71% מהישראלים מסכימים שהחרמת מוצרי חברות שהעלו מחירים תורמת למאבק ביוקר המחייה, ו-33% העידו כי יצמצמו את הקניות שלהם לקראת החג, כך על פי סקר מיוחד של רשות ההסתדרות לצרכנות שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה.
על פי הסקר, רוב מוחלט חושבים (במידה רבה מאוד ובמידה רבה) שהחרמת מוצרים והטלת סנקציות על חברות שהעלו מחירים תורמת למאבק ביוקר המחיה ורק 3% חושבים שהדבר לא תורם כלל למאבק.
58% מהנשאלים יימנעו (תמיד או לעתים קרובות) מקניית מוצרים של חברות שמעלות מחירים לעומת רק 4% שלא יימנעו מהקנייה. כמו כן, 63% מהנשאלים משווים מחירים בין רשתות השיווק ו-76% מכינים רשימת קניות מבעוד מועד.
עליות המחירים שינו את כללי המשחק, עם כ-88% מהנשאלים ששינו את הרגלי הצריכה שלהם במידה זו או אחרת בעקבות המאבק ביוקר המחיה – 41% במידה רבה ורבה מאוד, 32% ברמה בינונית, 14% במידה מועטה ורק 12% לא שינו כלל.
השינויים בהרגלים באים לידי ביטוי בקנייה של מוצרים חליפיים. על פי הסקר 30% מאלו שקונים מוצרים תחליפיים למוצרים שהתייקרו מרוצים יותר מהם לעומת הקודמים. 47% מרוצים באותה מידה כמו המוצרים המקוריים. 64% קנו מוצרי מזון תחליפיים, 10% חומרי ניקיון תחליפיים ו-7% ביגוד והנעלה.
אחד מכל שלושה ישראלים יצמצם את הקניות בעקבות ההתייקרויות במשק
אומנם יש שינויים בצריכה אבל עדיין המחירים הגבוהים משפיעים על כמות הקנייה ועל פי הסקר 33% אמרו שיצמצמו את הקניות לחגים במידה משמעותית בעקבות ההתייקרויות במשק.
44% מפצלים תמיד/לעתים קרובות את הקניות שלהם לחנויות שונות, כדי ליהנות מכל המבצעים, 38% מתמקחים תמיד/לעתים קרובות מול נותני שירות או מוכרים לפני הרכישה.
77% בודקים תמיד/לעתים קרובות את חשבונית הקנייה לוודא שאין טעויות. 62% דוחים רכישות גדולות לתקופות של מבצעים. 81% בודקים תמיד/לעתים קרובות את פירוט האשראי.
הסקר בדק גם לפי מה בוחרים הצרכנים את רשת המזון העיקרית שלהם, וגילה כי 73% לפי מחירים זולים, 61% מחפשים מבצעים אטרקטיביים, 43% מגוון מוצרים רחב ו-41% קרבה גיאוגרפית.
״החברות מנצלות את המצב, קניות מושכלות עשויות לתרום למאבק״
גם בתחום מועדוני הלקוחות קיימים שינויים, כאשר 32% מאלו שחברים במועדוני לקוחות משתמשים הרבה יותר בהטבות שלהם בעקבות עליות המחירים. 20% משתמשים מעט יותר. בתוך השימוש בהטבות 48% משתמשים דרך המועדונים בהטבות לסרטים, מופעים והצגות. 41% לבתי קפה ומסעדות. 25% לאטרקציות לילדים, 16% לנופש בישראל.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "מצער שיש חברות שעולות על 'גל' ההתייקרויות ומנצלות את ההזדמנות להעלאת מחירים באופן בלתי מידתי. ממצאי הסקר מלמדים כי הצרכן הישראלי משתמש ביותר ויותר כלים לבצע קניות מושכלות. זו מגמה מבורכת שאם תימשך תתרום למאבק ביוקר המחיה".
הסקר המיוחד של רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, נערך בשבוע השני של ספטמבר, בקרב 503 משיבים שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל.
4 טיפים מרשות ההסתדרות לצרכנות לקנייה חכמה:
- יש לתכנן את הקניות מראש, ולהגיע עם רשימת קניות מסודרת ולא ברגע האחרון לפני החג.
- להשוות מחירים, לתת עדיפות למוצרים תחליפיים יותר זולים ולא למוצרים שמחירם עלה ולשים לב למחיר ליחידת מידה: ייתכן שהמחיר לא עלה אך משקל המוצר הארוז התכווץ.
- לקנות כמה שיותר מוצרי יסוד שמחירם בפיקוח, שכן מחירם זול יותר.
- פעמים רבות במדפים התחתונים והעליונים, אליהם הגישה יותר קשה, ניתן למצוא את המוצרים הזולים והמשתלמים יותר.