דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון מכינת בני ציון

אסון מכינת בני ציון: ראש המכינה יובל כאהן, שנאשם בהמתה בקלות דעת, יעלה לראשונה לדוכן העדים

כאהן הוא הנאשם הראשון שיעיד במשפט, שהחל לפני שלוש שנים | עדותו צפויה להימשך כמה ימים, ואחריה יעיד הנאשם השני, אביב ברדיצ'ב, מנהל התוכנית החינוכית של המכינה | העונש המרבי על העבירות שמיוחסות לשניים הוא 12 שנות מאסר

יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית בני ציון לשעבר (צילום: מתוך אתר המכינה)
יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית בני ציון לשעבר. כינה את ההחלטה להעביר את הטיול לנחל צפית "הזויה", אבל הסיר את האחריות מעצמו (צילום: מתוך אתר המכינה)
דוד טברסקי

יובל כאהן, ראש מכינת בני ציון, יתייצב מחר (שלישי) על דוכן העדים של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, כמעט שלוש שנים מאז תחילת החקירה המשפטית של האסון בנחל צפית, שבו נהרגו תשע נערות ונער. כאהן נאשם נאשם ביחד עם מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, אביב ברדיצ'ב, בעבירות המתה בקלות דעת, שבגינן הם עלולים להישפט לעד 12 שנות מאסר.

כאהן הוא סא"ל במילואים, אב לשלושה ומתגורר בכפר אדומים. מאז תחילת ההליכים נגדו החל בלימודי משפטים. את כאהן ייצג עו"ד אורי קורב, מבכירי עורכי הדין הפליליים בישראל, שהיה בין היתר חבר בצוותי התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובמשפטם של רוצחי הנער מוחמד אבו-חדיר.

עדותו של כאהן בן ה-49, שהיה חבר בגרעין שייסד את המכינה ב-2007 ועמד בראשה ביום האסון, עומדת להיות ההופעה הציבורית הראשונה שלו מאז האסון. כאהן שמר על שתיקה מוחלטת מאז, פרט לפעם אחת שבה פרסם פוסט בפרופיל הפייסבוק האישי שלו, כמה ימים אחרי שפרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, קיבל החלטה להאשים אותו בעבירת הריגה.

"הפכנו לחברה של תליינים", כתב כאהן, והשווה את מצבו באותם ימים לזה של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "עם הפרסומים הפכתי לדמון ציבורי". בפוסט הקצר שפורסם במרץ 2019, כאהן הביע צער על האירוע שאותו תיאר כ"סופו האישי", אמר שרצה להיפגש עם ההורים אך אלו סירבו, ובעיקר הביע זעם על מכריו, שותפיו לעולם המכינות, התקשורת והרשתות החברתיות על כך שהם שופכים את דמו בלי לאפשר לו להביע את עמדתו בעניין.

עם תחילת המשפט, הודלפו חלק מהקלטות התחקיר המשטרתי שנעשה לכאהן בימים הראשונים לאחר האסון ל'ידיעות אחרונות'. לפי ההקלטות, כאהן הסביר שטיולים אתגריים הם חלק מהמשנה החינוכית של המכינה, כולל טיול במזג אוויר גשום ומקומות מאתגרים, כל עוד הם לא מהווים סכנה.

את ההחלטה להעביר את הטיול לנחל צפית הוא כינה הזויה, אבל הסיר את האחריות למהלך מעצמו, אף שהיה מעורב אישית בכל ההכנות. את ההחלטה להעביר את הטיול לתאריך והמיקום שלו הטיל על כתפי ברדיצ'ב, לאחר שלטענתו עשה הכול כדי שהטיול יתקיים בצורה בטוחה. "אני כרגע לא רואה דבר שעשיתי בצורה שהייתי עושה אחרת", אמר.

"כאהן אמר שהתראות הן כסת"ח"

בטיול שנערך באפריל 2018, שהיה חלק מטיול גיבוש של תלמידי י"ב שהיו מועמדים למכינה וחניכי המכינה, נכנסו החניכים והמדריכים לנחל צפית במדבר יהודה, למרות תחזית לשיטפונות שהייתה ידועה למארגני הטיול, ומהימנותה ותוקפה הובהרו פעמים רבות לפי עדויותיהם של חזאים שבחנו את האירועים והציגו את מסקנותיהם בבית המשפט. כלל העדים טענו שמנקודת מבטם האישית, לא היו מוציאים שום טיול בשטח מדברי.

בשלוש השנים האחרונות חניכים ומדריכים שעבדו לצד כאהן במכינה העידו ותיארו את התנהלות המכינה כבעייתית מבחינה ערכית. "צריך להבין את הלך הרוח של המכינה, לא מוותרים על הטיולים, הכול אפשרי, לא חוזרים אחורה", אמרה בעדותה המדריכה נעם דור, שהייתה בטיול ביום האסון והמשטרה החליטה לא להעמידה לדין. לדבריה, גם מדריכים אחרים שהיו בישיבות הצוות לקראת הטיול הביעו חשש, ודבריהם צוירו כלא לגיטימיים: "כחניכה, כשהלכתי בטיולים בגשם ופרשתי מהם – צחקו וירדו עליי".

ירין שמשי, מדריך נוסף במכינה שהתריע וניסה להחליף את מסלול בימים לפני הטיול, העיד בבית המשפט שנתקל ביחס מזלזל ואטום: "ראש המכינה אמר שהתראות הן כסת"ח". יהונתן לוטם, חניך ומדריך נוסף במכינה שניצל מהשיטפון, הצביע על תרבות קבלת החלטות חד-כיוונית שמתחילה ומסתיימת אצל כאהן: "היינו צריכים לשנות את המסלול ולא יכולנו לעמוד מול ראש המכינה. הוא אמר לנו שאפשר לטייל בגשם, כשהתחלנו את המסלול התחיל לטפטף. כשרצינו לדחות את הטיול או לשנות מיקום יום לפני, יובל עשה לנו שיעור רק על זה שהמסקנה שלו היא שאפשר לצאת".

מנכ"ל מועצת המכינות לשעבר, דני זמיר, שבמשך שנים היה שותף חינוכי של כאהן בעולם המכינות, אמר בעדותו: "הציפייה שלי מראש מכינה היא לממש את האחריות בדרך ראויה יותר מאיך שהמשפט הזה מנוהל. ציפינו שיובל ייקח אחריות, דווקא בגלל האחריות שלו בעולם המכינות. לא לנהל קרב הגנה מתיש במשך ארבע שנים".

עדותו של כאהן תתחיל מחר (שלישי) וצפויה להימשך כמה ימים. אחריו יעלה ברדיצ'ב לדוכן העדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!