דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מנהלי העבודה בכנס חירום: "לא ייתכן שנהיה הש"ג של הענף"

200 מנהלי עבודה השתתפו בכנס המחאה של הסתדרות עובדי העץ, בעקבות ריבוי התאונות בענף הבניין | מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה: "כל האחריות נופלת על כתפי מנהל העבודה" | יו"ר הסתדרות עובדי הבניין: "אם לא נראה שינוי נסגור את הענף"

אמנון שינדלר יו"ר ארגון מנהלי העבודה (צילום: charismapixel)
אמנון שינדלר יו"ר ארגון מנהלי העבודה (צילום: charismapixel)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-200 מנהלי עבודה בענף הבניין התכנסו אתמול (שני) לכנס חירום ומחאה בראשון לציון, על רקע ריבוי התאונות בענף הבניין, ובדרישה להסדרת מדרג האחריות באתרי הבנייה בחקיקה. הכנס אורגן על ידי הסתדרות עובדי הבניין והעץ, בשיתוף עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה.

"אנחנו דורשים, שהאחריות על בטיחות העובדים באתרי הבניה תחול על כל בעלי התפקידים, לרבות היזמים, מנהלי החברות הקבלניות, מנהלי הפרויקטים וקבלני המשנה". אמר יו"ר הועד הארצי של מנהלי העבודה בענף הבניין, אמנון שינדלר. "לא ייתכן שמנהלי העבודה יוסיפו להיות הש״ג של הענף, שכולם מסתתרים מאחוריו, והיחידים שנושאים באחריות פלילית בתחום הבטיחות״.

לדבריו בעשורים האחרונים ענף הבניה שינה את פניו, אתרי הבניה גדלו, והתרחבה בענף ההעסקה הקבלנית, "כיום מנהל עבודה אחד עשוי להיות אחראי על אתרי ענק עם למעלה מ-300 עובדים, שחלקם עובדי קבלני משנה שמתחלפים כל הזמן. תקנות הבניה מיושנות והמדינה נכשלה כשלא התאימה אותם כבר לפני עשור. אם לא יהיה כאן שינוי בקרוב נאלץ לצאת למאבק גם ברחובות״.

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין איציק מויאל קרא בכנס למנהלי העבודה להמשיך במגמת ההצטרפות להסתדרות, "ככל שיותר מנהלי עבודה יתארגנו, כך נוכל להביא הישגים יותר משמעותיים. אם נראה התאגדות משמעותית נוכל לא רק לתבוע את חלוקת האחריות בענף אלא גם להציב אולטימטום – אם לא נראה שינוי נסגור את הענף״.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, ראול סרוגו, אמר כי "אנחנו רוצים שכל עובד שמגיע לאתרי הבניה יצטרך להראות לכם שהוא עבר קורס בטיחות מעשית. זה צריך להפוך לחובה, ולהחליף את הבלוף והאישורים המזויפים של הכשרות עבודה בגובה שקיימים כיום״.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, ראול סרוגו בכנס מנהלי העבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, ראול סרוגו בכנס מנהלי העבודה (צילום: ניצן צבי כהן)

עוד הוסיף סרוגו כי התאחדות בוני הארץ תומכת בחקיקת החוק לחלוקת האחריות באתרי הבניה, "אנחנו רוצים שלכל אחד בשרשרת תהיה אחריות ברורה. לצערי הרב החוק הזה תקוע במשרד המשפטים, ונכנסנו שוב לתקופת בחירות, לכן זה ימתין לממשלה החדשה, אבל אני מתחייב בפניכם שלא אניח לעניין הזה, והחוק יעבור בפרק זמן של שנה״.

"מנהלי העבודה שהגיעו לכאן, ודיברו מדם ליבם מדגישים את החשיבות של הכנס הזה, את הדחיפות שלו״, אמר מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, משה בן זקן. המצב היום שבו כל האחריות נופלת על כתפי מנהל העבודה הוא בלתי נסבל".

לצד זאת, ציין בן זקן את מגוון פעולות הקרן לשיפור הבטיחות באתרי הבנייה, דוגמת הקמת מטה הבטיחות בראשות אלוף במיל' איל בן ראובן, ביצוע הכשרות בטיחות מעשיות והקמת ניידת בטיחות שעוברת בין אתרי בנייה, וסבסוד מגוון קורסים להכשרת עובדים למקצועות הבנייה. לאחרונה, בישר למנהלי העבודה, הוקמה בקרן גם קופה לטובת מערך ייעוץ וסיוע משפטי ללא עלות למנהלי עבודה במקרים של תאונות.

מפקח העבודה הראשי במשרד הכלכלה וראש מינהל הבטיחות, חזי שוורצמן, הגיע אף הוא לכנס ואמר למנהלי העבודה כי גם המינהל מבקש להאיץ את קידום הרפורמה בתחום הטלת האחריות באתרי הבנייה. "הרפורמה הזו היא הפיתרון. שכל יזם יחויב להקצות מראש תקציבים לבטיחות". גם לדבריו, המכשול לקידום הרפורמה כיום הוא משרד המשפטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!