דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מתים לבד

מתים לבד: 171 קשישים ועריריים נמצאו בשנה החולפת בביתם ימים רבים אחרי מותם

26 מקרים אירעו בתל אביב-יפו, 13 בירושלים ו-15 בחיפה | בערים הגדולות מקרים רבים נרשמו בשכונות עניות

מתנדבי זק"א בזירת אירוע (צילום: זק"א)
צוות זק"א בנס ציונה (צילום ארכיון: דוברות זק"א)
יהל פרג'

מתים לבד: 171 קשישים ועריריים נמצאו בביתם בתשפ"ב ימים רבים לאחר שמתו, לפי נתוני זק"א.

26 ממקרי המוות אירעו בתל אביב-יפו. תל אביב, עיר שמתקרבת לאוכלוסיה של חצי מיליון איש, מובילה את הרשימה. מניתוח הנתונים עולה שמרבית המקרים מתרכזים בשכונות דרום העיר.

בחיפה, העיר השלישית בגודלה עם רבע מיליון בני אדם, אירעו 15 מקרים השנה. כמו בשנים הקודמות, גם הם בעיקר בשכונת הדר. בירושלים, עם אוכלוסיה שמתקרבת למיליון איש, התגלו השנה 13 מקרים.

ביום שישי שעבר נמצא גבר כבן 70 בביתו בהוד השרון, רק לאחר ששכן שהגיע להביא לו אוכל לסופ״ש גילה לחרדתו שהאוכל שהביא כ-5 ימים קודם לכן נשאר מחוץ לדלת. "השכן הסתכל מהחלון וראה מראות קשים מאוד", סיפר חזקי פיליפ, מתנדב זק"א. "הוא הזעיק מיד את הכיבוי והמשטרה, ולאחר שפרצו את הדלת מצאנו את המנוח מוטל בבית במצב של איבוד צלם אנוש. כואב הלב, כמעט חמישה ימים שכב המנוח בבית, איש לא הגיע לשאול לשלומו, ורק בגלל האוכל שנשאר מחוץ לדלת נמצא כשכבר מאוחר מדי".

באשדוד אירעו השנה 9 מקרים; בפתח תקווה 8; בבאר שבע, בת ים, ערד ואשקלון 7 כ"א; בקריית ים 6; בקריית גת וראשון לציון 5 כ"א; באילת ורמת גן 4 כ"א; בלוד, כפר סבא וקריית אונו 3 כ"א; באור יהודה, בני ברק, חדרה, חולון, מצפה רמון, קריית אתא, צפת ושדרות 2 כ"א; ובגדרה, אזור, בית שמש, גבעת שמואל, גבעתיים, הרצליה, הוד השרון, חברון, יהוד, כרמיאל, מושב לימן, מודיעין, נס ציונה, נווה צוף, נתניה, נוף הגליל, מושב ספסופה, עכו, פרדס חנה, נתניה, שדרות, ראש העין, איבטין וקריית שמונה 1 כ"א.

עיריית ירושלים: "מות קשישים בביתם הוא דבר קשה, מצער ומכמיר לב, שמתרחש בכל רחבי הארץ, ולצערנו גם בירושלים. בעיר חיים כ-100 אלף אזרחים ותיקים מעל גיל 65. במהלך 2020 התרחשו 17 מקרי מוות של קשישים עריריים בביתם, וב-2021 התרחשו 10 מקרים כאלה.

"עיריית ירושלים שמה לה למטרה לצמצם את היקפי התופעה בעיר ועושה מאמצים רבים לשם כך. בנושא הושקעו בשנה האחרונה משאבים חסרי תקדים, וכן פותחו תוכניות רבות למען הגיל השלישי, במטרה לשפר את איכות חייהם ולהפיג את בדידותם, ובכך גם להביא לצמצום תופעת גילוי קשישים עריריים ללא רוח חיים בבתיהם.

"בין מגוון התוכניות שמתקיימות באמצעות אגף הרווחה בעירייה, ניתן למצוא את התוכנית הקהילתית 'נאמני בניין' במגוון שכונות בעיר. במסגרת התוכנית, שכנים מתנדבים מתעניינים במצבם של הקשישים, מסייעים להם ומקשרים בינם לבין שירותי הקהילה במידת הצורך.

"מיזם נוסף שיזמה העירייה הוא 'בטוח בבית', שמטרתו למנוע נפילות, ובמסגרתו הותקנו עזרים בטיחותיים בכ-11 אלף בתים של אזרחים ותיקים. לצד זה, מפותח פיילוט שמקדם משרד הרווחה בשיתוף עמותת 'דור לדור', להכנסת מתנדבים לבתיהם של קשישים בודדים כדי להיות איתם בקשר מתמשך.

"תוכנית אחרת שמקודמת בשיתוף עמותת מטב היא 'חברים לעת זיקנה', שבמסגרתה מגיעים מתנדבים לבתי האזרחים הוותיקים ומסייעים להם בכל הקשור לטיפול בכלביהם. כמו כן, נציגי הרווחה בשכונות מקיימים שיחות טלפון עם כלל התושבים הוותיקים וצורכיהם ממופים ומטופלים.

עיריית חיפה: "שירותי הרווחה בעיריית חיפה פועלים לאורך כל השנה בשיתוף עם כל גורמי הקהילה ומאות מנתנדבים כדי להגיע לכל תושב שמתגורר בגפו ולמנוע מצבי סיכון".

מעיריית תל אביב-יפו לא התקבלה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!