דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

ראש מכינת בני ציון על דוכן העדים: "אני לא הוצאתי חניכים לשיטפון"

יובל כאהן אמר בפתח עדותו שהוא "מרגיש אשמה על האסון" בו נהרגו 9 נערות ונער בטיול המכינה, אך תקף את כתב האישום נגדו וטען ש"אינו משקף את המציאות" | את האחריות הוא הטיל על מדריכי הטיול בשטח, אביב ברדיצ'ב שנאשם גם הוא, ונועם דור שלא הועמדה לדין

יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית בני ציון לשעבר (צילום: מתוך אתר המכינה)
יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית בני ציון לשעבר (צילום: מתוך אתר המכינה)
דוד טברסקי

"אני לא הוצאתי לשטפון, אני הוצאתי להתרעת שטפונות", כך אמר היום (שלישי) יובל כאהן, ראש מכינת בני ציון לשעבר, בעדותו במשפט בו הוא מואשם בהמתה בקלות דעת של תשע נערות ונער בטיול המכינה. ביום הראשון של עדותו, ארבע וחצי שנים לאחר האסון, כהאהן אמר שהוא מרגיש "אשם ואשמה על האסון" אך הטיל את האחריות להוצאת הטיול בזמן התרעה על שטפונות על המדריכים שהיו עם החניכים בטיול.

לדברי כאהן, הוא לא הוציא חניכים לטייל בסכנה, ותמונת המצב שקיבל מהשטח הייתה שונה מהמציאות. "אמרתי למדריכים שרוב הסיכויים לא תטיילו, בגלל שיהיה שיטפון, תהיו בחניון ותבנו הפעלות. ככה הסברתי וכך ראיתי את הדברים כל הזמן". בכך, כאמור, הוא הסב את האחריות להוצאת הטיול לנחל צפית למרות ההתרעה על שטפונות על מנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב, שנאשם גם הוא בהמתה בקלות דעת, ועל המדריכה נועם דור, שהוחלט שלא להעמיד אותה לדין.

כאהן, התייצב על דוכן העדים יחד עם מנהל התוכנית החינוכית של המכינה אביב ברדיצ'ב, בעבירות המתה בקלות דעת, שבגינן הם עלולים להישפט עד ל-12 שנות מאסר.

בפתח דבריו, אמר כאהן: "אני מתבייש, מצטער, מתחרט ומבקש סליחה על אסון שקרה תחת אחריותי במעורבות שלי, ישירה, על אסון שנהרגו בו שתי חניכות שאהבתי והערכתי. נהרגה בו נכדה של מי שעבדה איתי יום ולילה 11 שנים במכינה, ששלחה את הנכדה שלה לטיול הזה ולא קיבלה אותה חזרה. אני מרגיש אשמה ואשם באסון הזה". אחת האימהות קראה לעברו: "מאוחר מדי".

כאהן בחר לתקוף את כתב האישום: "במקום בו אנשים מסתירים, מערכות לא לומדות. אם כתב האישום היה משקף את העובדות והמציאות, או קרוב ללשקף – הדברים היו אחרת. במשטרה מסרתי את כל הגרסאות על פי ערך האמת ומה שקרה בדיוק. אני לא חושב שזה היה נכון לא לנהל משפט כשהעובדות והאמת לא נכונות". את דברים האחרונים אמר ביחס לטענה שנאמרה בעדות של ראש מועצת המכינות, דני זמיר, על כך שלדעתו כאהן לא היה צריך ללכת למשפט, אלא לקבל אחריות ולהודות באשמה במסגרת עסקת טיעון.

"התמונה שעולה מכתב האישום (לטייל ביום האסון ד.ט), שזה 'טירוף' ולא בטיחותי היא פשוט לא נכונה, היא נובעת מחוסר היכרות עם איך מטיילים. מבחינתי, לטייל בנחל צאלים (התכנית המקורית של הטיול, שלבסוף שונתה לנחל צפית עקב אזהרות לשיטפון – ד.ט.) היה בטיחותי לחלוטין", הוסיף כאהן.

מסוקים בחיפושים אחר הנעדרים בנחל צפית (צילום ארכיון: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים אחר הנעדרים בנחל צפית (צילום ארכיון: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

כאהן, המיוצג על ידי עורך הדין אורי קורב, לא התייחס לאירוע האסון באופן פומבי מעולם, פרט לפוסט אחד בפייסבוק שנה לאחר האסון, בו השווה את מצבו לזה של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו ורמז לכך שרודפים אותו משפטית.

בתחילת עדותו תיאר כאהן באריכות את פועלו במכינה, ועורר את כעסם של ההורים שנכחו באולם על כך שהדיון אינו מתמקד באסון עצמו, וחלקם יצאו במחאה.

מחוץ לאולם בית המשפט שוחחה עם התקשורת, דורית ברהום, אמא של מעיין ז"ל: "עורכי הדין משכו את המשפט בכוונה כדי להתיש. כאהן ממשיך להתנער מאחריות ואנחנו נמשיך לראות את זה, לצערי, לאורך כל המשפט".

אסון מכינת בני ציון אירע ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש במדבר יהודה של תלמידי י"ב שהיו מועמדים ללימודים במכינה הקדם צבאית וחניכים מהמכינה. למרות אזהרות חמורות על שיטפונות באזור, הובילו מדריכי הטיול קבוצה של עשרות בני נוער לנחל צפית.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

עשרה מהם נקלעו לשיטפון וטבעו למוות: אלה אור ממעלה אדומים, יעל סדן ומעיין ברהום מירושלים, צור אלפי ממזכרת בתיה, שני שמיר משהם, רומי כהן מהמושב מאור, אגם לוי מחירות, גלי בללי מגבעתיים, עדי רענן ממכמורת ואילן בר שלום מראשון לציון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!