דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון ה-OECD: "צריך לחזק איגודי עובדים כדי להתמודד עם עליית יוקר המחיה"

האינפלציה פוגעת יותר בעובדים חלשים, וכדי להתמודד איתה יש לחזק את כוח המיקוח של העובדים, לפי דו"ח העבודה השנתי של ה-OECD | הארגון קורא לממשלות "לפעול בצורה אמיצה"

הפגנה מול ביתו של מנכ"ל חברת שסטוביץ' (צילום: ההסתדרות)
הפגנה מול ביתו של מנכ"ל חברת שסטוביץ' (צילום: ההסתדרות)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ארגון ה-OECD קורא לממשלות לחזק איגודים מקצועיים, ולקיים משא ומתן קיבוצי לשיפור השכר מול העלייה ביוקר המחיה בגלל המלחמה באוקראינה, והעלייה במחירי האנרגיה והמזון.

בדו"ח שפורסם ביום שישי, קורא לממשלות סטפנו סקרפטה, מנהלת מחלקת העבודה והרווחה בארגון, ל"פעולה אמיצה כדי לתמוך ברמת החיים של האוכלוסייה הפגיעה ביותר".

בארגון מציינים שהעלייה במחירי האנרגיה והמזון נופלת באופן מוגבר על משקי הבית העניים והפגיעים ביותר. "משא ומתן מקיף בין ממשלות, עובדים וחברות פרטיות יהיה המפתח לחלוקה הוגנת של העלות: אף אחד מהצדדים לא יכול להתמודד עם זה לבד.

"איזון מחדש של כוח המיקוח דורש לתת תנופה מחודשת למשא ומתן קיבוצי, ולכן צריך ללוות את המאמצים של איגודי העובדים וארגוני המעסיקים להרחיב את מספר החברים בהם ולהרחיב את כיסוי ההסכמים הענפיים".

לפי הדו"ח, האבטלה הכוללת במדינות הארגון אמנם נמוכה והשכר עולה, אבל השכר לא מצליח להדביק את קצב עליית המחירים. מי שנפגע במיוחד הם העובדים הפגיעים – צעירים, עובדים לא משכילים, מהגרים ומיעוטים. שיעור התעסוקה של עובדים לא משכילים נמוך יותר ב-0.5% מאשר לפני המשבר.

"ההשלכות הכלכליות של המלחמה באוקראינה הגבירו את אי-השוויון והעלו את הסיכון לפגיעים ביותר", נכתב בדו"ח, בשל התייקרות האנרגיה והמזון. התייקרות זו משפיעה בעיקר על מקבלי שכר נמוך, שמוציאים על אנרגיה ומזון כרבע מהכנסתם לפי נתוני הארגון. לפי הערכות, ההשפעה של ההתייקרות בשנה האחרונה הייתה "גבוהה יותר ב-50% על החמישון התחתון מאשר על החמישון העליון".

בארגון הדגישו שלמרות הדמיון למשבר מחירי האנרגיה בשנות ה-70 שהוביל לאינפלציה חריפה מדינות רבות, "שינויים מבניים שהתרחשו מאז הקטינו את הקשר בין עליית מחירי הסחורות לגדילת המשכורות", מה שמקטין את החשש מספירלת מחירים ושכר.

בדו"ח מציינים שאחד השינויים הוא ירידה בכוח המיקוח הקולקטיבי של העובדים, ואומרים ש"בהיעדר עבודה מאורגנת, מעסיקים שומרים לעצמם כוח משמעותי בקביעה חד צדדית של השכר ותנאי העבודה". בארגון מוסיפים שבזמנים של אינפלציה גבוהה, העובדה שלעובדים חלשים יותר אין יכולת לקיים משא ומתן קיבוצי הופכת "לבעיה רצינית".

נוסף על משא ומתן קיבוצי, ממליצים בארגון על שורת צעדים כדי להתמודד עם העלייה ביוקר המחיה. בין היתר ממליצים להתאים את שכר המינימום לעליית המחירים, ולתת מענקים מיוחדים להתמודדות עם עליית מחירי האנרגיה. בדו"ח מציינים שמדינות רבות נקטו מדיניות מענקים, אבל לא בהכרח כיוונו אותן כך שיגיעו לבתי העסק ולמשקי הבית שזקוקים להם ביותר.

הארגון ממליץ על רפורמות של התערבות בשוק העבודה, באופן שיסייע לעובדים חלשים להשתלב מחדש בשוק העבודה. הוא מזהיר מפני היווצרות מונופולים של מעסיקים, שמונעים מעובדים להתמקח על השכר שלהם בצורה אפקטיבית.

בדו"ח מתייחסים גם לעובדי כלכלת הפלטפורמות, שנמצאים "בשטח האפור שבין שכירים לעצמאיים", וממליצים להבטיח שתהיה להם אפשרות למשא ומתן קיבוצי, כפי שהציעה לאחרונה ועדת האיחוד האירופי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!