דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

טורקיה / מחאה עולמית כנגד מעצרם של מנהיגי מפלגת המיעוטים בטורקיה

הפגנות סוערות נערכו ברחבי המדינה בעקבות מעצר של 14 חברי פרלמנט מ"מפלגת העמים הדמוקרטית" בחשד לקשרים עם המחתרת הכורדית. מדינות רבות במערב מחו על הפגיעה בדמוקרטיה במדינה

מעצר מפגינים כורדים באיסטנבול במחאה על מעצרם של מנהיגי "מפלגת העמים הדמוקרטית" (צילום: AP)
מעצר מפגינים כורדים באיסטנבול במחאה על מעצרם של מנהיגי "מפלגת העמים הדמוקרטית" (צילום: AP)
אוריאל לוי

מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) החליטה להחרים את הפרלמנט הטורקי בעקבות מעצר של מנהיגיה על ידי השלטונות במדינה. המפלגה בעלת האידאולוגיה הפמיניסטית-סוציאליסטית, המזוהה עם המיעוטים האתניים והדתיים בטורקיה, החליטה בתחילת השבוע להשהות את כל פעילותה הפוליטית, עד שישוחררו ממעצר חברי הפרלמנט שלה. גל המעצרים עורר מהומות ברחבי טורקיה, אשר פוזרו באמצעות זרנוקי מים וירי גז מדמיע על מפגינים. באחד מתדריכי המשטרה לפיזור הפגנה, צוטט קצין משטרה שמורה על השוטרים לא להסס ולפתוח באש חיה על המפגינים אם יש בכך צורך.

לפני כשבוע החלו מעצרים בקרב חברי מפלגה, כלי תקשורת המזוהים עמה, ומנהיגות "קונגרס הנשים הכורדיות", ארגון כורדי אזרחי המזוהה גם הוא עם המפלגה. עד כה נעצרו 14 חברי מפלגה המכהנים כחברי פרלמנט ביניהם שני ראשי המפלגה סלהאטין דמירטאס ופיגן יוקסקדאג. מפלגת HDP היא המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט הטורקי, ובבחירות האחרונות הצביעו לה כ-5 מיליון אזרחי טורקיה, מה שהקנה לה 59 מושבים בבית הנבחרים. המפלגה מואשמת בקשרים עם המחתרת הכורדית PKK.

נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן האשים אתמול את מנהיגי אירופה בתמיכה בטרור בשל הסיוע שהיא מעניקה לדבריו ל-PKK. בנאום בטלוויזיה אמר ארדואן כי אף שבאירופה מגדירים את ה-PKK "ארגון טרור", חבריה פועלים בחופשיות ביבשת. נשיא טורקיה הוסיף כי לא אכפת לו שהאירופים מכנים אותו "דיקטטור" או מצמידים לו שמות גנאי אחרים.

מפגינים כורדים בצרפת כנגד מעצר מנהיגי מפלגת העמים הדמוקרטית בטורקיה  (צילום: AP)
מפגינים כורדים בצרפת כנגד מעצר מנהיגי מפלגת העמים הדמוקרטית בטורקיה (צילום: AP)

מנהיגי מדינות המערב ביקרו בחריפות את צעדיה של ממשלת טורקיה בגין הפגיעה בדמוקרטיה במדינה. ממשלת גרמניה זימנה את שגריר טורקיה בברלין לדיון דחוף אודות המעצרים, שר החוץ הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאיר אמר כי מלחמה בטרור אינה תירוץ להשתקת האופוזיציה. דובר משרד החוץ של צרפת, רומאן נדאל, הביעה דאגה עמוקה מהמעצרים במפלגת העמים הדמוקרטית. דובר משרד החוץ בפאריס קרא לטורקיה לכבד את החוק ואת זכויות היסוד, בהן חופש הדיבור. בישראל קרא ראש הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה לנשיא טורקיה ארדואן לשחרר מיד את חברי המפלגה שנעצרו. הפגנות שקראו לשחרור חברי הפרלמנט דווחו גם בעשרות ערים גדולות ברחבי אירופה וצפון אמריקה. בת"א נערכה הפגנה מול שגרירות טורקיה ברחוב הירקון.

בתוך כך, בית המשפט העליון בבלגיה קבע כי מחתרת ה-PKK איננה ארגון טרור מכיוון שאינה מכוונת לפגוע באזרחים, אלא לוקחת צד במה שהוגדר על ידו כמלחמת אזרחים המתרחשת בטורקיה. בנימוק זה דחה בית המשפט תביעות כנגד 36 נאשמים החשודים בהשתייכות ל-PKK בתיקים שנידונו בעשר השנים האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!