דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

לראשונה: חללית של נאס"א התרסקה על אסטרואיד במטרה לשנות את מסלולו

החללית, בגודל מכונת פחיות שתיה, התנגשה באסטרואיד הענק, ובחודשים הקרובים יבינו מדענים את היקף ההשפעה | מדענית בנאס"א: "לדינוזאורים לא הייתה תכנית הגנה בחלל, לנו יש"

האסטרואיד כפי שצולם מחללית דארט, שניות ספורות לפני הפגיעה (צילום: נאסא)
האסטרואיד כפי שצולם מחללית דארט, שניות ספורות לפני הפגיעה (צילום: נאסא)

חללית של נאס"א ניגחה אסטרואיד במהירות אדירה אתמול (שני) בניסיון חסר תקדים להתכונן ליום בו אסטרואיד מסוכן יעוף לכיוון כדור הארץ.

ההתנגשות הגלקטית באסטרואיד הבלתי מזיק התרחשה 11.3 מיליון ק"מ מכדור הארץ, כשחללית בשם דארט התנגשה בסלע החלל במהירות של 22,500 קמ"ש. מדענים מצפים שהפגיעה תיצור מכתש, תעיף אבק ואבני לחלל והחשוב מכל, תשנה את המסלול של האסטרואיד.

"יש לנו פגיעה!" הודיעה מנהלת המשימה אלנה אדמס, בעודה קופצת עם הידיים מופנות לשמים. טלסקופים ברחבי העולם כוונו לנקודת המפגש כדי לצפות במחזה. למרות שהפגיעה ברורה באופן מידי, ידרשו חודשים כדי לקבוע אם המסלול של האסטרואיד השתנה.

המשימה בשווי 325 מיליון דולר היא הנסיון הראשון להזיז אסטרואיד או כל אובייקט טבעי אחר בחלל.

"ככל שאנחנו יודעים, אימון ההגנה הראשון על הפלנטה היה הצלחה" אמרה אדמה במסיבת עיתונאים, בעוד החדר מתמלא בתשואות. "אני חושבת שתושבי כדור הארץ יכולים לישון טוב יותר. אני יודעת שאני אשן טוב יותר".

מנהל נאס"א ביל נלסון הזכיר מוקדם יותר בטוויטר ש"לא, זה לא עלילה של סרט". הוא הוסיף וידאו שהוקלט מראש: "כולנו ראינו סרטים כמו ארמגדון, אבל הסיכונים בחיים האמיתיים גבוהים".

המטרה של יום שני, אסטרואיד בגודל 160 מטר בשם דימורפוס. החללית דארט, בגודל של מכונת פחיות שתיה, שוגרה בחודש נובמבר האחרון, וניווטה למטרה באמצעות טכנולוגיה שפותה באוניברסיטת הופקינס. המצלמה החכמה של דארט, המשמשת לניווט, תפסה את האסטרואיד פחות משעה לפני ההתנגשות.

עם תמונות שמשודרות לכדור הארץ כל שעה, מנהלת המשימה אדמה ושאר צוות הקרקע במרילנד, ארה"ב, צפה בהתרגשות בתמונות הגדלות של דמורפיוס עד שהתמונה שלו מילאה את כל המסך לקראת ההתנגשות. "בדרך כלל, לאבד אות זה סימן רע במשימה, אבל במקרה הזה זו הייתה התוצאה האידיאלית" אמר טום סטלר, מהנדס בנאס"א.

החללית שוקלת 570 קילו גרם, בהשוואה ל-5 מיליארד קילוגרם ששוקל האסטרואיד. אבל עדיין הוא יכול להסיט אותו קצת ממסלולו. הפגיעה אמורה להשפיע על מסלול האסטרואיד ב-1%, אבל לאורך שנים תהיה לכך השפעה ניכרת.

"לדינוזאורים לא הייתה תכנית חלל שיכולה הייתה לעזור להם, אבל לנו יש" אמרה יועצת האקלים הבכירה קטרינה קלווין.d.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!