דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"אני לא אתן להם את הילד שלי": הפגנות ברחבי רוסיה נגד גיוס המילואים

1,200 מפגינים נגד גיוס המילואים עליו הכריז פוטין נעצרו בהפגנות ברחבי רוסיה | ארגון אופוזיציה רוסי: "אלפי גברים רוסיים יושלכו למטחנת הבשר של המלחמה" | סקר אופוזיציה חושף: מחצית מהרוסים מתנגדים לגיוס, רק שליש תומכים

מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)
מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)
דוד טברסקי

1,200 מפגינים נעצרו בהפגנות ברחבי רוסיה אמש (רביעי) נגד הגיוס החלקי של חיילי מילואים, עליו הכריז הנשיא פוטין, כך לפי ארגון זכויות אדם רוסי. הצו נגדו מחו המפגינים, יאפשר לרוסיה לגייס עד 300 אלף חיילי מילואים. המפגינים הסתכנו בעונש מאסר של עד 15 שנה.

הגיוס החלקי מגיע לאחר שבעה חודשי לחימה באוקראינה, בעקבות שורה על נסיגות והפסדים רוסיים בחזית. זהו גיוס המילואים הראשון ברוסיה מאז מלחמת העולם השנייה, צעד שהגביר את המתח עם אוקראינה ומדינות המערב שתומכות בה. בנאומו על הגיוס, אמר פוטין כי לא יהסס להגן על רוסיה בכל דרך, ברמז ברור לארסנל הגרעיני שברשותו.

"פוטין הולך להפיל פצצה על כולנו ואנחנו עדיין מגנים עליו"

ההפגנות התקיימו בערים מרכזיות ברחבי רוסיה, בהן מוסקבה וסנט פטרסבורג, על אף החוקים האוסרים הבעת ביקורת על הצבא והמלחמה. "אני לא מפחדת משום דבר. הדבר הכי יקר ערך שהם יכולים מאיתנו זה החיים של הילדים שלנו. אני לא אתן להם את הילד שלי", אמרה מפגינה תושבת מוסקבה, שסירבה להזדהות, "אני יודעת שלהפגין לא יעזור, אבל זו החובה האזרחית שלי. די למלחמה".

כתבי AP במוסקבה דיווחו על עשרות מעצרים, שבוצעו מיד עם תחילת ההפגנה, כאשר שוטרי בלבוש טקטי מלא התעמתו עם המפגינים, בעודם צועקים "די למלחמה". ביקטרינבורג, העיר הרביעית בגודלה ברוסיה, המשטרה העמיסה מפגינים לאוטובוסים, מפגינה אחת על כיסא גלגלים זעקה בזמן מעצרה, "פוטין הולך להפיל פצצה על כולנו, ואנחנו עדיין מגנים עליו".

מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)
מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)

התובע הראשי של מוסקבה הזהיר כי ארגון או השתתפות בהפגנות עלול להביא לעונש מאסר של עד 15 שנה. הרשויות ברחבי רוסיה הוציאו אזהרה דומה לקראת ההפגנות הבאות.

מחצית מהרוסים מתנגדים בתוקף לגיוס, רק שליש תומכים

מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבליי הכלוא ברוסיה אמר בעקבות הגיוס, "פוטין מנסה לערב כמה שיותר אנשים במלחמה. הכל נעשה כדי שהוא ישמור על הכח שלו". הקרן למלחמה בשחיתות של נבלניי פרסמה ברשת הטלגרם סקר, לפיו רק שליש מהרוסים רואים בחיוב את הגיוס, ומחצית מתנגדים לו בכל תוקף.

מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)
מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)

עוד דווח בתקשורת הרוסית כי נגמרו כל כרטיסי הטיסה בשבועות הקרובים, לארצות שמכניסות רוסים בלי ויזה. נוסף על כך דווח על פקקי ענק מצטברים לכיוון הקווקז וקזחסטן בעקבות אנשים שמנסים לצאת רוסיה. ארגון אופוזיציה רוסיה Vensa תמך בהפגנות ואמר בהודעה: "אלפי גברים רוסיים, האבות, האחים והבעלים שלנו, יושלכו למטחנת הבשר של המלחמה. בשביל מה?"

תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!