דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מלחמת ארמניה-אזרבייג'ן מתחדשת: לפחות 49 חיילים ארמנים נהרגו מהפצצות

הלחימה מתרחשת שנתיים לאחר מלחמת נגורנו-קרבאך, שהסתיימה בתבוסה לארמנים, ובהסכם כניעה בו ויתרה ארמניה על חלקים נרחבים מהחבל השרוי במחלוקת | אזרבייג'ן מאשימה את ארמניה באחריות למתקפה

חייל ארמני בוחן בית שנהרס במתקפת טילים אזרית על בירת נגורנו קרבאך, סטפנקרט. (צילום ארכיון: AP Photo)
חייל ארמני בוחן בית שנהרס במתקפת טילים אזרית על בירת נגורנו קרבאך, סטפנקרט. (צילום ארכיון: AP Photo)
אוריאל לוי

ארמניה דיווחה הבוקר (שלישי) על לפחות 49 חיילים שלה שנהרגו כתוצאה מהפצצות של צבא אזרבייג'ן במזרח ארמניה. אזרבייג'ן מצידה מאשימה את ארמניה באחריות למתקפה. שנתיים לאחר מלחמת נגורנו-קרבאך השנייה, שהסתיימה בתבוסה לארמנים, ובהסכם כניעה בו ויתרה ארמניה על חלקים נרחבים מהחבל השרוי במחלוקת, התחדשה הלחימה כשהפעם ההפצצות נערכו על אדמת ארמניה.

דובר משרד ההגנה של ארמניה, אראם טורוסיאן, כתב בדף הפייסבוק שלו שכוחות אזריים החלו בהפגזה כבדה של עמדות ארמניות באמצעות ארטילריה ומל"טים סמוך לחצות בלילה. צבא ארמניה דיווח על ירי ארטילרי אל עבר עמדות צבאיות שלו בערים ורדניס, גוריס קפן וירמוק.

חיילים אזרים משגרים רימון ממקלע רימונים לעבר המובלעת השנויה במחלוקת נגורנו-קרבאך (צילום ארכיון: Azerbaijan's Defense Ministry via AP)
חיילים אזרים משגרים רימון ממקלע רימונים לעבר המובלעת השנויה במחלוקת נגורנו-קרבאך (צילום ארכיון: Azerbaijan's Defense Ministry via AP)

לפי דיווחים בכלי התקשורת באזרבייג'ן, שתי המדינות הסכימו על הפסקת אש, אך זו הופרה לאחר כמה דקות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הסכם הפסקת האש נכנס לתוקף בשעה 9:00 בבוקר (שעון מקומי), אך לא החזיק מעמד. סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה הבוקר כי לאחר שיחה בין שר ההגנה הרוסי לשר ההגנה הארמני, ירוואן הסכימה לנקוט בצעדים שמטרתם "לייצב את המצב".

משרד ההגנה של אזרבייג'ן טען גם הוא לפרובוקציה מצד הארמנים, בשלושה מחוזות סמוך לגבול – דשקסאן, קלבג'אר ולצ'ין. כמו כן, פרסם המשרד הודעה לפיה "מספר עמדות, של הכוחות המזוינים של אזרבייג'ן הופגזו על ידי הצבא הארמני. נרשמו אבידות בנפש ופגיעה בתשתיות צבאיות". אזרבייג'ן מצדה לא דיווחה על מספר הנפגעים, בעוד ארמניה הודיעה על 49 מחייליה שנהרגו בהתנגשות.

ראש הממשלה הארמני ניקול פאשיניאן, שוחח עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ומזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן במטרה לדון במצב. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי בכוונת ממשלת ארמניה להפעיל את ברית ההגנה שלה עם רוסיה לפיה כל תקיפה של ארמניה מחייבת התערבות רוסית לצידה. עוד נמסר כי ארמניה דורשת לכנס את הארגון האירופי לביטחון, ואת מועצת הביטחון של האו"ם.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן מנופף לתומכים במהלך עצרת תמיכתו במרכז ירוואן, ארמניה (Tigran Mehrabyan / PAN Photo via AP)
ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן מנופף לתומכים במהלך עצרת תמיכתו במרכז ירוואן, ארמניה (Tigran Mehrabyan / PAN Photo via AP)

העימות הנוכחי הוא הקטלני ביותר מאז שהסתיימה המלחמה בין שתי המדינות בחבל נגורנו-קרבאך לפני כשנתיים. אף על פי שמשקיפי שלום רוסים יושבים בנגורנו-קרבאך מאז דצמבר 2020, וכוחות הצבא הרוסי פועלים בתוך שטחה של ארמניה, העימותים הצבאיים בין המדינות חוזרים באופן תדיר מאז שברית-המועצות התפרקה, וביתר שאת בשנים האחרונות.

במהלך שיחות בתיווך אירופאי בבריסל בחודשים מאי ואפריל, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלת ארמניה ניקול פאשיניאן הסכימו "לקדם דיונים" על הסכם שלום עתידי, אך מאז פגישתם בבריסל לפני שבועיים, באקו האשימה את ארמניה כמעט מדי יום בהפרת הפסקת האש. בירוואן דחו את ההאשמות והיו בארמניה מי שהגדיר זאת כהכנת הקרקע להסלמה נוספת במשבר סביב נגורנו קרבאך שכאמור נמשך כבר שלושה עשורים.

תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!