דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רוסיה, מדינות אירופה וארצות הברית: המפסידות והמרוויחות מהשבתת צינור הגז נורד סטרים

גרמניה היא הנפגעת המיידית והברורה מהשבתת צינור הגז מרוסיה אליה; רוסיה איבדה כלי אסטרטגי, אבל אולי זכתה בלחץ פוליטי מוגבר למשך החורף הקרוב; ארצות הברית ונורבגיה עשויות להרוויח בעתיד, וגם למדינות התווך הנותרות, בלארוס, אוקראינה ופולין, יש מה להרוויח

פועל באתר עבודה של צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: AP  Photo/Dmitry Lovetsky, file)
פועל באתר עבודה של צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky, file)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ארבע הדליפות שנרשמו עד כה מפיצוצי צנרת הנורד סטרים להולכת גז מרוסיה לגרמניה מעצבות מחדש את מפת האינטרסים העולמית. מספר הדליפות שאותרו מצנרת הנורד סטרים עלה לארבע בימים האחרונים. ככל הנראה, מדובר בדליפת המתאן הגדולה בהיסטוריה מעשה ידי אדם. ההיקף שלה עלול להגיע ל-0.8 BCM, מהם יגיעו לאוויר כ-0.5 BCM של מתאן, גז חממה עוצמתי במיוחד.  

מבחינה אקלימית, לא מדובר בפליטה משמעותית ביחס לסך הפליטות האנושיות בשנה, אבל הפליטות הללו מצטברות והשפעתן היחסית גוברת ככל שריכוז גזי החממה באוויר עולה. 

בין המומחים בעולם יש הסכמה שגרימת תקלה בהיקף כזה יכולה להיות רק מעשה ידיה של מדינה או שותפות בין כמה מדינות, ולא של גורם פרטי. למרות זאת, לא הוצגו עד היום ראיות ברורות לכך שמדינה כלשהי אשמה בפיצוץ, ובינתיים הרשתות החברתיות גדושות בתיאוריות שונות בנושא זה, שמאשימות בעיקר את רוסיה ואת ארצות הברית.  

בעוד בתקשורת המערבית רבים הפרסומים שמטילים את האחריות על רוסיה, ברוסיה מכחישים זאת ומבקשים לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון בחקירת האירוע, תוך רמיזה שמדובר ביוזמה אמריקאית.  

משרד החוץ הרוסי הדהד ראיון מפברואר האחרון שבו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר שאם רוסיה תפלוש, זה יהיה הסוף של פרויקט נורד סטרים 2, אבל סירב לפרט כיצד זה ייעשה. עם זאת, הפיצוצים פגעו גם בנורד סטרים 1, שאליו ביידן כלל לא התייחס. 

 

רדק שיקורסקי, שר החוץ הפולני לשעבר (2014-2007) וחבר הפרלמנט האירופי כיום, צייץ "תודה, ארה"ב", לצד תמונת דליפת המתאן לים הבלטי – ומחק את הציוץ כעבור יומיים.

הציוץ הספיק לעורר תגובות רבות ואף זכה להדהוד של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. שר החוץ הפולני סטניסלב זארין כינה את ההתבטאות "חוסר אחריות בוטה" שמסייע לתעמולה הרוסית. 

פגיעה בגרמניה, השפעות מעורבות ברוסיה 

השבתת הנורד סטרים היא בראש ובראשונה פגיעה בגרמניה, בייחוד בחורף הקרוב. שתי מערכות הצינורות נועדו לאפשר לגרמניה לרכוש גז ישירות מרוסיה דרך צנרת בים הבלטי, ללא מדינות תווך.  

תוואי צינור נורד סטרים 2 וצינור ימל-אירופה, להולכת גז מרוסיה לגרמניה (מפה: shutterstock, עיצוב: אידאה)
תוואי צינור נורד סטרים 2 וצינור ימל-אירופה, להולכת גז מרוסיה לגרמניה (מפה: shutterstock, עיצוב: אידאה)

הפיצוצים עצמם התרחשו קרוב לטריטוריה של דנמרק, וגרמו לנזק כבד לשלושה מתוך ארבעת הצינורות הקיימים. בשל חדירת מי ים אליהם והקורוזיה הנלווית, בגרמניה מעריכים שהנזק בלתי ניתן לתיקון. מחירי הגז זינקו ב-20% ביממה שאחרי הפיצוץ, והוסיפו לצל הכבד של מחסור הגז באירופה בחורף הקרוב.  

ההשלכות של השבתת הצנרת על רוסיה הן שילוב של התחזקות והחלשה, בפרמטרים שונים. "הפיצוץ בנורד סטרים פירושו צרות לאירופה, וזה משרת את האינטרס הרוסי", אומר ל'דבר' צבי מגן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי שמתמחה ברוסיה. "הרוסים רצו לבצע אירוע דרמטי שמגביר את הלחץ על גרמניה והמערב לגבי התמיכה באוקראינה". דברים דומים אומר גם מיכאל הררי, שגריר ישראל בקפריסין לשעבר, וכיום עמית מדיניות ב'מתווים'. "רוסיה במצב מאוד בעייתי – היא אמנם זקוקה לתשלומים בעד הגז, אבל גם להגברת הלחץ על המערב, היכן שהיא מזהה סדקים בהסכמות בין המדינות. זה סוג התמרונים שפוטין מעוניין כעת לבצע".  

עם זאת, לא קל ליישב טענות אלו עם האפשרות של רוסיה להגביר את הלחץ בדרך הידועה של סגירת ברזי הגז ופתיחתם בעתיד. השבתת הצינורות לוקחת מרוסיה את אחד הכלים המשמעותיים שלה להשיג השפעה פוליטית בכלים כלכליים. אחד ההסברים האפשריים למוכנות הרוסית לשאת באובדן הוא נימוק מסוג "תמות נפשי עם פלשתים" – מכיוון שגרמניה שואפת בכל מקרה להתנתקות הדרגתית מרכישת גז מרוסיה עד 2028, ניתוק כפוי בבת אחת כבר השנה יטיח בגרמניה מכה יותר משמעותית ומהירה מאשר המתנה להפסקת הרכישות.

עם זאת, מכה כזו תפגע כלכלית גם ברוסיה. מבחינה פוליטית, כל עוד הנורד סטרים היה תקין, הפוטנציאל להשתמש בו היווה תמריץ לגרמניה ללחוץ על אוקראינה להגיע להסכם פשרה עם הרוסים, לסיים את המלחמה ולהביא להסרת הסנקציות הכלכליות. כעת, מדובר בנזק חמור לגרמניה, אך גם לאובדן מוטיבציה ממשית לחזור לעשות עסקים עם רוסיה.

ספקיות הגז האחרות לאירופה מתחזקות

לרוסיה יש כמה מערכות של צנרות גז שמאפשרות ייצוא למערב אירופה, בהן צנרת ימל, שעוברת בבלארוס ופולין, ושני צינורות גדולים נוספים, סויוז וברטסבו, שעוברים באוקראינה. פרויקט נורד סטרים 2 נועד בראש ובראשונה להחליש את מעמדן של מדינות אלה, יותר מאשר לספק מענה לביקושים גוברים לגז. לכן, השבתת צנרת הנורד סטרים עשויה לחזק אותן כמדינות תווך. 

נורבגיה וארצות הברית עשויות להרוויח בהיותן ספקיות גז חלופיות ואמינות יותר לרוסיה. אלא שגם הרווח הזה לא מיידי וחד משמעי. ארצות הברית כבר מייצאת את מרב הגז שהיא יכולה בעזרת מתקני ההנזלה הקיימים בשטחה. רק ב-2024 אמורים להיבנות מתקנים נוספים, ולצנרת הנורד סטרים לא אמורה להיות השפעה מהותית על הביקוש לגז נוזלי (LNG) אמריקאי. הגברת הייצוא גם מעלה את מחיר הגז לשוק המקומי, ועלולה לעורר התנגדות פנימית בארצות הברית בעתיד. ברמה הפוליטית, השבתת הצנרת מגבירה את התלות הגרמנית בארצות הברית, ומעלה את המחיר הכלכלי והפוליטי של חימום היחסים בין רוסיה לגרמניה בעתיד.  

לעומת ארצות הברית, נורבגיה קרובה יותר לאירופה, פחות תלויה בגז לשימוש מקומי, ואין לה בעיה לייצא יותר ממנו, בייחוד לאחר השלמת צינור גז חדש לפולין. אבל גם כאן, הפגיעה בנורד סטרים משפיעה בכיוונים סותרים, משום שהיא מגדילה את הסיכונים לחבלות נוספות ומצריכה השקעה רבה יותר בתחום האבטחה והתחזוקה של הצינורות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!