דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

נעבור לפרסומות: גוגל תשבש את היכולת לחסום פרסומות בכ-80% מהדפדפנים

כלל הדפדפנים המבוססים על פרויקט כרומיום, בהם Edge של מייקרוסופט, יושפעו מהמהלך שיתחיל בינואר 2023 | לצד השינוי, ישנם דפדפנים ותוספים שעדיין יוכלו לסנן פרסומות

חוסמי פרסומות, גוגל כרום (צילום אילוסטרציה: אור גואטה)
חוסמי פרסומות, גוגל כרום (צילום אילוסטרציה: אור גואטה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת גוגל תוציא משימוש בינואר הקרוב פרוטוקול תוכנה בפרויקט כרומיום, פרויקט הקוד הפתוח עליו מבוסס דפדפן כרום הפופולרי של גוגל, שישבש את פעולתם של חוסמי פרסומות. השינוי אמור להגביר את אבטחת הדפדפן, אך גם שווה לגוגל עצמה לא מעט כסף, שכן חלק עיקרי בהכנסותיה נובע מפרסומות בדפדפנים.

כרומיום להמונים: רוב הדפדפנים ישבשו חסימה

מכיוון שפרויקט כרומיום הוא הליבה של מרבית הדפדפנים הנמצאים בשימוש, הרי שמיליארדי משתמשים ברחבי העולם יושפעו מהמהלך.

דפדפן כרום הוא הדפדפן הבולט בגלישה באינטרנט, גם ממחשבים וגם מטאבלטים וטלפונים חכמים, אך השליטה של גוגל בשוק זה עמוקה יותר. כרום הוא גרסא פרטית של גוגל לפרויקט קוד פתוח שהיא מתחזקת בשם כרומיום. חלק גדול מהדפדפנים משתמשים גם הם בכרומיום כגרסת בסיס, עליה הם מוסיפים שינויים שונים כדי ליצור את הדפדפן שלהם. גם מיקרוסופט בחרה לנטוש את הקוד המקורי של דפדפן Edge מתוצרתה וכיום גם הוא מבוסס על כרומיום, וצפוי לשבש את פעולתם של חוסמי פרסומות.  

מאז שנת 2009 נתח השוק של כרום הלך ותפח, בעיקר על חשבון דפדפן פיירפוקס (FireFox) של קרן מוזילה לתכנה חפשית ואקספלורר (Explorer) של מייקרוסופט, שכאמור הוחלף בדפדפן Edge המבוסס על כרומיום. פיירפוקס, שהוא דפדפן חופשי בקוד פתוח, ודפדפן ספארי (Safari) של אפל הם הדפדפנים הבולטים שלא משתמשים בכרומיום כבסיס.

כרום עצמו נמצא בשימוש של כשני שליש מסך המכשירים שיש להם יכולת גלישה באינטרנט, אך ביחד עם דפדפנים מבוססי כרומיום, מדובר בנתח של 80%. מצב זה גורם לרוב המתכנתים להשקיע בתאימות האתרים לכרום בלבד, ומקשה על גולשים לעבור לדפדפנים אחרים כמו Firefox .

הדפדפנים שיאפשרו חסימת פרסומות

לאחר ינואר 2023 גולשים שרוצים לחסום פרסומות יכולים להשתמש בדפדפן פיירפוקס, שימשיך לתמוך בפרוטוקול הישן, וכן ניתן יהיה להשתמש בדפדפן  Brave,שאמנם מבוסס כרומיום, אך כולל אפשרות בנויה מראש לחסום פרסומות שלא בעזרת תוספים חיצוניים והיא לא תושפע מהשינוי.

אפשרות שלישית היא להתקין חוסם פרסומות דוגמת UBlock Origin Lite. חוסם זה תואם את פרוטוקול Manifest v3 החדש, אך מוגבל יותר ביכולת שלו לחסום פרסומות. הוא יאפשר לחסום פרסומות באופן מקיף יותר לאחר שהעמוד נטען עם הפרסומות, ולאחר שהמשתמש העניק הרשאה ספציפית לחסום פרסומות באופן מקיף בעמוד זה, בהתאם לכללי הפרוטוקול החדש. 

התקנת חוסמי פרסומות בפלטפורמת אנדרואיד היא מראש מאתגרת יותר ופחות פשוטה מהתקנה בכרום על המחשב. אף שחוסמי פרסומות לדפדפנים באנדרואיד קיימים, מערכת ההפעלה מקשה על התקנה שלהם, ופעולה זו מצריכה בדרך כלל התקנת חנות אפליקציות חיצונית דוגמת Fdroid, או התקנת אפליקציות ישירות בהליך שנקרא Side loading

מכיוון שרוב הגולשים באינטרנט לא משתמשים בחוסם פרסומות מראש, עדכון הפרוטוקול לא צפוי לגרום לשינוי עומק בשוק הדפדפנים, למעט פלח המשתמשים שמוכן להתאמץ כדי לחסום פרסומות.  

אבטחה מוגברת ושווי של 8.5 מיליארד דולר

הסיבה בגינה גוגל טורחת לבצע שינוי עמוק כל כך, ממנו יושפעו כל כך הרבה משתמשים, היא פשוטה: הפרסומות שוות לה כסף רב, והשינויים הרבים בעולם דורשים שינויים גדולים יותר באבטחת הגלישה.

חסימת פרסומות מפחיתה את הכנסות גוגל במיליארדי דולרים, אם כי קשה להעריך באיזו מידה בדיוק. נתוני חברת מחקרי השוק eMarketer מעלים כי גוגל צפויה להכניס השנה כ-70 מיליארד דולר מפרסום, לעומת כ-61.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. הכנסות אלו מפרסום שניות רק להכנסות של פייסבוק, שהגיעו בשנה שעברה ל-114 מיליארד דולר והן חסינות יותר לחסימה, משום שחלקן הארי קשור לקידום ממומן של פוסטים ברשת פייסבוק, תוכן שלא נחסם על ידי תוספים.  

כיום, תוספים המיועדים לחסימת פרסומות בדפדפנים, משתמשים בפרוטוקל בשם Manifest גרסה 2. גרסה זו אמורה לצאת משימוש בינואר הקרוב בפרויקט כרומיום, כאשר גרסה 3 החדשה מגבילה תוספים כך שלא יוכלו להריץ קוד ממחשב מרוחק.  

השינוי מיועד להגביר את אבטחת המחשבים והמכשירים החכמים הגולשים ברשת, משום שתוספי דפדפן המכילים רוגלות ונוזקות השתמשו ביכולת הרצת קוד ממחשב מרוחק כדי לפגוע במכשירים של מי שהתקין תוספים אלו. אלא שהמניעה הינה גורפת, והיא צפויה לפגוע במקביל גם בתוספים לחסימת פרסומות, שלא מזיקים למכשירים.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!