דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגוני זכויות אדם לבית המשפט: לבטל את הגבלות העבודה למבקשי מקלט בישראל

מבקשי ומבקשות מקלט מאריתראה וסודן עתרו נגד נוהל משרד הפנים שעתיד להגביל את תעסוקתם ל-5 תחומים ב-17 ערים בלבד | בעתירה נקראה המדינה ״לקחת אחריות ולאפשר קיום בכבוד״

מהגרים מאריתריאה בהפגנה מול שגרירות האיחוד האירופי ברמת גן, בקריאה להעמדה לדין של מנהיגי אריתריאה על פשעים נגד האנושות, 2016 (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90)
מהגרים מאריתריאה בהפגנה מול שגרירות האיחוד האירופי ברמת גן, בקריאה להעמדה לדין של מנהיגי אריתריאה על פשעים נגד האנושות, 2016 (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90)
הדס יום טוב

קבוצה של שמונה מבקשי ומבקשות מקלט מאריתראה וסודן, יחד עם שורה של ארגוני זכויות אדם בישראל הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד שרת הפנים איילת שקד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, היועצת המשפטית לממשלה ורשות האוכלוסין וההגירה, בדרישה לבטל את נוהל משרד הפנים שעתיד להגביל באופן הדרגתי החל מאוקטובר הקרוב את תעסוקתם של מבקשי המקלט והפליטים, ב-17 ערים בישראל לחמישה תחומים בלבד.  

הנוהל קובע כי ב-17 ערים במרכז הארץ, בשרון, בירושלים ובאילת, מבקשי מקלט יוכלו לעבוד רק בענפים בודדים המאופיינים בעבודה פיזית קשה, שכר נמוך ומקצועות שבהם ישראלים לא מעוניינים לעבוד: מלונאות, בניין, חקלאות וסיעוד מוסדי. נוסף על כך. בענף המסעדנות יורשו להמשיך לעבוד עובדים שעבדו במסעדה ספציפית שלושה חודשים לפני יוני האחרון

מגישי העתירה, מבקשי המקלט וארגון קו לעובד, א.ס.ף, רופאים לזכויות אדם, המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, היאס ישראל והמרכז לקידום פליטים, טוענים כי מבקשי מקלט נמצאים כבר היום בשולי החברה, ועם יישומו של הנוהל רבים מהם יהפכו עניים ופגיעים יותר לניצול. הסכנה, לטענתם, היא בפגיעה בכלל החברה הישראלית, בעוד שמצד אחד, עובדים שיפעלו לפי הנוהל יאבדו את עבודתם מבלי שיהיו זכאים לדמי אבטלה או משיכת פיצויי פיטורים ויאבדו את הביטוח הרפואי שלהם, ומצד שני, מעסיקים שלא יפעלו לפי הנוהל יעברו להעסקה בצורה לא מתועדת ב"ערים האסורות".  

בין מבקשי המקלט שהגישו את העתירה: סייעת רפואית במערכת החינוך בתל אביב שנמלטה מאיזור דרום סודן, ובעקבות פיצול סודן נותרה חסרת כל אזרחות, אזרח אריתראה שברח מארצו לבדו בגיל 13 ולאחר שעונה בדרכו לישראל השתקע בפתח תקווה ועובד בסופר כבר מספר שנים, ומוכר מוערך בחנות באשדוד שברח מאריתראה והגיע לישראל לאחר שעבר עינויים קשים בסיני. כולם הגישו בקשות מקלט שלא נבחנות על ידי מדינת ישראל, וחלקן אינן מוכרעות כבר למעלה מ-13 שנים. 

על פי העתירה, אין כל הצדקה משפטית או עובדתית לפרסם נוהל כאמור, ומטרת הנוהל היא למנוע השתקעות של מבקשי מקלט בישראל. יתרה מזאת, נוהל לא חוקי זה פורסם ביום פיזור הכנסת, בתקופת בחירות, כחלק מניסיון לקושש קולות וככלי להון פוליטי. "טוב תעשה מדינת ישראל אם תכיר בכך שרבים מקשייהם של מבקשי המקלט נובעים מהיעדר המעמד שגזרה עליהם, תיקח אחריות ותאפשר להם להתקיים בכבוד. אנו נמשיך להיאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!