דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

איראן חוסמת רשתות בניסיון לדכא מחאה נגד משמרות הצניעות, 26 נהרגו

איראן חסמה את וואטסאפ ואינסטגרם, לאחר שצעירים ונשים נעזרו בהן להפצת המחאה על הרג מהסא אמיני בידי משמרות הצניעות | המחאות התפשטו לרחבי העולם והנשיא הבטיח: מות הצעירה ייחקר

הפגנה בטהרן במחאה על מותה של מהסא אל אמיני (צילום: גטי אימג'ס)
הפגנה בטהרן במחאה על מותה של מהסא אל אמיני (צילום: גטי אימג'ס)
אוריאל לוי

איראן מנסה לדכא את מחאת הנשים במדינה, ולאחר שלפחות 26 איש איבדו את חייהם במהלך המחאות, המשטר מנסה לבלום את המחאה באמצעות חסימת הרשתות והבטחה לחקירה נגד שוטרי משמרות הצניעות שהכו למוות את מהסא אמיני בת ה-22.

המשטר האיראני חסם אתמול (חמישי) את יישומון וואטסאפ, שעות לאחר חסימת אינסטגרם, שהייתה הרשת החברתית הגדולה האחרונה שנותרה פתוחה במדינה. זוהי חסימת האינטרנט הנרחבת ביותר מאז המחאה נגד המשטר האיראני ב-2019.

אלימות ברחובות, מחאה ברשתות ובעולם

האלימות ברחובות מסלימה במהלך ההפגנות ברחבי איראן, ועמה גם דיווחים על קורבנות. בתקשורת האיראנית מדווח על לפחות 26 הרוגים במחאות ברחבי המדינה, אך מגיש החדשות שדיווח על כך בטלוויזיה הממלכתית, כלל גם את השוטרים במספריו, כך שלא ניתן לאמת כמה שוטרים וכמה מפגינים נהרגו. עם זאת, מדיווח של סוכנות הידיעות AFP, ידוע כי לפחות 17 הרוגים הם מקרב המפגינים.

הפגנות המחאה בעקבות מותה של מהסא אמיני נמשכות זה היום השישי והתרחבו לעשרות ערים ברחבי המדינה, וכן למוקדים ברחבי העולם, בהם שגרירות איראן ביוון וברחובות ניו יורק ולונדון. ארצות הברית אף הכריזה על סנקציות נוספות על איראן בעקבות הרצח, המתמקדות במשטרת הצניעות.

נשיא איראן, אבראהים ראיסי, התייחס למחאה במסיבת עיתונאים שערך במטה האו"ם בניו יורק, ואמר כי אירוע מותה של אמיני חייב להיבדק במהירות, בתקווה לצנן את המחאות הגואות נגד המשטר האיראני ברחבי העולם, וניסה להשוות בין ארצות הברית לאיראן כששאל "ומה עם כל האנשים שנהרגים מידי המשטרה האמריקנית?".

מלבד חסימת הרשתות החברתיות דווח באיראן כי רשתות סלולריות מושבתות וישנם שיבושים אזוריים במוקדי ההפגנות. אחד האזרחים במדינה צייץ: "האינטרנט הבינלאומי בניידים מנותק. הווטסאפ לא עובד, אינסטגרם חסום, לא יכול לשלוח הודעות ב-wifi הביתי".
חסימת הרשתות באיראן מגיעה בניסיון לדכא את מחאת הרשת המתקיימת במקביל למחאה ברחובות, בה אלפי נשים איראניות נראו בסרטונים שעלו לרשתות כשהן מסירות את הרעלה וגוזרות את שיערן במחאה כנגד משמרות הצניעות של הממשל האיראני. על רקע הפגנות נמשך השיח הציבורי סביב מדיניות כפיית הרעלה הנהוגה מאז המהפכה האסלאמית ב-1978.

מומחה לאיראן: שילוב הכורדים יחזק את המחאה

"כפיית הרעלה, הניצבת במוקד מערכה ציבורית המתנהלת מזה שנים באיראן, הפכה כבר מזמן לסמל הן בעיני המשטר והן בעיני מבקריו ומתנגדיו" אומר ל'דבר' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "המשטר האיראני הוכיח כבר בעבר את נכונותו להתאים מדי פעם את האידאולוגיה המהפכנית למציאות המשתנה ולדרישות הציבור, ובמיוחד לדור הצעיר. כך, למשל, התירו שלטונות איראן לאחרונה את כניסתן של נשים לאצטדיוני כדורגל. גם החוק האוסר על שימוש בצלחות לוויין לקליטת שידורים מחו"ל אינו נאכף בצורה הדוקה".
"בסוגיית הרעלה, לעומת זאת, לא ניכרת בשלב זה כל נכונות לפשרה, גם אם ההקפדה בעניין זה פחותה בהשוואה לראשית המהפכה האסלאמית", אומר צימט, ומוסיף כי לאחרונה אף ניכרת החרפה מחודשת במדיניות אכיפת קוד הלבוש האסלאמי.
צימט מציין כי בניגוד למחאות אחרות שפרצו באיראן בשנים האחרונות, מחאה זו משלבת בין מוקדי ספר בני המיעוט הכורדי, שכן הנרצחת מהסא אמיני היא כורדית, לבין צעירות ממעמד הביניים במרכזי הערים הגדולות. שילוב כוחות בין מגזרים, לטענתו, עשוי לחזק את המחאה, מה שיוביל את המשטר לשימוש רב באלימות כדי לדכא אותה.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!