דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"הגדירה עידן": מנהיגי העולם נפרדים מהמלכה אליזבת' השנייה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ספד למלכה ואמר ש"בעולם של שינוי קבוע, היתה לה נוכחות יציבה" | ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו: "היא היתה אחד האנשים האהובים עליי בעולם" | בישראל ספד לה הנשיא הרצוג: "היא היתה מגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות"

המלכה אליזבת השנייה במפגש עם שרי החוץ של מדינות חבר העמים הבריטי, 2012 (צילום ארכיון: AP Photo/Alastair Grant Pool)
המלכה אליזבת השנייה במפגש עם שרי החוץ של מדינות חבר העמים הבריטי, 2012 (צילום ארכיון: AP Photo/Alastair Grant Pool)

ראשי מדינות ברחבי העולם ספדו אמש (חמישי) למלכת בריטניה אליזבת' השנייה.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כתב בהודעה מיוחדת ש"הוד מלכותה אליזבת' השנייה הייתה יותר ממלכה. היא הגדירה עידן". לדבריו, "בעולם של שינוי קבוע, היתה לה נוכחות יציבה, והיא היתה מקור לנחמה ולגאווה עבור דורות של בריטים, בהם רבים שמעולם לא הכירו את ארצם בלעדיה.  ההערצה המתמשכת כלפי המלכה אליזבת השנייה איחדה אנשים ברחבי חבר העמים הבריטי. שבעת העשורים משני-ההיסטוריה של המלוכה שלה מעידות על עידן של התפתחות אנושית חסרת תקדים וצעידה קדימה של הכבוד האנושי".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר שהוא "בעצב עמוק" והביע את תנחומיו "למשפחה האבלה, לממשלה ולאנשי הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד הצפונית, ולכל אומות חבר העמים הבריטי".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ספד למלכה אליזבת' השנייה ואמר "הוד מלכותה המלכה אליזבת' השנייה גילמה את ההמשכיות והאחדות של האומה הבריטית במשך 70 שנה. אני זוכר אותה כחברה של צרפת, מלכה טובת לב שהשאירה רושם מתמשך על ארצה ועל המאה שבה חיה".

מנהיגי גרמניה הדגישו את תפקידה של המלכה אליזבת' בשיקום מערכת היחסים בין גרמניה לבריטניה לאחר מלחמת העולם השנייה, במהלכם היא התנדבה ושירתה בחיל העזר לנשים כמכונאית. הקנצלר אולף שולץ אמר שהמלכה "היתה דוגמה והשראה עבור מיליונים, גם כאן בגרמניה. המחויבות שלה לשיקום מערכת היחסים הגרמנית-בריטית אחרי אימת מלחמת העולם השנייה לא תישכח לעולם. היא תהיה חסרה, ולו רק בגלל חוש ההומור הנפלא שלה".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלינסקי כתב בחשבון הטוויטר שלו שהתבשר על מותה של המלכה "בעצב עמוק".

נשיא רוסיה וולדימיר פוטין כתב מברק למלך צ'ארלס, ואיחל לו "אומץ והתמדה לנוכח האובדן הכבד והבלתי ניתן לתיקון".

נשיא סין, שי ג'ינגפינג, הביע את תנחומיו העמוקים על מות המלכה, ואמר ש"המלכה אליזבת' השנייה היתה המלכה הבריטית הראשונה שביקרה בסין. מותה הוא אובדן גדול לעם הבריטי".

ראש ממשלת קנדה: "היא היתה אחד האנשים האהובים עלי בעולם"

ראשי מדינות בחבר העמים הבריטי הביעו תנחומים ואבל על מותה. בקנדה, שנחשבת כ'ממלכה בחבר העמים הבריטי' שבה מלך בריטניה הוא גם מלך קנדה, הדגיש ראש הממשלה ג'סטין טרודו את הקשר המיוחד בין הקנדים למלכה. "המלכה אליזבת' השנייה היתה נוכחות יציבה בחיינו. פעם ועוד פעם, הוד מלכותה סימנה את ההיסטוריה המודרנית של קנדה. לאורך 70 שנים ו-23 ביקוריה המלכותיים, המלכה אליזבת' השנייה ראתה את הארץ הזו מחוף אל חוף אל חוף והיתה שם ברגעים הגדולים וההיסטוריים שלנו".

עוד אמר טרודו ש"הוד מלכותה הקדישה במסירות את חייה לשירות חבר העמים הבריטי ואנשיו. בשם כל הקנדים, אני מודה לה על כך". לדבריו, "היא היתה אחד האנשים האהובים עלי ביותר בעולם. אני אתגעגע אליה כל כך".

גם ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארנדרן (שגם היא נחשבת למונרכיה חוקתית ובראשה עומד מלך בריטניה), כינתה את אליזבת' השנייה "יוצאת מן הכלל". המדינה תציין את מותה בתקופת אבל לאומית.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שחברה אף היא בחבר העמים הבריטי כרפובליקה עצמאית, כתב בחשבון הטוויטר שלו שהוא "כואב" על מותה של אליזבת' השנייה, והוסיף שחייה היו "התגלמות של אצילות והגינות בחיים הציבוריים".

נשיא גאנה: "זוכרים את הידידות והאלגנטיות"

מנהיגי מדינות באפריקה שחברות בחבר העמים הבריטי הביעו תנחומים למשפחת המלוכה ולעם הבריטי. "לאנשי גאנה יש זכרונות אהובים משני הביקורים שלה בגאנה במהלך תקופת המלוכה שלה", כתב נשיא גאנה, נאנה אפוקו-אדו, "בשניהם, אנחנו זוכרים את הידידות, האלגנטיות, הסגנון וההנאה המוחלטת שהיא הביאה לידי ביטוי כחלק מהתפקידים שלה". נשיא דרום אפריקה, קיריל ראמאפוסה, אמר "חייה ומורשתה ייזכרו באהבה אצל רבים ברחבי העולם".

הנשיא הרצוג: "היא היתה 'המלכה' בה' הידיעה"

בישראל ספדו למלכה אליזבת'. נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג אמרף "הוד מלכותה אליזבת השנייה – הייתה "המלכה" בה"א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה. היא הייתה דמות היסטורית – חיה את ההיסטוריה, יצרה היסטוריה, והשאירה מורשת מפוארת ומלאת השראה."

הרצוג הוסיף: "כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו.

"בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות.

"אבי ואמי ז"ל התקבלו על ידה באופן אישי כמה וכמה פעמים לאורך השנים מתוקף תפקידה, והארת הפנים והאירוח החם שלה הותירו בהם חותם שעבר במשפחתנו."

ראש הממשלה ושר החוץ, יאיר לפיד, אמר ש"בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה היא דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה. יהי זכרה ברוך."

המלך עבדאללה: "היא היתה שותפה של ירדן וחברה קרובה"

עבדאללה, מלך ירדן, אמר ש"ירדן מבכה את הסתלקותה של מנהיגה שהפכה לסמל. הוד מלכותה המלכה אליזבת' השנייה היתה מגדלור של חוכמה ומנהיגות ערכית במשך שבעה עשורים. היא היתה שותפה של ירדן וחברה קרובה של משפחת המלוכה. אנחנו עומדים עם האנשים והמנהיגים של הממלכה המאוחדת בזמן הקשה הזה"

נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זיאד,אמר ש"הוד מלכותה היתה חברה קרובה של איחוד האמירויות ומנהיגה אהובה ומכובדת, שתקופת מלוכתה הארוכה התאפיינה ביושרה, חמלה ומחויבות בלתי נלאית לשרת את ארצה".

מלכים באירופה נפרדים: "השראה עצומה לכולנו"

מלכים של מדינות באירופה הצטרפו גם הם לניחומים. מלכי הולנד, שוודיה, נורווגיה וספרד.

קארל ה-16, מלך שוודיה אמר: "בעצב, משפחתי ואני קיבלנו היום את החדשות שקרובת משפחתי היקרה, הוד מלכותה אליזבת' השנייה, הלכה לעולמה".

מרגרט, מלכת דנמרק, כתבה למלך צ'ארלס, בנה של המלכה אליזבת': "אמך היתה מאוד חשובה לי ולמשפחתי. היא היתה דמות שנישאה מעל מלכי אירופה והשראה עצומה לכולנו. הגעגועים אליה יהיו קשים". מרמגרט היא בת דודה שלישית של המלכה אליזבת'.

נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה וון דר ליין, הביעה את "תנחומיה מעומק הלב למשפחת המלוכה לעם הבריטי". נשיא המועצה האירופית, צ'רלס מישל, אמר ש"היא נקראה 'אליזבת' היציבה, והיא מעולם לא נכשלה בלהמחיש לנו את חשיבותם של ערכים מתמשכים בעולם מודרני, עם השירות והמחויבות שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!