דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "התשובה למשבר הקורונה היא ממש לא רק שוק חופשי"

רמי בז'ה מציג שני יעדים מרכזיים לשנה הקרובה: חוק פיצוי בשעת חירום לעצמאים, והכרה במעמד של פרילנסר כעובד מן המניין | הוא מתנגד ל'מפלגות העצמאים', ומתכוון להמשיך ולפעול מתוך ההסתדרות: "ההיגיון הבריא והמעמד של ההסתדרות מנצחים כל ממשלה"

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
הדס יום טוב

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, בטוח שדווקא עכשיו הזמן לפעול בנושא זכויות העצמאים. היחלשות מגפת הקורונה וחזרת העובדים למקומות העבודה הותירה את הזעקות המהדהדות של העצמאים בשולי הדיון הציבורי, אבל בז'ה לא מתכוון לוותר. לדבריו, "ההסתדרות נשארה הגוף היחיד שדואג לעצמאים ומקדם אותם".

בפורום פועלים לשני מהלכים מרכזיים בשנה הקרובה. האחד הוא נוהל פיצוי לעצמאים בשעת חירום, והשני הוא זכויות סוציאליות לפרילנסרים במימון הביטוח הלאומי. לדבריו, הוא יפעל להעביר אותם בכל ממשלה שתקום לאחר הבחירות, ומשוכנע שיצליח בכך.

"עד עכשיו לא ידעו לכמת בכסף כמה צריך לפצות עצמאים בשעת חירום"

כמסקנה ממגפת הקורונה, נכתב בפורום נוהל פיצוי לשעת חירום לבעלי עסקים עצמאים. "כתבנו שישה תרחישים שכוללים בין היתר התפרצות מגיפה, מבצע צבאי או רעידת אדמה", אומר בז'ה, "ברגע שמתממש אחד התרחישים הללו, העצמאי מקבל מיד את דמי הקיום. בלי שביתות, מחאות או גחמות של שר האוצר". לדבריו יש כבר חוות דעת של הביטוח הלאומי וגם תקציב לכך.

איפה עומד תהליך החקיקה של ההצעה שלכם?
"ישנה הצעת חוק ויש לה תמיכה גם בקואליציה וגם באופוזיציה. אין לי ספק שזה הדבר הראשון שיעבור כבר בתחילת 2023. יש לזה הסכמה גורפת מימין ומשמאל. עד עכשיו לא ידעו לכמת את זה בכסף. הביטוח הלאומי נכנס לתמונה וחקר בתקופת הקורונה איך בדיוק ועל מה צריך לפצות, ונתן מספר לאוצר, כי האוצר בלי מספרים לא מוכן לקדם כלום".

"הביטוח הלאומי יודע להגיד בדיוק מה צריך כשיש מבצע בדרום, את מי צריך לפצות אם יש רעידת אדמה, אם יש מגפה, סקטור כזה או סקטור אחר, על בסיס הירידה במחזור. צריך שיהיה חוק שעצמאי יודע שהוא מתעורר בבוקר ומוגן בדיוק כמו השכיר בשעת חירום".

עצמאים מפגינים מול ביתו של שר החוץ יאיר לפיד בתחילת גל האומיקרון, ינואר 2022 (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
עצמאים מפגינים מול ביתו של שר החוץ יאיר לפיד בתחילת גל האומיקרון, ינואר 2022 (צילום ארכיון: הדס יום טוב)

שר האוצר אמר שאפשר לפצות בעלי עסקים רק אחרי שיש דו"חות מס שמצביעים על ירידה, ושאי אפשר לחזות מראש כמה צריך לפצות.
"לא צריך לחזות כלום, יש דיווח לביטוח הלאומי. כל עצמאי מדווח על בסיס כמה הוא מרוויח, ומה ההבדלים בין ההוצאות וההכנסות שלו ובסוף השנה מתחשבנים. לביטוח הלאומי יש את כל הנתונים של העצמאים, הפרילנסרים ובעלי העסקים. לא צריך לחכות למס הכנסה. זה התפקיד של הביטוח הלאומי".

"הביטוח הלאומי ישב איתנו, מהמנכ"ל עד הפקידים, בדק את המספרים והגיש יחד איתנו לאוצר את הנוהל מוכן להעברה. לא צריך להיבהל מזה, זה כמו ביטוח לשעת חירום. בשוטף זה לא עולה למדינה כסף".

החזון: פרילנסר שעבד מול ספק קבוע ייחשב כשכיר לכל דבר

שינוי משמעותי נוסף שמקדמים בפורום העצמאים נוגע למעמד העובדים הפרילנסרים. "אנחנו מבקשים הכרה במעמד של הפרילנסר כעובד מן המניין, מבחינת זכויות", אומר בז'ה.

"אינסטלטור, מתקין מזגנים או שליח שמוציאים חשבונית, נותנים שירות ועובדים מול ספקים קבועים, ייחשבו עובדים לכל דבר ועניין מבחינת זכויות. למשל כוריאוגרפית שעובדת אצלי כמה שנים וההתקשרות איתה הפסיקה, תהיה זכאית לפיצויים מהביטוח הלאומי בדיוק כמו לשכיר, אפילו אם היא מגישה חשבונית. כלומר, מי שידע להוכיח שהוא עבד מול ספק קבוע והגיש חשבוניות קבועות, ייחשב כשכיר לכל דבר".

אבל העולם הולך ל"תעסוקת החלטורה" שבנויה בדיוק על הימנעות מתשלומי הזכויות האלה.
"נכון, העולם הולך לשם וחייבים להתייחס לזה. באמריקה כבר מעל 40% הם לא שכירים. זה הולך וגדל גם בישראל וצריך להסדיר את זה, חייבים לתכנן את זה כלכלית".

הכוונה היא לאפשר תעסוקת חלטורה?
"לא. הכוונה היא להגן עליהם. אנחנו נקים, כיעד, עד סוף חצי השנה הראשונה של 2023, גוף מייצג לפרילנסרים בישראל, תחת פורום העצמאים בתוך ההסתדרות. כאיגוד מקצועי לכל דבר. אנחנו נדאג לתנאים שלהם, נדאג לביטחון שלהם ונהפוך אותם סוף סוף למשהו שהולך עם מטריה שמגנה עליו".

"ההיגיון הבריא והמעמד של ההסתדרות מנצחים כל ממשלה"

במציאות הפוליטית של ישראל אפשר לבנות על חקיקה?
"יש דבר אחד יציב במדינה הזו וקוראים לו ההסתדרות. בסוף, ההסתדרות מוכיחה שההיגיון הבריא והמעמד שלה מנצחים כל ממשלה. אני לא תומך באופן עיוור בכל דבר, אבל יש לנו פרטנר בהסתדרות, וקוראים לו ארנון בר-דוד, שרואה בעצמאים משימה חשובה לא פחות מהעובדים".

"אנחנו נהיה גוף סטטוטורי אמיתי שמייצג עצמאיים בישראל. לא עוד תנועה שצמחה מהרחוב, שאני מאוד מכבד, כמו השולמנים או תנועת העצמאים. מה שמבדל את פורום העצמאיים מכל הארגונים זה שיש לנו באמת אבא ואמא ואת הכוח לפעול".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות רמי בז'ה, בעת גזירת הסרט. (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות רמי בז'ה, בעת גזירת הסרט. (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

קיבלת הצעות להצטרף לאחת המפלגות?
"קיבלתי הצעות משלוש מפלגות שונות להיכנס לכנסת על התיק של העצמאיים, שתיים חדשות ואחת ותיקה, כולן במקומות ריאליים. אבל אחרי שראיתי את מה שקרה לאביר קארה, הבנתי שאשפיע הרבה יותר בהסתדרות, שהיא הרבה יותר משמעותית מכל מפלגת עצמאיים".

"ההסתדרות היום היא הגוף היחיד שפועל בהיגיון בריא מתוך רצון להגן על האזרחים במדינת ישראל. זה המקום היחיד שמגן על הפרנסה. במשך שנתיים ישבו 800 אלף שכירים שמאוגדים בהסתדרות בבית בקורונה, והיה מי שדואג להם. זה לא קורה במדינות שאין להן דבר כמו ההסתדרות. ההסתדרות לא מאפשרת למדינה להתעלם מציבור, והעצמאיים זה ציבור.

"גם אני, כעצמאי, מייצר את הקופה הציבורית במו כספי. לכן ההסתדרות זה המקום הנכון לפעול מתוכו, להיות פורום עצמאיים על פלטפורמה הסתדרותית".

"אביר קארה, אוריאל לין ורון תומר לא הסיקו מסקנות ממשבר הקורונה"

לבז'ה יש מסר חשוב לעצמאים לקראת הבחירות. "אנחנו לא נוקטים עמדה פוליטית ולא אומרים למי להצביע, אבל בהחלט נגיד למי לא להצביע". הוא מכוון לאביר קארה ולמפלגות שמתיימרות לייצג את העצמאים, אך לדבריו מקדמות אידאולוגיית שוק חופשי פרועה שבפועל תפגע בהם.

"נראה שקארה, וגם אוריאל לין ורון תומר לא הסיקו מסקנות ממשבר הקורונה. התשובה היא ממש לא רק שוק חופשי. התשובה היא שילוב של שוק חופשי עם אידאולוגיה הרבה יותר חברתית ויותר סוציאלית, אפילו סוציאליסטית, טיפה יותר מתחשבת. זה לצד זה".

קארה אומר שהמדינה רק מפריעה, וצריך לצמצם אותה כמה שיותר.
"הטעות הכי גדולה היא להחזיק באדיאולוגיה כלכלית קפיטליסטית קיצונית, ליברטריאנית והרסנית, ולחשוב שזה לטובת העצמאיים. וזה גם שקר, כי הם אומרים שהחזק שורד, אבל הם כמובן רוצים ללכת לשם עד שהם עצמם לא החזקים ולא מצליחים לשרוד, ואז הם יודעים טוב מאוד לצעוק למדינה. זו בדיחה עצובה. הרי בקורונה, אם לא היו נותנים פיצויים, אנשים היו מתים פה ברחובות. היה פה בית קברות גם של עסקים וגם של אנשים במובן הכלכלי.

"יש מקום לשוק חופשי יחד עם צמצום פערים, עם חזק שעוזר לחלש, גם עבור עובדים וגם עבור העצמאיים. ההסתדרות זה המקום היחיד שבא ולוקח עלינו אחריות אמיתית, שבא ומאגד ומגן על הפרנסה של עצמאיים ושל עובדים אל מול המדינה".

אתה לא מעצבן הרבה עצמאיים עכשיו?
"אני לא מוכן לפעור תהום בין עובדים לעצמאיים. לעובדים מגיע וגם לעצמאיים מגיע, ולכל אזרחי מדינת ישראל מגיע לחיות בכבוד ושיהיה מי שיגן עליהם. יש מקום לאיזונים נכונים בין שוק חופשי לבין כלכלה יותר מתחשבת. גם בעולם מבינים את זה והולכים לשם יותר ויותר".

ח״כ אביר קארה בדיון בכנסת על חוק דמי האבטלה לעצמאים (קרדיט צילום: דני שם טוב/נועם מושקוביץ)
ח״כ אביר קארה בדיון בכנסת על חוק דמי האבטלה לעצמאים (קרדיט צילום: דני שם טוב/נועם מושקוביץ)

"אני בטוח שיש הרבה מאוד עצמאיים שקשה להם לעכל את זה, היסטורית. כמוני כמוהם. אבל ככל שהם יקשיבו, בניגוד לקארה שעושה דמוניזציה להסתדרות, הם יבינו שאנחנו הגוף היחיד שיכול לייצג אותם באמת מול האוצר. ההסתדרות היום היא הסתדרות חדשה, והיא מכילה את כל החלשים. גם את העובדים וגם את העצמאיים.

"אני הייתי עצמאי כל החיים, וגם אני לא הייתי מאוהב בהסתדרות כל החיים. אבל כעובדה, השימוש במעמד שיש להסתדרות במדינה לטובת העצמאים זה הדבר הכי נכון שאפשר לעשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!