דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

הדיור הציבורי / למרות הנחיות השר, דיירי עמידר מדווחים על איום בפינוי

לטענת מספר דיירים נאמר להם כי אם לא ישלמו את חובם לעמידר יפונו מביתם באופן מיידי. עמידר: "החברה שמה דגש על רמת השירות ללקוחותיה ועובדי החברה עושים ימים ולילות למען הדיור הציבורי ודייריו"

בניין שיכון בלוד (צילום ארכיון: מתניה טאוסיג / פלאש 90).
בניין שיכון בלוד (צילום ארכיון: מתניה טאוסיג / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"הנחיתי את הגורמים המקצועיים במשרדי להקפיא את הפינויים לאלתר ולהקים ועדה ציבורית שתגבש מסקנות ותציע פתרונות לאוכלוסיות חלשות, שנדרשות, על פי חוק, לפנות את דירתן. עד להגשת המסקנות לא יפונה אף אדם מביתו. המציאות בה מוציאים אדם מהבית לא מקובלת עלי", אמר שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בנובמבר  2015. אולם למרות דברים אלו, מתלוננים דיירי עמידר על איומים בפינוי מדירתם.

פינוי בגלל חוב

אלי אטל הוא אב לשמונה מבאר שבע שזכה לעבור לדירה של עמידר לאחר מספר שנות המתנה. אלי נגמל בכוחות עצמו מהתמכרות לאלכוהול ולא מחזיק בעבודה מסודרת. אשתו חולה ולא יכולה לעבוד. "במשך שש שנים לא שילמתי (את שכר הדירה, א.ר.) לעמידר. הסברתי להם שכשאני אתחיל לעבוד אוכל לשלם. הפקידה של עמידר אמרה לי 'אם אתה לא משלם 2,500 ש"ח אנחנו עושים לך צו פינוי מהבית'. אמרתי לה 'תקשיבי, אין לי כסף להאכיל את הילדים. אני מבקש כל שבוע עזרה מחברים ומכרים בבית הכנסת'. היא אמרה ש'אם אתה לא משלם נבוא אליך מחר עם משאית בשש בבוקר ואתה יוצא מהדירה הזו'. נכנסנו ללחץ. לפני חודש כשקיבלתי צו עיקול ממד"א, אשתי נכנסה לבית חולים והתאשפזה לשבוע אחרי שהיא שמעה על העיקול. מחר יש לי ראיון עבודה, בעזרת השם יכניסו אותי לעבודה ואני אגיע איתם להסדר".

"לא יתכן שחברת עמידר מחליטה לפעול בדריסת רגל כה גסה כלפי האוכלוסייה המוחלשת ביותר במדינת ישראל, בניגוד מוחלט להלך הרוח של משרד השיכון"

חגית סיגאווי, ממובילות מאבק הדיור הציבורי בבאר שבע מאשרת את הסיפור של אטל ומסייעת לו לשמור על מקום מגוריו. "בשבוע שעבר ביום רביעי פנתה אלי סטודנטית לגבי משפחה נזקקת שיש להם צו פינוי מעמידר", סיפרה סיגאווי, "ביקשתי את פרטי המשפחה. יש להם חוב בעמידר, והרכזת שלהם תבעה מהם לשלם 2,500 ש"ח, או שתחכה להם משאית מול הבית לפנות את הדברים שלהם מהדירה. הרמתי טלפון לעוזרת של לקס (יצחק לקס, מנכ"ל עמידר, א.ר.) ואמרתי 'את יודעת שאין עכשיו פינויים, לא בגלל חוב ולא בגלל שום דבר אחר'. בסופו של דבר היא הודיעה לי שלא יהיה פינוי, אחרי שהסכמנו שהמשפחה תגיע לעמידר כדי להיכנס להסדר תשלום של החוב שלה".

עמידר, מצידה, מכחישה שהאירוע התרחש. בתגובתם מסרו כי "מבירור מקיף של הפנייה עולה כי אף נציג של עמידר לא איים לפנות את הדייר מביתו. עמידר החדשה שמה דגש על רמת השירות ללקוחותיה ועובדי החברה עושים ימים ולילות למען הדיור הציבורי ודייריו".

 החליפו מנעול

דפנה בילצ'ינסקי, עובדת סוציאלית וחברה בפורום הדיור הציבורי, מספרת על החלפת מנעול בביתו של דייר בירושלים, תוך אילוצו להתפנות מהדירה ללא ארכה סבירה. "שמו יוסי והוא בן 56. בשמונה השנים האחרונות הוא גר בדירתה של דיירת עמידר. עמידר לא ידעה עליו, למרות שהשכנים מכירים אותו וגם העובדת הסוציאלית שטפלה בה מכירה אותו. לפני חודש היא נפטרה. ומאז ועד יום חמישי שעבר הוא גר בדירה ולא שמע מהם כלום. ביום חמישי האחרון הוא חזר מהמכולת וראה שני אנשים פורצים לו לדירה ומחליפים את המנעול. הם לא ידעו שהוא גר שם, אבל ראו שהדברים שלו בדירה. הם אמרו לו שהם מעמידר, שהוא פולש ושעליו להתפנות באופן מידי. הוא התחנן בפניהם על חייו, ואמר להם שהוא לא יודע קרוא וכתוב (בעברית, א.ר.), הם אמרו לו שאין בעיה, והם יתנו לו מפתח עד יום ראשון בבוקר, אבל שיחתום על מסמכים. כנראה במסמך הוא מודה שהוא פולש ושעליו להתפנות מידית. אין לו מושג על מה הוא חתם".

"יש לו מזל. גיסתו מכירה אותי ואני מכירה אנשים ובינתיים הוא בדירה. מה קורה לכל האנשים שלא מבינים את הזכויות שלהם ואין להם למי לפנות?"

נבהיר, לא מדובר בדייר של עמידר והדירה אינה שלו, אלא באדם מבוגר שאינו עובד כרגע ומתקיים מקצבת הבטחת הכנסה. גם אם מבחינת החוק היבש הוא נחשב לפולש, מדובר באדם שהתגורר בדירה בשמונה השנים האחרונות. לא ברור מדוע עמידר לא בחרה להעניק לו התראה ארוכה יותר, במהלכה יהיה ניתן לברר את מצבו ולתת לו אפשרות להגיש בקשה לעיכוב.

בילצ'ינסקי מצפה מעמידר לטפל במקרה כזה בצורה שונה לחלוטין. "מבחינה מוסרית, ברגע שהם מבינים שעומד מולם אדם שמצהיר שהוא גר שם שמונה שנים וכל הציוד שלו נמצא שם יש צורך באיזה הליך של בירור. גם אם הוא לא זכאי ובסופו של תהליך הוא לא יקבל זכאות לדירה הזו, וימצאו לו פתרון אחר, או שהוא יצטרך למצוא לעצמו פתרון אחר, לא זורקים ככה בנאדם מהרגע להרגע ובטח שלא מחתימים אותו על מסמכים כשהוא אומר שהוא לא יודע קרוא וכתוב וגם לא נותנים לו הזדמנות להביא מישהו מטעמו", הסבירה.

"אני הגעתי לשם ביום א' בבוקר" סיפרה בילצ'ינסקי, "בפורום הדיור הציבורי חשבנו איך נוציא את זה לתקשורת ולמשרד השיכון, ופנינו לעמידר וביקשנו להבין איך זה שמתנהגים לבן-אדם בצורה כזו. מה שמאוד מאוד קשה בכל הסיפור הזה, זה שיש לו מזל. גיסתו מכירה אותי ואני מכירה אנשים ובינתיים הוא בדירה. מה קורה לכל האנשים שלא מבינים את הזכויות שלהם ואין להם למי לפנות?"

בילצ'ינסקי סיפרה שאתמול (שלישי) קיבל יוסי שיחת טלפון מעובד עמידר שהיה בדירתו והחליף בה את המנעול. לדבריה, אמר העובד "למה פנית לכל הגורמים האלו?" וטען כי היה צריך להגיע להסכמה מולם, כנזיפה על כך שיוסי פנה לגיסתו ולדפנה בבקשת עזרה. אתמול ביקרו בדירה עוד בכירים מעמידר, ללא סיבה ברורה. מכיוון שהדייר מבוהל, ביקורים אלו עלולים להלחיצו עוד יותר.

מחברת עמידר נמסר בתגובה כי "הפרטים שהובאו בפנייתכם אינם נכונים בלשון המעטה. עובדי עמידר החדשה, הפועלים מתוך שליחות למען הדיור הציבורי ודייריו, מנסים לסייע ל-י' – שאינו זכאי לדיור ציבורי – להסדיר את מעמדו מול משרד הבינוי והשיכון ואין כוונה לפנות אותו עד למיצוי התהליך"

במשרד השיכון עוד לא הבינו מה מתרחש

בנובמבר 2015 הכריז שר הבינוי והשיכון על הפסקת פינויי דיירים מהדיור הציבורי עד לקבלת המלצות מוועדה מיוחדת שתתכנס לבחון את מדיניות הפינויים. תוך זמן קצר הקים השר ועדה בראשות תא"ל במיל' אורנה ברביבאי, שלאחרונה סוכם כי תיפגש עם חברי שדולת הדיור בכנסת, ובראשם ח"כ לוי-אבקסיס וח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת). למרות זאת, הגיעו השבוע פניות אל לוי-אבקסיס מחמש משפחות המתגוררות בדיור ציבורי שקיבלו איום בפינוי מדירתם.

בעקבות הפניות, שיגרה אתמול לוי אבקסיס מכתב בהול לשר בו כתבה כי "לא יתכן שחברת עמידר מחליטה לפעול בדריסת רגל כה גסה כלפי האוכלוסייה המוחלשת ביותר במדינת ישראל, בניגוד מוחלט להלך הרוח של משרד השיכון. האם זו עמידר שחורגת מסמכותה ומכתיבה מדיניות למשרד השיכון, או שמא נועדה הוועדה הציבורית להוות חותמת גומי למדיניות המותווית על ידי חברת עמידר?". לוי אבקסיס קראה לגלנט לעצור באופן מידי את הפינויים שמבצעת החברה, עד קבלת הממצאים של הוועדה הציבורית.

ממשרד השיכון נמסר כי "הנחיית השר גלנט לעצור את כל פינויי הדיירים מהדיור הציבורי תקפה ללא כל שינוי. בימים אלה דנה ועדה מיוחדת שהוקמה לצורך העניין בנושא. עד אשר היא תגיש את מסקנותיה לא יתבצעו פינויים למעט הליכי פינוי שעניינם פלישות טריות. פלישה טרייה היא פלישה שנעשתה בחודש שקדם לפינוי, והיא מחייבות מענה מידי בחזקת שמירה על הסדר הציבורי והחוק בישראל. נדגיש כי דירות אליהן פולשים שלא כחוק, נמנעות מדיירים אשר זכאים לדירות אלה וממתינים להן בקדימות בתור".

מתגובה זו עולה כי במשרד השיכון כלל אינם מודעים לטענות הדיירים על הפעולות של נציגי עמידר, הכפופה למשרד השיכון, בתחום פינויים מדירות הדיור הציבורי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!