דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הכוח עובר לראשי הערים: הממשלה אישרה הקמת רשויות מרחביות לתחבורה

הרשות הראשונה תוקם במטרופולין ירושלים, אחריו מטרופולין דן באפריל 2023 | שרת התחבורה: "נעביר את הכוח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים"

מחלף קסם (צילום: Dvirraz/ ויקימדיה)
מחלף קסם (צילום: Dvirraz/ ויקימדיה)
אור גואטה

הממשלה אישרה היום (ראשון), תכנית רב שנתית להקמת רשויות מרחביות לתחבורה שיקשרו בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, תידרש להכין את התקנות כבר בחודש הקרוב, ואין צורך להעביר את ההחלטה במליאה או בוועדות הכנסת.

"התוכנית שיכלה להפחית את העומס בכבישים עוכבה במשך 25 שנה", אמרה שרת התחבורה, מרב מיכאלי. "היום, שמנו לזה סוף. המודל יעביר את הכוח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים". הרשות ראשונה צפויה לקום בירושלים, בשל העובדה ששם כבר פועל גוף תכנון תחבורתי 'עמותת תכנית אב לתחבורה ירושלים'.

משרד התחבורה נדרש לפרסם תוך חודש טיוטה לתקנות להקמת הרשויות, ותיבחן האפשרות להעביר מיד את הסמכויות של תכנית אב לרשות המרחבית לתחבורה בירושלים, העברה שתלויה בהסכמת העירייה.

מטרופולין דן צפוי לקום באפריל 2023

המרחבים התחבורתיים יקדמו את התחבורה הציבורית, המסחרית, השיתופית והאוטונומית שבשטחם. הם יקדמו גם שיתוף פעולה עם הרשויות הנוספות במרחב. באחריותם יהיו גם תשתיות התחבורה ורשויות התִמרור. בראש כל מרחב (מטרופולין) יעמוד ראש העיר של העיר הגדולה בה.

עד אפריל 2023 צפויה לקום רשות מרחבית במטרופולין דן, שבראשה יעמוד ראש עיריית תל אבי-יפו. בהמשך יקומו רשויות מרחביות במטרופולין חיפה, באר שבע, ומקומות נוספים בנגב ובגליל. לא נקבעו עדיין יעדים להקמת מרחבים אלה.

בהחלטת הממשלה הוטל על שרת התחבורה לחלק את כלל שטחי המדינה לרשויות עד ה-31 בדצמבר ולקבוע אילו רשויות מקומיות ואילו דרכים נמצאים באיזה מרחב תחבורתי.

כל הרשויות המקומיות בישראל יהיו משויכות למרחב תחבורתי, ללא יוצא מן הכלל, לפי זיקות תחבורתיות בין הרשויות. כל המרחבים ינהלו את התחבורה והתנועה במרחב על בסיס סמכויות ותפקידים שמשרד התחבורה והרשויות יעניקו להן, אך במשרד לא הגדירו לוחות זמנים ברורים לנושא, והודיעו שהענקת האוטונומיה לרשויות תינתן "לפי רמת הבשלות".

התנגדויות לתוכנית מחשש לחילול שבת

הקמת גוף שמחבר בין משתמשי הקצה, הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה מדובר שנים רבות אך נעצר פעמים רבות בגלל חשש של הציבור החרדי לכפיית תחבורה ציבורית בשבת על הציבור בבני ברק. וגם כעת יש מי שמברך על התוכנית ומי שמגנה אותה.

התנגדות ראשונה להחלטה הגיעה היום מחבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס, שכינה את ההחלטה "רעה" ואמר: "המגמה של התוכנית, במתן סמכויות לראשי הערים, מכוונת בעיקר לאפשר להם להפעיל תחבורה ציבורית בשבתות מה שעד היום נמנע מהם חוקית לבצע".

אבוטבול האשים את שרת התחבורה בכך שקידמה את ההחלטה הזו כדי לאפשר תחבורה ציבורית בשבת ובכך "לקושש קולות במקום לטפל במחדלי הענק של משרדה".

גם יו"ר מפלגת דגל התורה, ח"כ משה גפני, תקף את השרה בעקבות החשש לפגיעה בשמירת השבת במרחב הציבורי: "בכהונתה כממשלת מעבר היא מבקשת לעשות שינויים דרמטיים בהתנהגות הציבורית הישראלית, בשעה שבבעיות הקשות של התחבורה ותאונות הדרכים העולים בחיי אדם היא לא עושה דבר".

לעומתם, היו רבים שברכו על התוכנית. בעמותת "15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית", שאותה ייסד, בין היתר, גם יועצה של שרת התחבורה לענייני תחבורה ציבורית, אהוד עוזיאל, אמרו: "מדובר בצעד שמצמצם בירוקרטיה, ומאפשר קשר טוב יותר בין הרשויות במטרופולין מתוך חשיבה הוליסטית כפי שנהוגה במדינות המערב, בהן התחבורה הציבורית היא מהמתקדמות בעולם".

בארגון "תחבורה היום ומחר", העוסק בנושא מיום הקמתו, ולאחרונה פרסם מחקר בנושא, אמרו: "החלטה חשובה על ביזור סמכויות התחבורה. מצפים לגיבוש מהיר של המתווה בשיתוף מומחים מהחברה האזרחית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!