך הוא המעסיק והמפעיל של הגננות במדינת ישראל ובשנים האחרונות הוא מתמודד עם קושי בגיוס גננות בכל הארץ. לאחרונה התקבלה החלטה במטה משרד החינוך, לפיה גני התקשורת בפתח תקוה יפעלו במתכונת מקוצרת עד השעה 15:10 לאור מחסור בגננות".

"מרגע קבלת ההודעה, דרשנו ממשרד החינוך לתת מענה מקצועי עד השעה 16:45 כפי שהיה עד כה, ובמקביל המשכנו בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים באופן מיטבי. עיריית פתח תקווה מנסה לבחון פתרונות וחלופות על מנת להאריך את יום הלימודים ולהקל על ההורים", מוספים בעירייה.

"כפי שהוסבר להורים, אנחנו פועלים בכל דרך אפשרית מול הגורמים המוסמכים לעניין השכר וכיוצא בזה. העירייה מוכנה להשקיע משאבים כספיים ואחרים, אך בפועל נדרשת הסכמת הגופים הרלוונטיים. העירייה תמשיך וממשיכה לעשות את מירב המאמצים, גם בלוחות זמנים בלתי אפשריים, על מנת לתת מענה בכל המסגרות החינוכיות בעיר ובפרט בחינוך המיוחד".

"יצוין כי מרגע קבלת ההודעה ממשרד החינוך נערכנו לפתיחת עוד 7 גנים של חינוך מיוחד, הן מבחינת מבנים, ציוד וכו״א. הדבר נכון גם להוספת כיתות תקשורת בהתראה קצרה, בבתי הספר ברחבי העיר. כל זה ועוד שהינו באחריות העירייה נעשה וייעשה בצורה המיטבית".

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!