דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / פאוול רוצה שהריבית תתחיל לכאוב באמת

הבנק הפדרלי העביר את הריבית לרמה מרסנת, כדי לפגוע בצורה אמיתית בכלכלה | הנפגעים המרכזיים יהיו החלשים ביותר, אבל זו מטרת המהלך | כלים אחרים להורדת האינפלציה נדחים על הסף

נגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

העלאת הריבית עליה הכריז אתמול (רביעי) הפדרל ריזרב מעבירה את הכלכלה בארה"ב ובעולם לטריטוריה חדשה. יו"ר הפד ג'רום פאוול הבהיר שהוא מצפה שהריבית 'תרסן באמת' את הכלכלה; לא עוד איתותים לשוק הפיננסי, אלא מיתון של ממש.

הנפגעים המרכזיים יהיו הציבורים החלשים ביותר. הם יהיו הראשונים להיות מפוטרים, להיכנס לחובות ולפגר בתשלומי המשכנתא. כלים אחרים, שהיו אולי יכולים לבלום את עליית המחירים בצורה מזיקה פחות, כלל אינם על השולחן.

המעבר לריבית מרסנת

ריבית הבנק המרכזי משפיעה על כל הריביות במשק. לפי התפיסה המקובלת כיום, היא ההגה המרכזי לקביעת רמת הפעילות במשק. ריבית גבוהה אמורה לגרום להאטת הפעילות במשק: פחות אשראי לעסקים, יותר כסף שנגבה ממשקי בית בחובות, וכך גם יותר אבטלה ומחסור. זו איננה תופעת לוואי, אלא מטרת המדיניות של הפד: לשיטתם, הפגיעה במשק היא הדרך הטובה ביותר להוריד מחירים.

הרבה תשומת לב ניתנת לגודל ולקצב של העלאות הריבית, אבל הדבר החשוב ביותר הוא גובה הריבית עצמה. למרות הקצב המהיר של העליות עד כה, נותרה הריבית נמוכה יחסית בשיעור היסטורי, והיא עדיין לא נתפסה כריבית שמצמצמת את הפעילות הכלכלית. אך העלאת הריבית מ-2.5% ל-3.25% משנה את התמונה הזו.

במסיבת העיתונאים אתמול לאחר הצגת הריבית, פאוול אמר זאת באופן מפורש. "עברנו לראשונה לרמה נמוכה של ריבית מרסנת, ולדעתי ולפי הוועדה המוניטרית, יש עוד לאן להמשיך". לפי התחזיות, הריבית תעלה עד לרמה של 4.6% בשנה הקרובה.

פאוול מתאמץ לדבר בעדינות על השפעות הריבית על הכלכלה הריאלית, ומשתמש במושגים מכובסים: שוק העבודה "יתרכך", הצמיחה תהיה "מתחת לטרנד" והביקוש "יירגע". בפועל, הוא לוקח את המשק האמריקני וכנראה גם העולמי למיתון, בתקווה שהוא יהיה קצר.

הטיפול האלים זוכה להערצה

הריבית היא כלי מדיניות גס, שאפשר להמשיל לכימותרפיה שניתנת לחולה סרטן: פגיעה בגוף כולו, על מנת להתמודד עם בעיה ספציפית, במקרה זה עליית מחירים. כמו בכל טיפול אלים, הנפגעים ביותר הם השבירים ביותר; בשבילם, עלייה של שברי אחוזים בריבית משמעותה התמוטטות כלכלית. לפי התפיסה המקובלת, אגב, מדובר בהצלחה: הם יקנו פחות, והביקוש יירד.

אבל לבעיית עליית המחירים קיימים גם פתרונות אחרים: אפשר להגדיל את ההיצע ולפתור בעיות בשרשרת האספקה; להטיל פיקוח על מחירים, כדי למנוע גריפת רווחי עתק על חשבון הציבור; למסות חברות ויחידים על מנת להקטין את הצריכה, ועוד.

אלא שבשונה מריפוי מחלות, הקונצנזוס הכלכלי השמרני מתנגד נחרצות לאימוץ פתרונות מתקדמים אחרים כדי להשפיע על רמת המחירים. דוקטרינת הטיפול האלים זוכה ליחס שבין כבוד מאופק, להערצה של ממש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!