דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ארגון 'אמהות על המשמר' זכה באות הצדק החברתי על שם אילן גילאון

הארגון הוקם על ידי אמהות לילדים, רובן ממוצא אתיופי, שמגיעות להפגנות וחוצצות בין המפגינים לשוטרים | הפרס הוענק לאחת ממקימות הארגון, פרנוס סלמסה, שמות בנה יוסף לאחר שנעצר הצית גל מחאה: "יוסף היה אומר שכולנו בני אדם, ואני יודעת שבקרוב יהיה צדק"

פרנוס סלמסה זוכה באות הצדק החברתי (צילום: סיוון שחור)
פרנוס סלמסה זוכה באות הצדק החברתי. "יוסף לא רק שלי, הוא של כולם" (צילום: סיוון שחור)
דוד טברסקי

אות הצדק החברתי על שם אילן גילאון הוענק אתמול (שני) לארגון 'אימהות על המשמר', קבוצת אימהות, רובן לילדים ממוצא אתיופי, שיצאו למחות נגד הטרדות ואלימות מצד המשטרה. האות הוענק בכנס הצדק החברתי הראשון של 'המרכזים לצדק חברתי' על ידי יהודית גילאון, אלמנתו של חבר הכנסת אילן גילאון, שנפטר במאי השנה. 'אימהות על המשמר' מגיעות בשנים האחרונות להפגנות של צעירים ברחבי המדינה, במיוחד לאירועים שבהם יש חיכוך משטרתי צפוף בין צעירים לשוטרים, כדי להוות חיץ ולתת גב לצעירים.

את הפרס קיבלה פרנוס סלמסה, אמו של יוסף סלמסה, ממקימות הארגון. במרץ 2014 נעצר סלמסה באלימות, חושמל בטייזר והושאר מעולף מחוץ לתחנת המשטרה של זכרון יעקב לאחר ששוחרר. כעבור ארבעה חודשים גופתו נמצאה בקרקע של מחצבה בזכרון יעקב, בעוד משפחתו עברה השתקה וחיפוש אלים בביתם. "זו השנה השמינית שאני לא ישנה בגלל יוסף", אמרה סלמסה, "אבל יוסף לא רק שלי, הוא של כולם. בדיוק בראש השנה הצטלמנו ביחד בפעם האחרונה. יוסף היה אומר שכולנו בני אדם, ואני יודעת שבקרוב יהיה צדק".

"פרופיילינג של צבע עור וגזע הוא אחד הדברים הכי אכזריים שקיימים, וזה הכול תוצאה של חינוך", אמרה יהודית גילאון במעמד הענקת הפרס. "לא היה אחד כמו אילן כדי להכיר בכך שאדם צריך להיות מאוד חזק כדי להתמודד עם קשיים שנראים כמו חלום, אבל צריך לשנות ולא לוותר למציאות. כן, צריך חוק, צריך סדר ושיטור, אבל צריך גם להיות בני אדם בלי הפרדה של גזע, לאום ודת".

יהודית גילאון מעניקה את האות. "צריך חוק, צריך סדר ושיטור, אבל צריך גם להיות בני אדם בלי הפרדה של גזע, לאום ודת" (צילום: סיוון שחור)
יהודית גילאון מעניקה את האות. "צריך חוק, צריך סדר ושיטור, אבל צריך גם להיות בני אדם בלי הפרדה של גזע, לאום ודת" (צילום: סיוון שחור)

"אימהות על המשמר הוא ארגון שצמח מתוך כאב גדול", אמרה חן אריאלי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו וחברת ועדת השיפוט שבחרה בארגון מתוך עשרות ארגונים ויוזמות שהגישו מועמדות. "הצמיחה מתוך השבר לכדי עשייה משנת מציאות וחיים היא התגלמות הצדק החברתי".

"אילן היה מת על השם 'אימהות על המשמר', היה עיתון כזה, 'על המשמר' והוא מאוד אהב את הנוסטלגיה לשמאל, הוא בטוח היה בוחר בכם", אמר שר הבריאות וחברו הטוב של אילן, ניצן הורוביץ. הוא הזכיר שגילאון הקים בכנסת את השדולה נגד אלימות משטרתית. "בכינוס הראשון של השדולה היו נציגים ממחאת יוצאי אתיופיה, נכים, אוהדי ספורט, הפלג הירושלמי, משפחת אבו-אלקיעאן – כל מיני אנשים מכל החברה שהתמודדו עם שיטור יתר ופרופיילינג. לכן בוודאות אילן היה רואה את עצמו כחלק מהמאבק שלכם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!