דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בין פשקווילים לאזרחים מודאגים, בכירי האוצר יצאו לכיכר העיר

חמש קבוצות של מפגינים, מה חושב ראש אגף התקציבים על הסכם המורים, והרגע שבו בייגה שוחט נכנס לעשות סדר: רשמים מאירוע אוצר על הבר בשוק הפשפשים

הממונה על התקציבים יוגב גרדוס באירוע אוצר על הבר (צילום: טל כספין)
הממונה על התקציבים יוגב גרדוס באירוע אוצר על הבר (צילום: טל כספין)
דוד טברסקי
טל כספין
הדס יום טוב
ניצן צבי כהן
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בכירי האוצר הודפים לרוב את הביקורת על המרכזיות שלהם בתהליכי קבלת ההחלטות, ומבקשים להשאיר את אור הזרקורים לנבחרי הציבור. עם זאת, ספק אם פקידים אחרים בממשלה היו מצליחים למלא פאבים בשוק הפשפשים בערב יום רביעי. העניין הרב בדבריהם מעיד שהציבור הרחב, לכל הפחות, רואה בהם אנשים עם השפעה רבה על החיים בישראל.

הקהל של אירוע "אוצר על הבר" שנערך אתמול (רביעי) בשוק הפשפשים ביפו הורכב מאנשי המשרד, אזרחים מתעניינים, בוגרי תכנית פכ"מ, עוברי אורח שנקלעו לסיטואציה ולא פחות מחמש קבוצות מחאה שונות, שהגיעו להשמיע את קולן מול הבכירים שחצו את הגדר של רחוב קפלן 1.

"זכרו, מעמד הביניים קורס"

כחצי שעה לפני תחילת האירוע הרחובות כבר מלאים במודעות מודבקות, מנוסחות בסגנון פשקוויל, המזהיר "מנערי האוצר הרברבנים".

פשקבילים שנתלו נגד משרד האוצר לקראת אירוע אוצר על הבר (צילום: הדס יום טוב)
פשקבילים שנתלו נגד משרד האוצר לקראת אירוע אוצר על הבר (צילום: הדס יום טוב)

"אזהרה חמורה! לא להאמין לעלילות השווא של נערי האוצר!", נכתב בפשקוויל, "זכרו: מעמד הביניים קורס, שני מיליון נפש חיים בעוני, עסקים קטנים פושטים רגל, צעירים וצעירות משוועים לעתיד ולתקווה".

אחת מיוזמות הדבקת הכרוזים היא פעילת שוברות קירות והפורום לדיור ציבורי, ריקי כהן בנלולו, שאמרה ל'דבר': "לציבור בישראל נשבר משלטון משרד האוצר, שמתנהל כאילו המדינה שייכת לו. מתעלמים ממצוקות האזרחים. רק מקצצים ומקצצים ומתעלמים מהצורך להשקיע".

כשהחשב הכללי יהלי רוטנברג ציין בפתח דבריו את האינפלציה הנמוכה יחסית בישראל בהשוואה למדינות המערב, התפרצו פעילי חד"ש עם מגפון, ומנעו ממנו להמשיך את דבריו.

פעילי חד"ש מפגינים מול בכירי האוצר באירוע "אוצר על הבר" (צילום: טל כספין)
פעילי חד"ש מפגינים מול בכירי האוצר באירוע "אוצר על הבר" (צילום: טל כספין)

"האינפלציה נמוכה כי בישראל המחירים מראש גבוהים", קראו המפגינים. "אתה חושב שהאנשים פה תיירים? אנחנו יודעים שאתה רגיל לנהל את הציבור מלמעלה, אנחנו הציבור שאתה רומס. אתם אנשים ממונים שכופים מדיניות כלכלית שפוגעת בציבור. אתם רגילים לאולמות ממוזגים ותקשורת שבכיס שלכם".

אחרי שהפסיקו הצעקות, אמר רוטנברג: "הכאב מובן. גם אני חי פה, נולדתי למשפחה ממוצעת בישראל".

בלינקוב בין הסקסופון למגפון

ההרצאה של מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב התחילה ברוגע, בסולו סקסופון של המנכ"ל הוותיק. מהר מאד הוציאו פעילי 'שוברות קירות' מגפונים, והחלו להקריא משכורות, מספרי מפונות מדיור ציבורי, אחוזי קיצוץ בתקציב ועוד. דקה להרצאה, וסבב צעקות פרץ במהירות בין הצעירים הכעוסים לקהל המבוגר שישב סביב שולחנות הבירה, וזעם על כך שמפריעים לו להקשיב.

"אני רואה שתלו פה שלטים בגנות נערי האוצר, אבל אני לא נער אוצר, אלא המנכ"ל הכי מבוגר בכל משרדי האוצר. בואו תקשיבו למה שיש לניסיון שלי להגיד", אמר בלינקוב, "על המדיניות הכלכלית שלכם אנחנו שומעים כל היום, שמענו מספיק", ענתה לו הפעילה כרמן אלמקייס במגפון, "הבעיה שמה שהיא עושה לאנשים לא מעניין אתכם".

רם בלינקוב באירוע אוצר על הבר (צילום: דוד טברסקי)
רם בלינקוב באירוע אוצר על הבר (צילום: דוד טברסקי)

הצעקות המשיכו, אבל בלינקוב היה נחוש לספר את הצד שלו בסיפור. "אין לכם מונופול על האכפתיות. בניגוד למה שנאמר, אנחנו כולנו בני אדם עם ילדים ונכדים. אכפת לנו מיוקר המחייה". בשלב מסוים הרעש התגבר ולבמה נזעק לא אחר מאשר בייגה שוחט בן ה-87, שר האוצר לשעבר בממשלת רבין וברק, "מהטובים שהיו לנו!!!" צעק בלינקוב. שוחט חייך וביקש מהקהל לשמור על נימוס ותרבות דיון כי, "אי אפשר להמשיך ככה".

אחרי שהרוחות נרגעו תיאר מנכ"ל האוצר את הרפורמה בחקלאות, תוך העלאת זכרונות מהימים בהם גידל עגבניות בסיני. "טוענים שאנחנו קובעים בנושאים מקצועיים שלא באחריותנו, כמו עם המורים. אבל אנחנו לא מתעסקים בפדגוגיה, אלא בניהול. זה אולי מעט שחצני, אבל מערכת חינוך היא מערכת כלכלית שצריך לנהל". אחרי שזכה למטר צעקות, ציין בלינקוב שהוא לא בא מבית של טייקונים, אלא ממשפחה גאה עם דורות של מנהלות ומורות במערכת החינוך.

פעילה מהצפון דרשה ממנו להיפגש עם קשישים שחיים מקצבה. "אני לא צריך להיפגש עם קשישים, גברת. אני נפגש עם אחד כזה כל יום במראה", ענה לה בלינקוב, והצליח לעלות בה חיוך.

"אני רוצה שכולם ישלמו פחות מס הכנסה כדי שיוכלו לשלם את השכר של העובדים שלהם, שאוכל להקפיץ את השכר מינימום ל-8,000 שח. שרופאים מתמחים יעבדו 8 שעות. אבל אי אפשר שיהיה את כל הכסף. אתם חושבים שמדינה לא יכולה לפשוט רגל? יש מדינה שקוראים לה יוון, היא פשטה רגל".

בתגובה לרעיון שנזרק מהקהל להטיל מסים על ירושות, טען בלינקוב שהוא "בעיקר מספק פרנסה טובה לעורכי דין ורואי חשבון".

הממונה על התקציבים מאוכזב מההסכם עם המורים

"לכל מקום שאנחנו מגיעים יש לנו סטיגמה של נערי אוצר. ההערכה הציבורית אלינו מאד נמוכה", אמר הממונה על התקציבים יוגב גרדוס. אחרי חידון קצר על היקף התקציבים במדינה, הקדיש גרדוס את רוב הזמן לדיון עם הקהל. "אין לי בעיה להישאר עד מאוחר", אמר גרדוס, "קיבלתי אישור חופשי הערב מאשתי".

פעילי המרד נגד ההכחדה עם יוגב גרדוס באירוע אוצר על הבר (צילום: טל כספין)
פעילי המרד נגד ההכחדה עם יוגב גרדוס באירוע אוצר על הבר (צילום: טל כספין)

אחרי שגרדוס השיב לשאלה וטען שהושקעו בבריאות הנפש תקציבים גדולים, עלה לדבר אדם בקהל שאמר בהתרגשות: "בישראל ההשקעה בפגועי נפש היא 3% מהתקציב, בעולם 8%. אתה מדבר כאילו אתה לא מכיר את השטח, יש אלפי אנשים בבעיה קשה. אני לא יכול לקבל את התשובה הזאת, אני מכיר את המספרים".

בשלב מסוים הגיעו הפעילים גם לממונה על התקציבים. מיצג של תנועת המחאה האקלימית 'המרד נגד ההכחדה' הקיף את גרדוס, אבל היעדר שלט הקשה להבין מה המסר המדויק של המיצג. "הפקרתם אותנו לחיי עבדות", אמר פעיל במחאת הרופאים המתמחים, "ההורים של כולנו יהיו במחלקות הפנימיות ומי שיטפל בהם זה רופא עייף". גרדוס נכנס לדיון איתם על פרטי הרפורמה, וטען שהבעיה היא מחסור ברופאים.

בשלב מסוים הציבור הרחב החל לעסוק בנושאים מגוונים יותר. "אפשר לקבל כסף לכלבים וחתולים? לסירוסים וכדומה", שאלה אישה צעירה, וגורדוס השיב: "למעשה הקצינו לזה כסף, האמת שזה עשה קצת כותרת", כשהוא מתייחס כנראה לכספים הקואליציוניים שביקשה חברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד).

כשנשאל על שכר המורים, הביע גרדוס מורת רוח מהתוצאה. "האמת היא שאני קצת מאוכזב מהציבור בנושא הזה", אמר הממונה על התקציבים, "אני אבא לילדים, אבל הייתי סופג כמה ימי שביתה בשביל שינוי בתחום החופשות, המצוינות והגמישות הניהולית. אני לא בטוח שאפשר היה אחרת בנסיבות הפוליטיות שהיו, זו תקופה רגישה. אבל אנחנו, הציבור, שילמנו 4.5 מיליארד שקלים. חשוב לעלות את שכר המורים, אבל אני לא יודע כמה קיבלנו בעבור מערכת החינוך בטווח הארוך".

הממונה על השכר מבין גם את הצד השני

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, ניסה לשכנע את המפגינים שהוא איננו הכתובת – לא למחאת הדיור הציבורי, לא למחאה על תקציב הרווחה וגם לא למחאה נגד ההתחממות הגלובלית, ואף הפנה אותם להתווכח עם החשב הכללי, יהלי רוטנברג. כל זה לא עזר, וגלי המחאה, המגאפונים והדגלים האדומים התעקשו להתנחל גם אצלו, כשהם מתעמתים עם יושבי הפאב שהגיעו לשמוע את הפקיד הבכיר.

הממונה על יחסי העבודה קובי בר נתן באירוע אוצר על הבר (צילום: ניצן צבי כהן)
הממונה על יחסי העבודה קובי בר נתן באירוע אוצר על הבר (צילום: ניצן צבי כהן)

ציבור אחד שהוא הודה שרלוונטי לתחום בו הוא מטפל הם מחאת הרופאים המתמחים. "בסוף יש קובעי מדיניות – שר הבריאות ושרת הכלכלה, ואני מיישם את המדיניות שהם מתווים. יש גם החלטה של בג"צ שדחה את המתווה לספטמבר 2023, ואנחנו מחויבים לה. להגיד לכם שאחרי זה אני לא חושש? אני חושש. גם אם אתן עוד אלף תקנים, מי ייכנס? יש עודף רופאים? איפה?"

כשנשאל מה עושים עם שביתות, ענה שהוא כמובן איננו אוהב שביתות ורואה את מניעתן כאחת ממטרותיו, אבל לא בכל מחיר. "בסוף אנחנו מדינה דמוקרטית, וזכות ההתארגנות והיכולת לשבות זה דבר בסיסי. לא הייתי רוצה לראות עולם בלי זה, אנחנו זוכרים איך העולם היה נראה לפני האיגודים המקצועיים. אבל גם הציבור היום פחות סבלני, והתקשורת גם מציפה את הנושא. זה לחץ שפועל גם עלי וגם על הצד השני".

"להיות עובדים במאבק או בשביתה זה לא פשוט", אמר בר נתן, "יוצא לי עכשיו אינטואיטיבית שאני מסביר את הצד השני, אבל זה מובן. רק ככה אפשר להגיע להסכמות, כשרואים את הדברים גם מנקודת המבט של הצד השני".

עם זאת, ברגע האמת התחמק בר נתן מאמירה ברורה על הצורך לפצות עובדים על שחיקת השכר. "אני לא בטוח מה הכוונה בשחיקת שכר. כמה שנים אחורה האינפלציה הייתה נמוכה, והשכר עלה בצורה יפה. אנחנו מתחשבים בכל המדדים, והאינפלציה היא באמת אתגר".

הכלכלנית הראשית נשאלת על מדדים חברתיים

אולי זה קשור בתפקיד, או דווקא למיקום בתוך האירוע, אבל גלי המחאה לא הגיעו לכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג. פעילים של צעירי מר"צ חילקו פלאיירים, אך הוצאו מהר מאוד על ידי בעלת המקום. גם בפנים, לא נשמעה יותר מדי התנגדות.

החשבת הכללית שירה גרינברג באירוע אוצר על הבר (צילום: הדס יום טוב)
החשבת הכללית שירה גרינברג באירוע אוצר על הבר (צילום: הדס יום טוב)

למעשה, הדיון הסוער ביותר בחדר התלקח סביב מגמת הייסוף בשער השקל, כשאחד המשתתפים זעק שהתחזקות השקל מנוגדת לאינטרס הציבורי, פוגעת בייצור והורסת את הכלכלה. "למה לא לשנות אסטרטגיה?", הוא שאל, וגרינברג ענתה: "אין דבר כזה מושלם. שוקלים את כל השיקולים ומחליטים מה הנקודה האופטימלית".

בשלב זה שאל אחד הנוכחים שאלה מכוננת: "את מדברת איתנו על צמיחה, אבל לא על חינוך, על אורח חיים. יש מדדים אחרים מלבד מדדי הכנסה כספית?".

"אני כלכלנית, אנחנו מודדים דברים על סמך תוצר, הכנסה ורווחים", ענתה גרינברג, "אני מסכימה שיש גם דרך אחרת להסתכל על דברים, אבל אין היום מדדים מספיק טובים להשוואה, לכן אני משתמשת במה שאפשר להשוות, תפוחים לתפוחים".

מסכמים ומתפזרים

בסביבות השעה 23:00 האירוע התפזר, כשסביב חלק מבכירי האוצר המשיכו להתגודד אזרחים לשאלות אחרונות. חמש קבוצות המוחים שהיו באירוע: המתמחים, פעילי חדש, מרצ, שוברות קירות והמרד בהכחדה, התפזרו לפאבים ולפיצריות מסביב.

למרבה האכזבה, למרות עודף תקציבי של יותר מ-30 מיליארד שקלים מאז תחילת השנה, המשרד לא מימן סיבוב אחרון של שתייה לכולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!