דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב בוחרת / דאגה בארה"ב מהפחדות מצביעים מצד תומכי טראמפ

במספר בתי משפט בארה"ב הוצאו צווי הרחקה במטרה למנוע הפחדת מצביעים. חברי תנועות גזעניות מצהירים על תמיכתם בטראמפ ועל כוונתם להתפרס בין הקלפיות ולנסות הפחית את אחוזי ההצבעה, בעיקר של מיעוטים

מפגיני קו קלוקס קלאן בארה"ב (ארכיון. צילום: AP)
מפגיני קו קלוקס קלאן בארה"ב (ארכיון. צילום: AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בכל העולם הדמוקרטי יום הבחירות הוא יום של מתח בו המועמדים לא רק נאבקים על הפופולריות של האג'נדה שלהם, אלא על הגעה בפועל של מצביעים לקלפיות. בארה"ב, בה החוקה מגנה על זכותם של האזרחים לשאת נשק, ובה מתקיימת אחת ממערכות הבחירות המשוסעות ביותר בתולדותיה, מאבק זה עלול לקבל תפנית מסוכנת.

על פי דיווח בגארדיאן, ביום שישי הוציא שופט באוהיו צו הרחקה כנגד בכיר בקמפיין של טראמפ ויועצו רוג'ר סטון. הפסיקה קבעה כי כל מי שיעסוק בהפחדה או הטרדה של מצביעים יואשם בבזיון בית המשפט.

בעוד הרפוליקנים מדווחים על שיא של מתנדבים המבקשים להשגיח על הקלפיות ביום הבחירות, סטון אמר כי סייע לגייס אנשים לעריכת סקרים ביציאה מן הקלפי, בטענה שנועדו למנוע מקרי רמאות.

הקבוצות הבולטות ביותר בקרב המיליציות האנטי ממסדיות והניאו נאציות הכריזו כי ישלחו את חבריהן למנוע הונאות בחירות מחוץ לקלפיות. קבוצות קיצוניות אלו נוטות בדרך כלל להיות אדישות מבחינה פוליטית, משום שאף מועמד אינו מוכן לגלות קרבה לעמדותיהם. כל זה השתנה כשהגיע דונלד טראמפ.

כאשר דיוויד דיוק, לשעבר "המכשף הראשי" של ארגון הקו-קלאקס-קלאן הודיע על תמיכה בטראמפ טען המועמד שהוא "מתנער מהתמיכה", אך לצד זאת ציין כמה פעמים: "מי זה דיוויד דיוק, לא ידעתי שהוא תומך בי". דיוק התראיין ואמר כי "טראמפ לא יכול להזדהות בגלוי עם הרעיונות שלנו, אבל אנחנו חושבים שהוא יבצע את מה שאנחנו אומרים".

למרות שמול המיקרופונים טראמפ נוהג להתנער מתמיכה של קבוצות ומנהיגים גזענים לבנים, הם מצהירים בעקביות שהם תומכים בו. הסיבה להתעוררות הפוליטית בקרב הימין הגזעני הלבן נעוצה כנראה בעמדותיו נגד מהגרים ובקריצות שטראמפ משדר לעברם מדי פעם.

בתחילת סרטון התעמולה שטראמפ העלה אתמול שולבו המילים: "כל אלו ששולטים בזרועות הכח בוושינגטון וקבוצות האינטרסים הגלובליות, הם שותפים של אנשים שטובתכם איננה לנגד עיניהם". הנוסח העמום לווה בתמונותיהם של המליונר ג'ורג' סורוס התומך בדמוקרטים, ג'נט יילן נגידת הבנק המרכזי בארה"ב, ומנהל הבנק "גולדמן זאקס" לויד בלקנפיין. וכן, כולם יהודים.

הארגון היהודי "הליגה נגד השמצה" הודיע בטוויטר כי הקמפיין יוצר "סטריאוטיפים כואבים ותיאוריות קונספירציה חסרות ביסוס", בתשדיר הבחירות הזה. "במכוון או שלא, הדימויים והרטוריקה בתשדיר נוגים בנושאים שאנטישמים ניצלו במשך דורות", אמר יו"ר הארגון ג'ונתן גרינבלאט ביום ראשון, "זה חייב להפסיק".

ב-19 באוקטובר הודיע הארגון כי מסע הבחירות כולל עליה תלולה בהשמצות האנטישמיות באינטרנט כנגד עיתונאים, והם מונים כ-2.6 מליון ציוצים בעלי גוון אנטישמי. שני שליש מההתקפות הגיעו מ-1,600 חשבונות בלבד, כאשר בסקירת התיאור העצמי שלהם – ה"ביו" – בלטו המילים "טראמפ", "לאומן", "שמרן" ו"לבן".

אולם באיזו מידה התמיכה של הקיצונים בטראמפ עשויה לעבור את הקו משימוש בשפה אלימה ברשת לעבר אלימות ברחובות?

לפי דיווח בטלגרף, התנועה הנאצית בארה"ב ו"מפלגת החופש" הודיעו כי חבריהם יתפרסו בקלפיות בכל המדינות בארה"ב למען טראמפ, למרות שהוא גינה אותם כ"דוחים". הודעה נוספת של הליגה נגד השמצה מצטטת שמות נוספים של קבוצות שוליים כמו "מקיימי השבועה", "עצרו את הגניבה" שמתכוונות להשגיח "במקומות הנכונים" ביום הבחירות. אתר פוליטיקו מדווח כי המנהיג הניאו נאצי אנדרו אנגלין מתכוון לחלק אלכוהול ומריחואנה בריכוזי מיעוטים כדי להפחית את מספר המצביעים, וכן להציב מצלמות מסביב לקלפיות, צעד שבקלות עלול להפחיד מצביעים מלממש את זכותם. מארק פוטוק, פעיל נגד עוני אמר לאתר כי "הסכנה לאלימות ביום הבחירות היא אמיתית מאוד. טראמפ אמר לאוהדיו במשך שבועות ברציפות שהבחירות עומדות להיחטף בידי כוחות הרשע בשם האליטות".

פוטוק מודה כי לא ניתן לדעת באיזו מידה קבוצות הימין הקיצוני יממשו את התכניות שלהם, בין השאר מפני שהם מגזימנים סדרתיים ומפגין אופטימיות: "אם ביום הבחירות  יתברר שיש לנו גזענים לבנים מסביב לקלפיות במראה מאיים זה יעורר כעס", אמר. "אנשים יצביעו רק כדי להוכיח שהם לא מפחדים מהקיצונים הגזענים". וויליאם ג'ונסון, ראש מפלגת החופש האמריקאית ותומך בגירושם של לא לבנים מארצות הברית, אמר "חלק מחברי המפלגה ישקיפו בקלפיות, אבל לא כחברי המפלגה, אלא כמתנדבים במקפיין של טראמפ".

ביום שלישי נשרפה כנסיה באיזור שפך המיסיסיפי כשהמילים "הצביעו לטראמפ" רוססו בצד הבניין. מתפללים אמרו כי ההצתה מחזירה מראות שהיו מקובלים רק בשנות ה-50' וה-60' בהם הפרדה גזענית בארה"ב הייתה מצווה על פי חוק.

לפי בדיקת מרכז ברנן, בשנים 2000-2014 אותרו רק 31 מקרים וודאיים של נסיון לרמאות בבחירות ברחבי ארה"ב כולה. מדובר בסיכוי נמוך יותר מאשר לחטוף מכת ברק. בעוד שבעשור האחרון חוקקו בארה"ב חוקים רבים במדינות, ביוזמה רפובליקאית, להקשות על תהליך ההצבעה באמצעות הוספת דרישות בירוקרטיות וצמצום האפשרות להצבעה מוקדמת, התגייסות המונית של תומכי טראמפ להשגחה בתוך ומחוץ לקלפיות כנגד מקרי רמאות מסתמנת יותר ויותר כנסיון להפחיד מצביעים. תומכי טראמפ מקווים שככל שאחוז ההצבעה נמוך יותר, בייחוד בקרב מיעוטים שגם כך נוטים פחות להצביע, סיכוייו של דונלד טראמפ לזכות יהיו גבוהים יותר.

בינתיים, ברשת פוקס דווח כי מספר בתי ספר ברחבי ארה"ב בהם ממוקמים קלפיות הודיעו כי יושבתו מחר ביום הבחירות, מחשש לאלימות בין התלמידים, לאור השיח האלים בו מתנהל המירוץ לנשיאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!