דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

6 חודשי עבודה ו-3,000 ש"ח מענק: ירושלים מצאה פתרון יצירתי לצעירים לפני גיוס

כמו עבודה מועדפת, רק לפני הצבא: 21 מסיימי י"ב שעתידים להתגייס רק באביב ישתתפו בפיילוט שיספק להם עבודה והכנה לצה"ל, וגם יפתור את בעיית המחסור בעובדים במסעדות, בתקופה בה סטודנטים בחופשה

החניכים בפתיחת תכנית "מתגייסים לתעסוקה" (קרדיט: דוברות עיריית ירושלים)
החניכים בפתיחת תכנית "מתגייסים לתעסוקה" (קרדיט: דוברות עיריית ירושלים)
הדס יום טוב

21 בני נוער מירושלים שסיימו ביוני האחרון את התיכון אך נאלצים לחכות עד לחודשי מרץ-אפריל 2023 כדי להתגייס לצה"ל, התחילו השבוע פרויקט מיוחד: בששת החודשים הפנויים שלהם לפני הגיוס הם עובדים כמלצרים במסעדות בעיר, עוברים פעילויות חינוכיות כקבוצה ומתנדבים בקהילה. בסופם יקבלו, חוץ מהמשכורת כמובן, גם מענק מיוחד על סך 3,000 שקלים לכל אחד.

מדובר במיזם חדש שמובילה עיריית ירושלים בשם "מתגייסים לתעסוקה", שבא לתת מענה הן לצורך של הצעירים לפני הגיוס הרחוק לנצל את זמנם באופן מיטבי והן למצוקת העובדים בעיר, במיוחד בענף המסעדנות, ענף הסובל ממחסור קשה בעובדים מאז היציאה ממשבר הקורונה.

המשתתפים במחזור הפיילוט של הפרויקט גויסו לאחר מיון קפדני שבחן את רצינותם ויכולתיהם הקבוצתיות, וכן ראיונות עבודה אצל המעסיקים. חוץ מהעבודה, אחת לשבוע המשתתפים עוברים, כקבוצה, תכנית חינוכית שמתרחשת במרכזי מחלקת הנוער, שכוללת הכנה לשירות משמעותי בצה"ל, התנהלות פיננסית נכונה והכרת החברה הישראלית. לקראת חנוכה, הם גם ישתתפו בפרויקט התנדבות.

"זה Win-Win לכולם"

הרעיון הזה נולד בעקבות פנייה של נדב רחבי (26), איש חינוך ויזם ירושלמי, לעירייה. "בגלל שזו גם תקופת תחילת שנת הלימודים כך שהרבה תיכוניסטים חוזרים מהחופש, אבל מצד שני גם שנת הלימודים האקדמית טרם התחילה והסטודנטים עדיין לא חזרו לעיר, ממש עכשיו יש המוני שלטים בעיר של 'דרושים עובדים'", מספר רחבי ל'דבר'. "הצורך הוא במיוחד במסעדות, בטח בשנה האחרונה, שמאופיינת במחסורים קשים בעובדים". לכן, הציע רחבי ליצור פרויקט שיאפשר לצעירים לנצל את הזמן הפנוי עד הגיוס במודל המוכר של 'עבודה מועדפת', שניתן כאופציה למשתחררים לאחר הגיוס וכולל עבודה בתחומים נצרכים בתמורה למענק.

נדב מסביר על המיזם לחניכים והוריהם (קרדיט: מיזם מתגייסים לתעסוקה)
נדב מסביר על המיזם לחניכים והוריהם (קרדיט: מיזם מתגייסים לתעסוקה)

רחבי, ששירת כקצין חינוך בעיר ועובד בארבע השנים האחרונות בעולם המכינות הקדם-צבאיות בירושלים, פנה לצופית ארבל, הממונה על מחלקת הנוער באגף חברה של עיריית ירושלים, ליישום הרעיון. ארבל והעיריה חיבקו את הרעיון מיד, ויחד גייסו את מרכז ההכנה העירוני לצה"ל 'בית נחמיה', את רשות הצעירים בעירייה ואת האגף לקידום עסקים, דרכם יצרו קשר עם בעלי עסקים בעיר שיקלטו את המתגייסים לעבודה.

"נדב ואני מכירים המון שנים", מספרת ארבל. "הכרנו כשאני הייתי המנהלת של בית נחמיה והוא היה קצין צעיר שעבד איתנו במרכז ההכנה לשירות משמעותי בעיר. הקשר נשמר, ואני מאוד גאה שמי שגדל בעיר הזו חושב עליה גם כבוגר, ורוצה להשקיע בדור העתיד שלה. היה ברור לי שנחבק את הרעיון הנפלא הזה, לא רק ברמת החיבורים והאמונה, אלא גם ברמת ההשקעה הכספית, כדי שזה באמת יקרום עור וגידים".

רחבי חשב על הרעיון לאחר שחרורו מצה"ל לפני כשלוש שנים, כשטייל בשביל ישראל ופגש שם בחור שטייל לפני גיוס. "ראיתי בחור שהולך לכיוון השני, מצפון לדרום, וממש תהיתי מי הבנאדם ולמה הוא הולך לכיוון ההפוך", הוא מספר. "התחלתי לדבר איתו, והוא סיפר לי שהוא הבין בקיץ שדחו לו את הגיוס לחודש מרץ, הוא לא רצה ללכת למכינה או שנת שירות, כי זה רק חצי שנה, אבל הוא כן חיפש לעשות משהו בזמן הזה. הוא סיפר שהיה לו קשה למצוא עבודה רק לתקופה הזו, והוא עבד בכל מיני עבודות קטנות שהוא לא הצליח להתמיד בהן, אז הוא החליט לעשות את השביל, אבל הפוך, כי היה קר מדי להתחיל בכיוון 'הנכון'".

תוך כדי השיחה, נזכר רחבי בחיילים שלו, ואיך שהרגיש שכל מי שהתגייס במרץ מגיע לצבא פחות 'בשל'. "הם חבר'ה שהתגייסו אחרי חצי שנה של בטלה, אחרי שהיו במשך 12 שנים במערכת סדורה ומוחזקת, ונכנסו פתאום לתקופה ארוכה מאוד של כלום. הם מצד אחד היו בוגרים, בני 18, אחרי בית ספר, שרוצים את העצמאות שלהם, ומצד שני הם לא מצליחים לרוב למצוא עבודה, הם מעין אוכלוסייה נעלמת כזו שאף אחד לא מסתכל עליה. משם נולד הרעיון לחפש פתרון לחבר'ה האלה, והבנתי שאם הם יעבדו לפני הגיוס, זה Win-Win לכולם- גם להם, גם לעסקים וגם לחברה ולעיר".

"זו תהיה המסגרת הקדם-צבאית הרביעית בישראל"

מהרעיון הראשוני, זה לקח שנה ארוכה של עבודה וביסוס, שכללו גיוס כספי מענק ומשאבים לפרוייקט, במהלכה זכה רחבי עם הפרויקט בשני פרסי יזמות: "דלתא" של שותפויות אדמונד דה רוטשילד וגם ב"מחוץ למסגרת" של החטיבה לקידום נוער בירושלים, וזכה למימון מקרן שותפויות אדמונד דה רוטשילד, עמותת ידידים למען הנוער והחברה, ועיריית ירושלים.

"אחרי שנה של ביסוס יצאנו לגיוסים, גם דרך בתי הספר וגם דרך הרשויות, תנועות הנוער וברשתות החברתיות", מספר רחבי, כאשר לאחר מכן פנו רחבי וארבל לאגף לקידום עסקים בעיר, שאמרו שהם רוצים שההשקעה תהיה בעבודה במסעדות.

בהתאם לכך, העובדים הצעירים מועסקים בעיקר בתור מלצרים, במסעדות מוכרות בירושלים, כמו קפה גן סיפור, קפה קדוש, קפה רימון, טלביה פטיסרי, מִצְלֵה של השף אבי לוי, ועוד. רחבי גם דאג לוודא שמדובר בהעסקה הוגנת, התייעץ עם מומחי זכויות צעירים בעבודה כמו הנוער העובד והלומד, עורכי דין בתחום וכן עם איציק קדוש, יו"ר איגוד המסעדות הירושלמיות. "זה בסוף מאוד משתלם. הם מרוויחים שכר יפה, כמקובל בתחום, ובנוסף מקבלים מענק. הם כמובן גם יודעים לפנות אלינו אם משהו לא בסדר".

רחבי מספר שהפרויקט מתוכנן להתרחב, וכבר יש פגישות מתקדמות עם ערים נוספות לקליטת מלש"בים ואיסוף משאבים לביצוע. "אני מאוד רוצה שבעוד כמה שנים זו תהיה המסגרת הקדם-צבאית הרביעית בישראל, אחרי שנות שירות, מכינות וישיבות", הוא אומר. "אני יודע שזה יצריך המון עבודה, ושהשטח מאתגר, אבל אני מאוד חולם לכיוון הזה, ושיש נכונות גדולה".

"זה עוד יהיה בכל הארץ", מוסיפה ארבל. "אני מאוד מקווה שהחיבוק שאנחנו נותנים בעירייה יבוא לידי ביטוי גם בגורמים אחרים במשק. שעוד גופים, עיריות, משרדי ממשלה ובעלי עסקים יחבקו את הצעירים, שרוצים לעבוד ויכולים להיות עובדים חרוצים וערכיים עם ראש גדול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!