חברת גוגל תוציא משימוש בינואר הקרוב פרוטוקול תוכנה בפרויקט כרומיום, פרויקט הקוד הפתוח עליו מבוסס דפדפן כרום הפופולרי של גוגל, שישבש את פעולתם של חוסמי פרסומות. השינוי אמור להגביר את אבטחת הדפדפן, אך גם שווה לגוגל עצמה לא מעט כסף, שכן חלק עיקרי בהכנסותיה נובע מפרסומות בדפדפנים.
כרומיום להמונים: רוב הדפדפנים ישבשו חסימה
מכיוון שפרויקט כרומיום הוא הליבה של מרבית הדפדפנים הנמצאים בשימוש, הרי שמיליארדי משתמשים ברחבי העולם יושפעו מהמהלך.
דפדפן כרום הוא הדפדפן הבולט בגלישה באינטרנט, גם ממחשבים וגם מטאבלטים וטלפונים חכמים, אך השליטה של גוגל בשוק זה עמוקה יותר. כרום הוא גרסא פרטית של גוגל לפרויקט קוד פתוח שהיא מתחזקת בשם כרומיום. חלק גדול מהדפדפנים משתמשים גם הם בכרומיום כגרסת בסיס, עליה הם מוסיפים שינויים שונים כדי ליצור את הדפדפן שלהם. גם מיקרוסופט בחרה לנטוש את הקוד המקורי של דפדפן Edge מתוצרתה וכיום גם הוא מבוסס על כרומיום, וצפוי לשבש את פעולתם של חוסמי פרסומות.
As of Q2 2022, #GoogleChrome accounted for 66.55% of the global desktop internet browser market share. How do the other most popular browsers compare?
Read more at https://t.co/KnXDY0Gipz.#Browser #Internet #MarketShare #Firefox #Safari #Opera #InternetExplorer #Edge #Global pic.twitter.com/AdP6wcL7lx— MatchBox (@matchboxhr) July 27, 2022
מאז שנת 2009 נתח השוק של כרום הלך ותפח, בעיקר על חשבון דפדפן פיירפוקס (FireFox) של קרן מוזילה לתכנה חפשית ואקספלורר (Explorer) של מייקרוסופט, שכאמור הוחלף בדפדפן Edge המבוסס על כרומיום. פיירפוקס, שהוא דפדפן חופשי בקוד פתוח, ודפדפן ספארי (Safari) של אפל הם הדפדפנים הבולטים שלא משתמשים בכרומיום כבסיס.
כרום עצמו נמצא בשימוש של כשני שליש מסך המכשירים שיש להם יכולת גלישה באינטרנט, אך ביחד עם דפדפנים מבוססי כרומיום, מדובר בנתח של 80%. מצב זה גורם לרוב המתכנתים להשקיע בתאימות האתרים לכרום בלבד, ומקשה על גולשים לעבור לדפדפנים אחרים כמו Firefox .
While Chrome takes a hefty 66.2%, Internet Explorer has the least share. No wonder we bid it goodbye.
Which of these Browsers do you use?#Tradebytes #Browser #InternetExplorer #Edge #Chrome #Microsoft #MarketShare pic.twitter.com/QXQqGeS3BR
— 5paisa (@5paisa) June 18, 2022
הדפדפנים שיאפשרו חסימת פרסומות
לאחר ינואר 2023 גולשים שרוצים לחסום פרסומות יכולים להשתמש בדפדפן פיירפוקס, שימשיך לתמוך בפרוטוקול הישן, וכן ניתן יהיה להשתמש בדפדפן Brave,שאמנם מבוסס כרומיום, אך כולל אפשרות בנויה מראש לחסום פרסומות שלא בעזרת תוספים חיצוניים והיא לא תושפע מהשינוי.
Google's upcoming Manifest V3 update for extensions has the potential to break many ad blockers.
But Manifest V3 will not prevent Brave from blocking ads. We built ad blocking into the browser itself so it will not be affected by Google changing its rules for extensions.
— Brave Software (@brave) September 27, 2022
אפשרות שלישית היא להתקין חוסם פרסומות דוגמת UBlock Origin Lite. חוסם זה תואם את פרוטוקול Manifest v3 החדש, אך מוגבל יותר ביכולת שלו לחסום פרסומות. הוא יאפשר לחסום פרסומות באופן מקיף יותר לאחר שהעמוד נטען עם הפרסומות, ולאחר שהמשתמש העניק הרשאה ספציפית לחסום פרסומות באופן מקיף בעמוד זה, בהתאם לכללי הפרוטוקול החדש.
התקנת חוסמי פרסומות בפלטפורמת אנדרואיד היא מראש מאתגרת יותר ופחות פשוטה מהתקנה בכרום על המחשב. אף שחוסמי פרסומות לדפדפנים באנדרואיד קיימים, מערכת ההפעלה מקשה על התקנה שלהם, ופעולה זו מצריכה בדרך כלל התקנת חנות אפליקציות חיצונית דוגמת Fdroid, או התקנת אפליקציות ישירות בהליך שנקרא Side loading.
מכיוון שרוב הגולשים באינטרנט לא משתמשים בחוסם פרסומות מראש, עדכון הפרוטוקול לא צפוי לגרום לשינוי עומק בשוק הדפדפנים, למעט פלח המשתמשים שמוכן להתאמץ כדי לחסום פרסומות.
אבטחה מוגברת ושווי של 8.5 מיליארד דולר
הסיבה בגינה גוגל טורחת לבצע שינוי עמוק כל כך, ממנו יושפעו כל כך הרבה משתמשים, היא פשוטה: הפרסומות שוות לה כסף רב, והשינויים הרבים בעולם דורשים שינויים גדולים יותר באבטחת הגלישה.
חסימת פרסומות מפחיתה את הכנסות גוגל במיליארדי דולרים, אם כי קשה להעריך באיזו מידה בדיוק. נתוני חברת מחקרי השוק eMarketer מעלים כי גוגל צפויה להכניס השנה כ-70 מיליארד דולר מפרסום, לעומת כ-61.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. הכנסות אלו מפרסום שניות רק להכנסות של פייסבוק, שהגיעו בשנה שעברה ל-114 מיליארד דולר והן חסינות יותר לחסימה, משום שחלקן הארי קשור לקידום ממומן של פוסטים ברשת פייסבוק, תוכן שלא נחסם על ידי תוספים.
כיום, תוספים המיועדים לחסימת פרסומות בדפדפנים, משתמשים בפרוטוקל בשם Manifest גרסה 2. גרסה זו אמורה לצאת משימוש בינואר הקרוב בפרויקט כרומיום, כאשר גרסה 3 החדשה מגבילה תוספים כך שלא יוכלו להריץ קוד ממחשב מרוחק.
השינוי מיועד להגביר את אבטחת המחשבים והמכשירים החכמים הגולשים ברשת, משום שתוספי דפדפן המכילים רוגלות ונוזקות השתמשו ביכולת הרצת קוד ממחשב מרוחק כדי לפגוע במכשירים של מי שהתקין תוספים אלו. אלא שהמניעה הינה גורפת, והיא צפויה לפגוע במקביל גם בתוספים לחסימת פרסומות, שלא מזיקים למכשירים.