דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"הבעלים חסמו את כפתור הבטיחות": עובדת חומוסייה נותרה עם יד משותקת ותפוצה ב-1.8 מיליון ש"ח

ידה של שיראל אוחיון (24) נחתכה ממיקסר ללא כפתור בטיחות, ולאחר חמישה ניתוחים נותרה כף ידה משותקת כמעט לחלוטין: "החלום שלי היה לבשל ולעבוד במטבחים, ועכשיו אני אפילו לא יכולה להחזיק סכין"

שיראל אוחיון (צילום: אלבום פרטי)
שיראל אוחיון. "אני לא יכולה לעבוד יותר בעבודות פיזיות" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

שיראל אוחיון (24) תפוצה ב-1.8 מיליון שקלים בגין תאונת עבודה שהותירה אותה משותקת בכף ידה. התאונה אירעה לפני כארבע שנים, כשאוחיון עבדה במטבח חומוסייה באזור הקריות, והתבקשה לתקן תקלה במיקסר, שהחל לפעול בעקבות אלתור שהותקן במכשיר. בעקבות המקרה, אוחיון נפצעה ונדרשה לעבור ארבעה ניתוחים בכף ידה הימנית, שהותירו אותה עם כף יד משותקת כמעט לחלוטין.

"הייתי אחראית מטבח, ועבדו בפינויים ובשטיפת כלים שני נערים חדשים. יום שישי, היה לחץ אדיר", מספרת אוחיון ל'דבר'. "אחד הנערים ניסה להפעיל את המיקסר, והוא לא עבד לו".

אוחיון הבינה שהמיקסר נתקע לאחר שהנער שפך לתוכו גרגירי חומוס קפואים. "מדובר במיקסר ביתי, שלא אמור לפעול כל עוד אין עליו מכסה. אבל בעלי המקום אלתרו חסימה לכפתור הבטיחות, חתיכת ברזל, כדי שאפשר יהיה להפעילו גם ללא מכסה וללא עצירה". לכן, ברגע שאוחיון הכניסה את ידה לתוך המיקסר כדי להוציא את הגרגירים שנתקעו, המיקסר החל מיד לפעול והלהב חתך עמוקות את כף ידה הימנית.

בעקבות הפציעה, אוחיון סובלת ממגבלה משמעותית בכף ידה. היא נדרשה לעבור עד כה ארבעה ניתוחים, וצפויה לעבור ניתוח נוסף בקרוב, שבמהלכם, בין השאר, נתפרים גידים ועצבים, בוצע שחזור גידים באמצעות סיליקון, ובוצעו שני ניתוחים נוספים לשחזור גידים פגועים.

גם אחרי ארבעה הליכים כירורגיים, פיזיותרפיה ושיקום, היא עדיין סובלת ממגבלה ניכרת בתנועת האצבעות בכף היד הימנית, וכתוצאה מכך מפגיעה ניכרת בכושר העבודה. גם כיום, ארבע שנים אחרי, אוחיון יכולה להפעיל בצורה מוגבלת רק אצבע ואגודל בכף היד שנפגעה, ושאר האצבעות לא מתפקדות.

"זה מאוד מגביל אותי", היא אומרת. "אני נתקעת עם היד בידיות, היד נתקעת בדברים, אני לא יכולה לאחוז, זה מאוד מעכב אותי ביומיום". וגם מבחינה תעסוקתית, התאונה עיכבה מאוד את אוחיון, מכיוון שנפצעה בגיל 20, נאלצה להשתחרר משירותה הצבאי מוקדם מהצפוי ועוד לא הספיקה להגשים את עצמה.

"אני עדיין בין עבודות, לא הצלחתי למצוא את עצמי מבחינת לימודים, ויש לי עוד דרך ארוכה עד שאוכל להתקדם. זה מאוד שינה לי את התוכניות, כי המצב הוא שאני לא יכולה לעבוד יותר בעבודות פיזיות. החלום שלי היה לבשל ולעבוד במטבחים, ועכשיו אני אפילו לא יכולה להחזיק סכין".

"שום דבר לא יחזיר לאוחיון את החיים שלה בחזרה"

לאחר התאונה, פנתה אוחיון לעו"ד איאד מטאנס, מומחה לדיני נזיקין, כדי לתבוע את המסעדה ואת חברת הביטוח של העסק. עו"ד מטאנס צירף לתביעה חוות דעת של מומחה כף יד שקבע שדרגת הנכות הרפואית של אוחיון היא 37%, וכן הציג שורת מחדלים ומעשים שהובילו לתאונה הקשה.

"ברגע שפגשתי את שיראל הבנתי שזה מקרה מאוד מצער", אומר עו"ד מטאנס. "בחורה צעירה, חיילת, שביקשה רק לעזור בפרנסת הבית, ומאז החיים שלה הפכו בגיל כל כך צעיר לקשים בצורה שאין לתאר".

עו"ד מטאנס טען בכתב התביעה שהמסעדה "הפרה במעשיה ובמחדליה את חובת הזהירות", וטען שהמיקסר היה מכשיר מאולתר, שבפרט בוצעו בו שינויים שגרמו לו להתחיל לפעול בזמן שאוחיון הייתה משוכנעת שהוא כבוי. נוסף על כך, טען מטאנס שבעלי המסעדה לא דאגו להדריך את העובדים וליידע אותם בדבר הסכנות האפשריות, שלא נקטו אמצעים חיוניים למניעת התאונה, ושעצם ההוראה לתקן את המיקסר מהווה עדות לרשלנות חמורה.

"מעסיקים חייבים לשמור על הבטיחות של העובדים שלהם, לעבוד לפי התקנות ולא לעשות אלתורים מסוכנים למכשירים", אומר מטאנס. "כמובן, גם ללמד את העובדים איך להשתמש במכשירים ולעבור עמם על הוראות הבטיחות".

לאחר הסכם שנחתם עם חברת הביטוח של המסעדה נוסף על הפנייה לביטוח הלאומי, אוחיון צפויה לקבל ב-30 הימים הקרובים פיצוי מלא בגין הכאב, הנכות התפקודית וההוצאות הרפואיות בעקבות תאונתה, כמו הצורך בקבלת עזרה יומיומית, הוצאות בגין אשפוזים וטיפולים שונים, אובדן היכולת להתפרנס ולעלות בסולם השכר ועוד, שיסתכם בסך של כ-1.8 מיליון שקלים: 450 אלף שקלים מחברת הביטוח של המסעדה, וזכאות לקצבה חודשית לצמיתות בסכום מצטבר של כ-1.35 מיליון שקלים.

"ביחס לאחוזי הנכות, למישהי בגילה, מדובר בפיצוי מכובד, אבל כמובן ששום דבר לא יחזיר לה את החיים שלה בחזרה", מדגיש מטאנס. "לכן, חשוב מאוד לדעת מה החובות שמוטלות על המעביד ולפקח עליהן, אבל כל עובד גם צריך להכיר ולדעת מהם הסיכונים ולא להסתכן במקום העבודה בשום מחיר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!