דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
31.4°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 29.6°באר שבע
  • 29.4°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 23.9°צפת
  • 30.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

ארבעה ימים לסגירת הרשימות: הנדל התפצל משקד, לפיד במאמצים לאחד את העבודה ומרצ

שר התקשורת יועז הנדל הודיע אתמול (ש') לפעיליו שהוא יעמוד בראש מפלגת הרוח הציונית, והדיח את שרת הפנים איילת שקד בשל חילוקי דעות לגבי הצטרפות לממשלה בראשות נתניהו | ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש אמש עם שרת התחבורה מרב מיכאלי ועם יו"ר מרצ זהבה גלאון, אבל לא נרשמה התקדמות במגעים לאיחוד

ראשי מפלגות, מימין למעלה: זהבה גלאון יו"ר מרצ, מרב מיכאלי יו"ר העבודה, איילת שקד יו"ר הרוח הציונית לשעבר, יועז הנדל יו"ר הרוח הציונית, יאיר לפיד יו"ר יש עתיד, אחמד טיבי יו"ר תע"ל, אריה דרעי יו"ר ש"ס, בנימין נתניהו יו"ר הליכוד, איימן עודה יו"ר חדש, סאמי אבו שחאדה יו"ר בל"ד, מאיר פרוש יו"ר אגודת ישראל ומשה גפני יו"ר דגל התורה (צילומים: פלאש 90)
ראשי מפלגות, מימין למעלה: זהבה גלאון יו"ר מרצ, מרב מיכאלי יו"ר העבודה, איילת שקד יו"ר הרוח הציונית לשעבר, יועז הנדל יו"ר הרוח הציונית, יאיר לפיד יו"ר יש עתיד, אחמד טיבי יו"ר תע"ל, אריה דרעי יו"ר ש"ס, בנימין נתניהו יו"ר הליכוד, איימן עודה יו"ר חדש, סאמי אבו שחאדה יו"ר בל"ד, מאיר פרוש יו"ר אגודת ישראל ומשה גפני יו"ר דגל התורה (צילומים: פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת הוא יום חמישי 15 בספטמבר, והמפה הפוליטית ממשיכה לעבור שינויים לקראת שעת סגירת הרשימות.

שקד הודחה מראשות הרוח הציונית

שר התקשורת יועז הנדל הודיע אתמול (שבת) לפעיליו על הדחתה של שרת הפנים איילת שקד מראשות מפלגת הרוח הציונית. "אני לא יכול להשלים עם האפשרות שהרוח הציונית תעניק לנתניהו ממשלה צרה", כתב. שקד, שלא מוכנה להתחייב שלא תצטרף לממשלה בראשות נתניהו, טענה שהיא זו שיזמה את פירוק השותפות, אבל הנדל חרג מההסכם עמה.

גובר הלחץ על איחוד בין העבודה למרצ

ראש הממשלה יאיר לפיד מגביר את הלחץ על העבודה ומרצ להתאחד, מחשש שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה. אמש נפגש לפיד עם שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי ועם יו"ר מרצ זהבה גלאון. בפגישה לא נרשמה התקדמות, אבל גלאון אמרה בתום הפגישה: "הבעתי בפני לפיד את הביטחון שלי בחוזקה של מרצ. עם החשש לגורלו של הגוש וחזרתו של נתניהו, הודעתי שמרצ תסכים לאיחוד עם מפלגת העבודה. שום דבר לא השתנה בעמדות שנשמעו. יו"ר מפלגת העבודה, השרה מיכאלי, הביעה את עמדתה למה היא מתנגדת לאיחוד. הדברים נאמרו, ואני הבעתי את עמדתי בתמיכה באיחוד. אנחנו עוד נדבר על זה שוב מחר, אני מניחה".

פיצול ביהדות התורה עדיין על הפרק

המשבר בין דגל התורה, שמייצגת את הזרם הליטאי, לבין אגודת ישראל, שמייצגת את החסידי, נמשך. הרקע למשבר הוא הקמת זרם חינוכי חדש של חסידות בעלז, שבו בתי הספר שלה, שסובלים ממצוקה כלכלית, ירחיבו את לימודי הליבה לילדי הקהילה ויסכימו להגברת הפיקוח הממשלתי עליהם, בתמורה להגדלת התקציב מטעם המדינה.

הצעד הכעיס את הרבנים הליטאים, שחוששים משינוי בסטטוס קוו, שעלול לפגוע בעצמאות החינוך החרדי כולו. נציגיהם בכנסת הודיעו שבמצב זה לא יוכלו להמשיך את השותפות הפוליטית ההיסטורית עם החסידים. לפי דיווחים בתקשורת, יו"ר ש"ס אריה דרעי מתווך במגעים בין הצדדים, ויהדות התורה צפויה להתמודד כמפלגה אחת בסופו של דבר.

חד"ש ובל"ד ירוצו תחת הרשימה המשותפת

המפלגות הערביות שהרכיבו את הרשימה המשותפת ברוב מערכות הבחירות האחרונות עדיין חלוקות בסוגיית ההמלצה על ראש ממשלה. חד"ש ובל"ד החליטו לרוץ ביחד וחתמו על מסמך הבנות לקראת איחודן, אבל גם אחרי החתימה על ההסכם, המחלוקות נמשכות.

בל"ד, שמתנגדת להיות חלק מהמחנות הפוליטיים בישראל ולכן מסרבת להמליץ על ראש ממשלה, דרשה שלושה תנאים להמלצה: סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, ביטול חוק הלאום והסכם בין ראש הממשלה לבין הרשימה על תנאים אלה.

חד"ש, שכבר המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה אחרי מערכת הבחירות בספטמבר 2019, טוענת שההמלצה על הפרק גם הפעם, אבל תדרוש מראש הממשלה שמעוניין בה לפעול למען הציבור הערבי. בשלב זה, תע"ל בראשות אחמד טיבי היא לא צד במשא ומתן לאיחוד הרשימות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!