דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שר החקלאות פתח מכסות לייבוא 200 טון דבש, אך ההוזלה לא תגיע לצרכנים לפני ראש השנה

מנכ"ל רשת 'ויקטורי': "אבסורד לפתוח מכסות יבוא זמן כל כך קצר לפני החג, הקניות לחג כבר התחילו" | ארגון מגדלי הדבורים: "החלטה פופוליסטית של שרי 'ישראל ביתנו' שתחסל את המשקים החקלאיים"

דבוראים רודים דבש (צילום: באדיבות מועצת הדבש)
דבוראים רודים דבש (צילום: באדיבות מועצת הדבש)
מאיה רונן

שר החקלאות, עודד פורר, הודיע השבוע על פתיחת מכסות ללא מכס בהיקף של 200 טון לייבוא דבש. ההליך יאפשר לרשתות שיווק שיעמדו בתנאי המכרז לייבא דבש עד סוף דצמבר 2022. זאת, על אף שברשתות השיווק מדווחים על כמות מספקת של דבש מייצור מקומי במלאי לקראת חגי תשרי וגם לאחריהם.

עוד טוענים ברשתות שעיתוי המכרז לא יאפשר שיווק של הדבש המיובא בתקופת החגים. דירוג הזוכים במכסות יבוא יעשה על פי המחיר לצרכן שהוצע על ידם, כך שהמחיר הנמוך ביותר יזכה את היבואן בדירוג הגבוה ביותר.

השר פורר: ״הוריתי למשרד החקלאות לבצע לראשונה הליך תחרותי לייבוא דבש בפטור ממכס במטרה להוריד את יוקר המחייה ולהנגיש את הדבש לכלל האוכלוסייה עוד לפני חגי תשרי״.

הדבש שייובא בהליך התחרותי יימכר בצנצנות במשקל של עד 1.5 ק"ג, ויסומן באופן בולט וברור על המדפים. בלשכת שר החקלאות צופים שבעקבות ההליך התחרותי הצרכן הישראלי ייהנה מדבש במחיר זול.

צנצנות דבש (צילום: Marcobeltrametti/ויקימדיה)
צנצנות דבש (צילום: Marcobeltrametti/ויקימדיה)

לפי תנאי המכרז, יבואן שדורג במקום הראשון והציע את המחיר הזול ביותר עבור הצרכן, יהיה זכאי לקבל עד 50% מהיקף מכסת הייבוא. יבואן אשר יזכה במכסה פטורה ממכס, יידרש לייבא ולמכור את כל תוצרתו עד לסוף שנת 2022. תוקף רישיון היבוא יהיה עד ליום 31.12.22 אולם קיימת אפשרות שיוארך תוקף המכסה.

כאמור, היבואן הזוכה יסמן את צנצנות הדבש המיובאות על המדפים בחנויות באמצעות שילוט גדול וברור, בו יציין את מחיר הדבש וארץ מקור הייבוא. בנוסף לכך, על היבואנים להגיש גם את כלל נקודות המכירה בהן יימכר הדבש. רשימה זו תפורסם גם באתר משרד החקלאות וכן בשני עיתונים נפוצים, כך שהצרכן יוכל למצוא בקלות את הדבש במחיר שפורסם והובטח.

"אם רוצים יבוא, פותחים חודשיים שלושה לפני החג"

ברשתות השיווק לא ממהרים לחגוג את פתיחת היבוא ללא מכס. לדברי נציגי הרשתות עיתוי המכרז לא יאפשר את שיווק הדבש בתקופת החגים הנוכחית ומדובר בהבטחות שווא. לדברי אייל רביד, מנכ"ל רשת 'ויקטורי', יש בידי הרשת מלאי דבש מספק לקראת החג וצריכת הדבש רגילה לעונה.

רביד: "אבסורד לפתוח מכסות יבוא זמן כל כך קצר לפני החג. אם רוצים יבוא פותחים חודשיים שלושה לפני החג, נותנים ליבואנים להתארגן כדי להוריד מחיר. לפתוח שבועיים לפני החג זה כבר לא משנה. הקניות לחג התחילו כבר".

סניף רשת ויקטורי בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
סניף רשת ויקטורי בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

יצרני הדבש מצידם מוחים על הכוונה לייבא דבש כשהייצור המקומי השנה עומד על כמות שיא של כ-4,400 טון, ומחירי הדבש נותרו יציבים ב-20 השנים האחרונות. על פי סקירה ענפית מיוחדת שפרסמה חברת דן אנד ברדסטריט על ענף הדבש בישראל, נכון לשנת 2020, מחיר הדבש לצרכן ברשתות נע ברוב ימות השנה סביב 40 שקלים לק"ג, פי 2 ממחיר הדבש ליצרן שמקבל כ-18 שקלים לק"ג. המרווח מתחלק בין המשווקים לרשתות השיווק. יחד עם זאת, לקראת ראש השנה, מקיימות הרשתות מבצעים נרחבים ומחירו לצרכן יורד ב- 20%-10%.

בתגובה לפתיחת מכסות הייבוא ללא מכס נמסר מארגון מגדלי הדבורים בישראל: "במכוורות ישראל יש מספיק דבש לחגי תשרי וגם לאחריהם. ייצור הדבש עומד על כ-4,400 טון ואין צורך בייבוא. שרי ישראל-ביתנו, פורר וליברמן, מייבאים בטירוף וללא אבחנה מכל הבא ליד: פירות, ירקות, בשר, שמן זית. עכשיו ברצונם לייבא גם דבש".

בארגון הוסיפו ש"סיפור הכיסוי של פורר וליברמן מול הצרכנים הוא כביכול הורדת יוקר המחייה, אבל בפועל מחירי המזון לא רק שלא ירדו, אלא עלו ב-18% בחודשים האחרונים. התוצאה החמורה למעשים חסרי אחריות אלו של שרי 'ישראל ביתנו' היא חיסול המשקים החקלאיים המייצרים מזון בריא, טרי ואיכותי".

עוד אמרו בארגון: "לא בכדי, סירבה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לבקשת שר החקלאות פורר, שתחתום היא על ייבוא הדבש במקומו, בהבינה שייבוא דבש יגרום לחיסול המשקים החקלאיים והמחיר לצרכן לא ירד. פורר כנראה לא רצה להיות חתום על מסמך שירשיע אותו בעתיד, בעוולת הרס ענף החקלאות".

דבוראי אוסף דבש מכוורת (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
דבוראי אוסף דבש מכוורת (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)

בארגון קראו לממשלה להתערב: "הצעדים הפופוליסטים של שרי האוצר והחקלאות לפני הבחירות שקופים. אבל הצרכנים אינם טיפשים. אנו קוראים לממשלת ישראל לא לשתוק על העוולות האלה, לצאת נגד מחריבי החקלאות וההתיישבות העובדת ולבטל את צווי ייבוא הדבש לאלתר".

לפי נתוני מועצת הדבש, תפוקת הדבש בישראל בשנים האחרונות עלתה, למרות הצמצום בשטחי רעיית הדבורים עקב האצת הבינוי. צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי הסתכמה בשנת 2020 בכ-5,000 טון בשנה. השנה צפויה צריכת הדבש להגיע לכ-6,200 טון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!