דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרסום ראשון / הודעת לפיד על 'קיצור וולונטרי' של תורנויות מתמחים לא תואמה עם משרד הבריאות

למרות שהמתווה שגובש קובע שיש להתחיל את קיצור התורנויות בפריפריה, לפיד הודיע שכל בתי החולים יוכלו לקצר תורנויות ללא תקצוב ממשלתי | גורם במשרד: "המהלך ירוקן את הפריפריה מרופאים, ויפגע קשות במאמצים לצמצם אי שוויון"

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש מציגים חוזר מנכ״ל חדש האוסר על ״טיפולי המרה״ (צילום: מירי שמעונוביץ)
שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש מציגים חוזר מנכ״ל חדש האוסר על ״טיפולי המרה״ (צילום: מירי שמעונוביץ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הודעת ראש הממשלה לפיד אתמול על ה"קיצור הוולונטרי" של תורנויות הרופאים המתמחים בבתי חולים בכל הארץ לא תואמה עם אנשי המקצוע במשרד הבריאות – כך נודע ל'דבר' מבכיר במשרד הבריאות.

לפיד הודיע אתמול על העברת 66 מיליון שקלים שהוקצו ליישום תורנויות המתמחים בבתי החולים בפריפריה, שם אמור לחול השלב הראשון של המתווה, בהתאם לעמדת משרד הבריאות. שר הבריאות ניצן הורוביץ בירך על כך ואמר ש"הקצאת המשאבים והתקנים, שסוכמו לפני כשנה, הכרחיים להתנעה ממשית של המהלך. לאחר המאבק הארוך שניהלתי למען קיצור התורנויות, ובתום עבודת מטה מקצועית ואחראית שהוביל משרד הבריאות, אפשר וצריך לצאת לדרך מיד".

אך נוסף על כך אמר לפיד שבתי חולים ש"ערוכים כבר" לקיצור תורנויות יכולים לקצר באופן מיידי את התורנויות מ-26 ל-18 שעות, ללא תקצוב ממשלתי לכך – וזאת בניגוד מוחלט להמלצות המשרד ולמתווה שגובש.

גורם אחר במשרד אומר ל'דבר ש"זו תהיה בכייה לדורות, כי זה ירוקן את הפריפריה מרופאים, ויפגע קשות במאמצים שלנו לצמצם אי שוויון". הסיבה לכך היא שקיצור התורנויות דורש גיוס רופאים מתמחים נוספים, ואם בתי החולים במרכז הארץ יחלו בו, מצוקת כוח האדם בבתי החולים בפריפריה תעמיק עוד יותר.

המתווה הראשוני לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים נקבע באוקטובר השנה, ולפיו ב-10 בתי חולים בפריפריה יקוצרו תורנויות המתמחים ברוב המקצועות החל מאפריל השנה, ובחמש השנים הקרובות תגובש תכנית לקיצור תורנויות בהיקף נרחב יותר. משרד הבריאות הקים צוות יישום למתווה בראשות המשנה למנכ"ל המשרד, ד"ר ספי מנדלוביץ', שהמליץ לערוך בו מספר שינויים, וברהם דחייה של קיצורי תורנויות באזור המרכז.

דו"ח הצוות הדגיש את החשיבות בהתחלת היישום בפריפריה: "תוספת משרות רופא במקביל בכל הארץ צפויה להדגיש את הפערים בין המרכז לפריפריה, ולהביא לאיוש התקנים בבתי החולים במרכז על חשבון בתי החולים בפריפריה. יישום הרפורמה מחייב לקחת בחשבון מורכבות זו, לשם הימנעות מיצירת משבר קשה ביותר באיוש בבתי החולים בפריפריה".

משרד האוצר וההסתדרות הרפואית התנגדו למתווה, בטענה כי הוא לא ניתן להרחבה לכלל בתי החולים בארץ. אחת הסיבות לכך היא צניחה צפויה במספר בוגרי הרפואה בארץ החל מ-2026, עקב רפורמה ששללה את האפשרות מבוגרי אוניברסיטאות במזרח אירופה לקבל רשיון רופא בישראל החל משנה זו. באוצר טענו גם שהעלות בפועל של תגבור כוח האדם גבוהה יותר ממה שסוכם.

עקב כך, סירב אגף התקציבים להעביר את 66 מיליון השקלים שהוסכמו לתוספת תקני הרופאים המתמחים שנדרשת ליישום השלב הראשון של המתווה. כעת, כאמור, החליט ראש הממשלה לפיד שהסכום יועבר.

בנוסף לתגבור כוח האדם שנדרש על מנת לקצר את שעות העבודה של כל מתמחה בבית החולים, קיצור תורנויות דורש גם פתרון לירידה בשכר המתמחה שמחושב לפי שעות העבודה, והסכמה על משך תקופת ההתמחות, שגם הוא מחושב לפי שעות התנסות ולכן ייתכן שיוארך אם שעות העבודה יקוצרו.

לדברי גורמים במשרד הבריאות, אם סוגיות אלה ייפתרו במסגרת המאמץ ליישום המתווה לקיצור תורנויות בפריפריה, בתי חולים במרכז הארץ שבידם משאבים לתוספות תקנים יוכלו לקצר תורנויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!