דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ישראל תבטל 97 תקני ייבוא בתחום המזון בהתאם למקובל באירופה

התקנים שיבוטלו צפויים להקל על ייבוא וייצור מקומי של מוצרי מזון שונים ורבים, במטרה להגדיל את התחרות בשוק המזון ולהוריד את יוקר המחיה | שרת הכלכלה ברביבאי: ״מקווים שרשתות קמעונאות חדשות יגיעו לישראל״

ראש הממשלה יאיר לפיד עם שורת מוצרי המזון שהתקנים עליהם יבוטלו (צילום: ללא קרדיט)
ראש הממשלה יאיר לפיד עם שורת מוצרי המזון שהתקנים עליהם יבוטלו (צילום: ללא קרדיט)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע היום (רביעי) כי החל מינואר 2023 מדינת ישראל תבטל 97 תקני מזון הייחודיים לישראל, ותתיישר לפי התקן האירופאי בתחום המזון בשורת מוצרים שונים. מטרת פתיחה זו של השוק היא הורדת יוקר המחיה בישראל, שידועה בבירוקרטיה המכבידה וברגולציה שמקשה על כניסת מתחרים לשוק.

הוועדה לבחינת תקני המזון, בראשות יו"ר רשות האסדרה יואל בריס, וכוללת נציגים ממשרדי הממשלה, הרשות להגנת הצרכן ורשות התחרות, בחנה בחודשים האחרונים את תקני המזון הישראלים, במטרה להשוות ככל הניתן את הרגולציה הישראלית בתחום המזון לזו הנוהגת במדינות מפותחות אחרות.

התקנים שיבוטלו צפויים להקל על ייבוא ועל ייצור מקומי של מוצרי מזון שונים בהם שוקולד, שימורי ירקות למיניהם, פסטה, אורז, קרקרים, פירות מיובשים, ריבות, מגוון מוצרי ירקות קפואים, תבלינים, מרקים יבשים, קטשופ, חרדל, מיונז, תה, מוצרי חלב וגלידה ועוד.

הוועדה קבעה כקנה מידה להותרת תקנים ישראליים מבחן אחד ויחיד: תקן ישראלי יישאר רק אם ביטולו יביא להיעדר מוחלט של רגולציה ("ואקום"), שיסכן את בריאות הציבור. לגבי התקנים הישראליים שהוועדה ראתה הכרח בריאותי להותיר אותם, המליצה הוועדה על מתווה להמשך שיפור הרגולציה והתאמתה, ככל האפשר, למקובל במדינות מפותחות, כך שבסופו של שלב זה של הרפורמה, תישאר שונות מהסטנדרט האירופי ל-13 תקנים בלבד.

הרפורמה בייבוא עברה כמה שלבים קשים, למשל הרפורמה בתמרוקים שאושרה לבסוף ביולי, אך ענף המזון הוא הקשה ביותר לפיצוח. כבר לפני החג ישבו הגורמים למשא ומתן, בו האוצר ניסה לבטל כמה שיותר תקנים ומשרד הבריאות לשמור על כוחו כרגולטור – וכעת למעשה הצדדים הגיעו להסכמות. נראה שמשרד הבריאות הסכים להתפשר על סעיפים, ומשרד האוצר הצליח לבטל 97 מתוך 127 תקנים.

ליבואנים – תבוטל רשמיות של 97 תקנים מלאים החל מתאריך 1.1.2023. ליצרנים הישראלים – תבוטל לחלוטין רשמיות של 97 תקנים בארבע פעימות, עד לתחילת שנת 2026. כאשר 60 מהם יבוטלו כבר בתחילת 2023, עוד 21 תקנים ב-2024, תקן אחד ב-2025 ושאר התקנים הנותרים (15), בתחילת אוגוסט 2026.

ראש הממשלה יאיר לפיד: "הממשלה שמה לה לדגל לקצץ ברגולציה עודפת כדי להקל על יוקר המחיה ולפתוח את השוק לתחרות. בהמשך למדיניות הממשלה, רשות האסדרה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה השונים למען האזרחים. מהלך התאמת התקנים לסטנדרט האירופי יביא להורדת יוקר המחייה ופתיחת שוק המזון לתחרות – אנו נמשיך לפעול לטובת אזרחי מדינת ישראל כך שיוכלו לצרוך מזון מגוון, בטוח ובמחירים תחרותיים".

"אנחנו ממשיכים לנקוט צעדים נוספים להורדת יוקר מחיה ומטפלים בבעיה מהשורש, והיום מביאים בשורה אדירה עם ביטול תקני המזון הייחודיים לישראל במסגרת רפורמת היבוא״, אמר שר האוצר אביגדור ליברמן. ״התאמת הרגולציה הישראלית למקובל בעולם המפותח, הינה המפתח להגברת התחרות והורדת המחירים לצרכן. לא צריך להמציא את הגלגל ולהוסיף ביורוקרטיה עם רגולציה ייחודית ומיותרת".

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אמרה כי "המהפכה בייבוא מוצרי מזון עולה מדרגה, עשינו היום צעד נוסף ומשמעותי במאבק ביוקר המחיה. כחלק מהרפורמה בייבוא, יוסרו ממוצרי מזון התקנים הייחודיים שנוספו לאורך השנים בישראל. זהו צעד משמעותי להגברת התחרות, הוזלת עלויות היבוא ועידוד רשתות קמעונאיות נוספות להיכנס לישראל״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!