דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הביטוח הלאומי הציג מכרז חדש לחברות הסיעוד, אבל עובדי הענף נותרו בחוץ

שר הרווחה ומנכ"ל הביטוח הלאומי הציגו מכרז חדש, שלוקח בחשבון מדדי איכות בטיפול ולא מתמקד רק במחיר | אלא שצו ההרחבה שמשפר את תנאי העבודה בענף, עדיין מחכה לשרה ברביבאי | איגוד עובדי הסיעוד: "ניסיון לטרפד את ההישגים של ההסכם הקיבוצי"

הפגנת מטפלות סיעודיות (צילום: ועד המטפלות הסיעודיות)
הפגנת מטפלות סיעודיות (צילום ארכיון: ועד המטפלות הסיעודיות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה מאיר כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הכריזו אתמול (שלישי) על מכרז חדש לשירותי סיעוד עבור אזרחים וותיקים, אך לצד השיפורים בו לא ברור אם לוקח בחשבון את ההסכם הקיבוצי שנחתם לעובדי הענף וממתין לצו הרחבה.

עלות המכרז היא 13 מיליארד שקלים בשנה, למשך שש שנים. לדברי שפיגלר וכהן, לראשונה נלקחים בחשבון מדדי איכות בטיפול הסיעודי ולא רק מחיר, וזאת על מנת למנוע "מירוץ לתחתית" של שירותי הסיעוד.

אלא שבינתיים, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא חתמה על צו ההרחבה להסכם הקיבוצי שנחתם בין המעסיקים בענף הסיעוד להסתדרות, שמגדיל את השכר ומשפר את תנאי ההעסקה בענף.

"פרסום המכרז על ידי הביטוח הלאומי לפני חתימה על צו הרחבה הוא ניסיון לטרפד את ההישגים של ההסכם הקיבוצי הראשון שנחתם" אמר לדבר יוסי ברבי, יו"ר איגוד עובדי הסיעוד, הניקיון והשמירה. "ככל שיתפרסם, אנחנו באיגוד שוקלים את צעדינו הארגוניים והמשפטיים, ויתכן שנצטרך להכריז סכסוך עבודה בענף הטיפול הסיעודי".

"מתמקד בשירות ולא במחיר"

"המכרז החדש בניגוד למכרז הקודם והישן איננו מתמקד במחיר, אלא בשירות לאזרח הוותיק הסיעודי" אמר אתמול שר הרווחה מאיר כהן עם הצגת המכרז. "התמרוץ לחברות הסיעוד לא יהיה על בסיס שעות הטיפול, אלא על בסיס כמות המטופלים במטרה לתת מענה לכמה שיותר זכאי סיעוד. המכרז ותנאי המכרז מייצר מציאות שבה הפריפריה לא תוזנח. כל אדם סיעודי לא משנה היכן הוא מתגורר, יקבל שירותי סיעוד. גם בזה ימדדו החברות שיגשו למכרז הזה"."הוספנו אפשרות לחברות סיעודיות חדשות להיכנס למאגר, על מנת לרענן ולהגביר את התחרות" אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, והוסיף כי המכרז כולל גם מנגנונים לפיקוח ולבקרה שכל מטופל מקבל את מלוא השירותים שהוא זכאי להם.

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ושר הרווחה מאיר כהן (צילום: דוברות המוסד לביטוח לאומי)
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ושר הרווחה מאיר כהן (צילום: דוברות המוסד לביטוח לאומי)

במסגרת המכרז החדש, יחויבו החברות כי 80% מהמטפלות הסיעודיות יהיו בעלות הכשרה, בניגוד למצב כיום המחייב הכשרה ל-30% בלבד.  את ההכשרה, הודיעו השר והמנכ"ל, צפויים לממן משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי.

בנוסף יכלול המכרז החדש ביצוע של סקרי שביעות רצון בקרב עובדות הסיעוד, בהן ישאלו גם על קשיים שעולים במסגרות. "ברור שמטפלת או מטפל שבעי רצון יטפלו בהורים של כולנו כמו שצריך", אמר שר הרווחה כהן. "נבצע סקרים גם בקרב בני המשפחה של הזכאים לקצבאות סיעוד. בין השאלות שנשאל תהיה מידת ההתחשבות של המטפלת בבני המשפחה, טיפול בכבוד, עד כמה חברת הסיעוד היא כתובת לפניות, הגעה בזמן של המטפלות לבתים, התנהלות החברה במקרה של החלפת מטפלות, עבודה של מלוא השעות וכמובן רמת המקצועיות והמיומנות של המטפלות ושל החברות. יושם דגש במכרז על חובת הענקת שירותי סיעוד לכל זכאי, מה שהיום לצערי לא קיים בחוזה. נחייב קיום מנגנון לבירור תלונות של זכאים או בני משפחתם. מנגד ניתן תגמול לנותני שירותים מצטיינים".

הביקורת: "ניסיון לטרפד את ההישגים של ההסכם הקיבוצי"

המכרז מתפרסם כאמור טרם חתימת צו ההרחבה על ההסכם הקיבוצי שחתמו ההסתדרות ואיגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל באוגוסט 2021. במענה לשאלת הכתבים בנושא, השיב מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר באופן כללי, כי המכרז צפוי לחייב את המעסיקים בתשלום הזכויות על פי דין ועל פי ההסכמים הקיבוציים. אולם שפיגלר לא הבהיר במפורש האם תנאי המכרז החדש אכן הולמים את תנאי ההסכם הקיבוצי החדש, שכניסתו לתוקף מותנית בחתימה על הצו עליו צריכה לחתום שרת הכלכלה אורנה ברביבאי.

יו"ר איגוד עובדי האבטחה, הניקיון והטיפול הסיעודי יוסי ברבי. (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר איגוד עובדי האבטחה, הניקיון והטיפול הסיעודי יוסי ברבי. (צילום: אלבום פרטי)

"כ-130,000 עובדי ועובדות הטיפול הסיעודי עושים עבודת קודש קשה מאוד במסירות ודאגה למאות אלפי מטופלים ברחבי המדינה. כיום עם עשרות המיליארדים אשר נצברו בקופת המדינה חייבת ממשלת ישראל לאשר את צו ההרחבה ולתת להן תגמול על עבודתן הקשה" אמר. ברבי הדגיש כי ההסכם הענפי נחתם כבר באוגוסט 2021, ונרשם במשרד הכלכלה ביוני האחרון כשהוא ממתין כאמור לחתימת השרה.ברבי ציין כי לצד הסדרת סוגיית זמן המעבר, ההסכם מבקש להסדיר ולחייב גם תוספת סיעוד, שכר מינימום ענפי, השתלמויות והכשרות וכן תנאי עבודה ונושאים רבים נוספים הנוגעים לשמירה על זכויותיהם ורווחתם של המטפלים והמטפלות הסיעודיים והדאגה למטופלים. "הוצאת צו הרחבה זה צו השעה. אני קורא לשר האוצר ולראש הממשלה לפיד לקבל החלטה ולאשר הוצאת הצו לאלתר".

"אנחנו פועלים להעלות את שכר המטפלות שיהיה גבוה משכר המינימום ובהמשך ליצור שכר דיפרנציאלי בהתאם להכשרה ולאופי השירות שהן נדרשות לתת" אמר שפיגלר, והוסיף כי חברות שלא יעמדו במחויבויותיהן, הן כלפי הזכאים לשירות והן כלפי העובדים והעובדות, יהיו צפויות לקנסות שינועו בין 500 ל-3,000 שקלים. עוד הבהיר שפיגלר כי המכרז כולל תשלום של חצי שעה עד שעה בגין מעבר בין מטופלים.לדברי מנכ"ל הביטוח הלאומי שפיגלר, המכרז החדש צפוי לכלול גם מערכת דיווח נוכחות, מהלך אותו הוביל בעבר הביטוח הלאומי באופן חד צדדי, ואשר נפסל בבג"צ בעקבות מאבק איגוד המטפלות הסיעודיות, שטענו שפעמים רבות עבודתן עבור המטופלים מתחילה טרם הגיעו לביתם, כגון במקרים בהם הן נדרשות ללכת לעשות עבורם קניות וסידורים. לדברי שפיגלר, מדובר במערכת חדשה המצויה בימים אלו בפיילוט, שאמורה להחליף מערכת קודמת שנפסלה בבג"צ.

בתגובה לכוונה זו הבהיר יו"ר האיגוד ברבי כי: "כל פעולה או עדכון אשר תפגע בזכויות העובדים תתקל בהתנגדות ההסתדרות. מערכת חובת הדיווח נכשלה בפיילוט של הביטוח הלאומי. כל שינוי בנושא חייב להיעשות בהסכמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!