דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ליברמן ביטל את המכס על ייבוא דגים; ארגון מגדלי הדגים: "מייבש באופן בלתי הפיך את ענף חקלאות המים הישראלי"

שר האוצר חתם על צו שמבטל את המכס על ייבוא דגים טריים, קפואים ומעובדים: "בשורה אדירה לאזרחי ישראל" | מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים: "התנהלותם של משרדי האוצר והחקלאות מאחורי גבם של החקלאים מעלה חשש כבד שמדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות. מניסיון העבר אנחנו יודעים שהורדת המכס מתגלגלת ברובה לכיסי היבואנים ולא מורידה את המחיר לצרכן"

ח"כ אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן. הרפורמה באמנונים פגעה במגדלים ולא הורידה את המחיר לצרכן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מאיה רונן

שר האוצר אביגדור ליברמן חתם היום (שני) על צו שמבטל את המכס על ייבוא דגים טריים, קפואים ומעובדים. הצו כולל ביטול של המכס על מגוון דגים, בהם דניס, לברק, לוקוס, מוסר, בס, פורל טונה ומאכלי ים. ביחס לחלק מהמוצרים המכס יבוטל באופן מיידי, וביחס לאחרים יבוטל באופן מדורג. כמו כן, הצו כולל ביטול של המכס על שימורי טונה.

"ראש השנה בפתח, ואנחנו מביאים בשורה אדירה לאזרחי ישראל ומורידים את מחירי הדגים", אמר ליברמן. "המענה הטוב ביותר שאנחנו מביאים כדי להתמודד עם האינפלציה שמשתוללת בכל העולם הוא תחרות, באמצעות הפחתת מכסים וייבוא זול יותר מיתר מדינות העולם. הפחתת המכס על הדגים היא צעד המשך להפחתות המכסים על מוצרים שונים כחלק מרפורמת 'מכס אפס' שאני מוביל בחודשים האחרונים".

במשרד האוצר הוסיפו שמחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למדינות ה-OECD. המכס על ייבוא דגים עומד על כ-7.5 שקלים לק"ג בממוצע, אבל ביחס לייבוא של דגי פילה הוא עלול להגיע אף לכ-11 שקלים לק"ג.

ארגון מגדלי הדגים בישראל: "השרים פורר וליברמן החליטו היום לייבש באופן סופי ובלתי הפיך את ענף חקלאות המים הישראלי".

אלי שריר, מנכ"ל הארגון: "החלטת משרדי האוצר והחקלאות לחתום על צו גורף להורדת המכס על כלל ייבוא הדגים לישראל נעשתה באופן חד-צדדי. לא סוכם עם המגדלים, כמקובל, על מתווה חליפי וברור של תמיכה ישירה, הוגנת וארוכת טווח שתבטיח את עתיד ענף גידול הדגים הישראלי ואת היכולת לספק דג ישראלי טרי ואיכותי לאזרחי ישראל. מדובר בצעד שיביא לחיסול בלתי הפיך של יכולתה של מדינת ישראל לייצר ולספק דגים טריים לאזרחיה ולתלות מסוכנת בייבוא, דווקא בעידן שבו כל מדינות העולם פועלות לחיזוק כושר הייצור המקומי".

הארגון הוסיף שמשרדי האוצר והחקלאות זימנו את המגדלים לפגישות בנוגע למתווה מוסכם להורדת המכס ביום רביעי. שריר: "התנהלות משרדי האוצר והחקלאות מאחורי גבם של החקלאים וללא ניסיון כן ואמיתי להגיע להסכמות, מעלה חשש כבד שמדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות. כל זה על גבו של ענף חקלאות חיוני, שפועל כבר יותר מ-80 שנה, ומעסיק מאות עובדים באזורי הפריפריה. מניסיון העבר אנחנו יודעים שהורדת המכס מתגלגלת ברובה לכיסי היבואנים ולא מורידה את המחיר לצרכן. הניסיון מלמד שהורדת המכס תביא לחיסול מוחלט של ענף גידול הדגים הישראלי, מדן ועד אילת".

ספק אם הורדת מכסים תביא לירידה במחיר לצרכן

דו"ח של החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות בוחן את השינויים שחלו בענף הדגים בישראל מאז הרפורמה להורדת המכס על ייבוא דגי אמנון, בורי וקרפיון ב-2016. חוקרי משרד החקלאות בחנו את השפעת הרפורמה על הייצור המקומי, כמויות הייבוא והמחירים לצרכן ולמגדלים. ממצאי הסקירה מלמדים שאמנם סך אספקת הדגים לנפש בישראל במגמת עלייה, אולם נתח האספקה מייצור מקומי מצוי במגמת ירידה. הדבר נכון גם במונחים אבסולוטיים: כמות הייצור המקומית במגמת ירידה. המחיר לעומת זאת, במגמת עלייה.

נתוני החטיבה למחקר מצביעים על עליית מחירים ומגמת ירידה משמעותית בכמויות הדגים מייצור מקומי כתוצאה מהרפורמה. כמו כן, הירידה בכמויות הייצור הובילה לירידה משמעותית בכמות המשווקת לתעשייה שמחירה נמוך יותר מזו שמשווקת לשוק המקומי, כך שהמחיר הממוצע המשוקלל עלה.

על פי ממצאי הדו"ח, מאז הוחלה הרפורמה ירדו הכנסות מגדלי האמנונים בכ-32%. הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר לירידה של 26% בכמויות הייצור בשנים שלאחר הרפורמה, לצד עלייה משמעותית במחיר למגדל ב-2019. ב-2019 לבדה עלה המחיר למגדל בכ-27% לעומת המחיר ב-2018.

גם המחיר לצרכן של אמנון טרי ברשתות השיווק עלה בשיעור דומה של כ-30% בין 2018 ל-2019, אף שכמויות המכר נשארו יציבות. בדיקת משרד החקלאות מעלה שמרווח השיווק האבסולוטי, קרי הפער בין המחיר לצרכן ברשתות השיווק לבין המחיר למגדל, במגמת עלייה.

גם בתוספת התמיכות הישירות, הכנסות מגדלי האמנונים לאחר הרפורמה נמוכות בכ-17% מההכנסות בשנים שלפניה. שילוב של התמיכה הישירה והעלאת מחיר משמעותית ב-2019 אמנם הגדילו את הפדיון הממוצע לק"ג דגי אמנון לרמה גבוהה יותר מזו שלפני הרפורמה, אך בשקלול השינוי בעלויות הייצור והשפעות הירידה בכמויות הייצור, מסתמנת ירידה של 21% ברווחי המגדלים.

התוצאות העגומות הגיעו במהרה: מאז 2016 חלה ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, וירידה של כ-26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי. מדובר בנטישה וייבוש של שטחי בריכות שרובם פרושים ליד גבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות שנובעות מכך.

כל אלה הביאו לצמצום התחרות, ריכוז שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות והגדלת התלות בייבוא. התוצאה היא זינוק מחירים לצרכן וצפי לעלייה נוספת בעתיד. בהינתן תלות מוגברת בייבוא ועלויות ייבוא במגמת עלייה, לצד צמצום הייצור המקומי, ומניסיון העבר (כפי שמשתקף ממחירי האמנון הקפוא המיובא), ספק אם הורדת מכסים תביא לירידה במחיר לצרכן.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר בצעד פופוליסטי נוסף של ליברמן. עד כה הצרכן כמעט לא הרגיש את ביטולי המכס של ליברמן מהסיבה הפשוטה – רשתות השיווק שומרות אצלן את הרווחים. הוא באמת חושב שמישהו מאמין שהמכסים שהוא ביטל יגיעו לכיסי הצרכנים עד לראש השנה?

"אבל הנזק שהוא עושה ילווה אותנו עוד שנים רבות. ביטול המכסים יפגע אנושות בענף חקלאות נוסף ואז, כשכבר לא יגדלו דגים בישראל, היבואנים יעלו את מחיריהם מכיוון שאין להם חלופה. זה כבר קרה בעבר, ובזכות ליברמן – זה יקרה גם בעתיד. זאת לא הפעם הראשונה שהוא עושה שימוש בכוחו הפוליטי להשגת כותרות ריקות שאין מאחוריהן שום בשורה עבור הצרכן הישראלי, אלא רק רווח פוליטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!