דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

העצמאים נגד העלאת הריבית: "65% חוששים להישרדות העסק שלהם"

בנק ישראל צפוי להעלות מחר (שני) את הריבית, וארגוני העצמאים קוראים להיאבק באינפלציה בדרכים אחרות: "יש עודפי כספים בקופה וניתן להוריד את שיעור המע"מ, להפחית בעלויות החשמל, המים והדלק"

אישה נועלת את החנות שלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אישה נועלת את החנות שלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל צפוי להעלות מחר (שני) את הריבית וארגוני העצמאים דורשים מהממשלה לפעול בדרכים אחרות להורדת האינפלציה, ולהעניק רשת ביטחון  שתמנע קריסת עסקים קטנים ובינוניים.

לדברי המומחה לכלכלה מדינית, ד"ר רובי נתנזון, הצורך בהלוואות מהבנקים המסחריים עבור עסקים קטנים ובינוניים בישראל הוא בעוכריהם של עסקים אלה, שכן הריבית להלוואות אלו עבורן, היא הגבוהה במשק מבין כלל ההלוואות למגזר העסקי. "לריביות הגבוהות השפעה גבוהה על העסקים הקטנים והבינוניים", אמר נתנזון, "גם כחסם לפתיחת עסק וגם כמכשול להתפתחות ולצמיחת עסק קיים".

לפי השוואה שערך ד"ר נתנזון עבור פורום העצמאים מבית ההסתדרות, עסקים קטנים ובינוניים מקבלים אשראי בריבית ממוצעת שגבוהה פי 1.78 ו-1.4, בהתאמה, מזו של עסקים גדולים.

"במדינת ישראל חיים ועובדים מאות אלפי עצמאים שסוחבים על גבם את הכלכלה הישראלית", אמר יו"ר פורום העצמאים, רמי בז'ה, "בהתבוננות על פי משקי בית מדובר כבר במיליוני נשים וגברים, שכן משפחות רבות מורכבות מעצמאי ומשכיר, מעצמאית ומשכיר שבניגוד למתמחים, למורים ולציבורים מקצועיים אחרים בישראל, עוסקים במאות מקצועות ואין להם גב פוליטי. ההסתדרות נשארה הגוף היחיד שדואג לעצמאים ומקדם אותם".

"65% מהעצמאים חוששים להישרדות העסק שלהם"

בנוסף לכך, דורש בז'ה  הקמת רשת ביטחון לעצמאים. "רשת ביטחון שתבטיח הגנה בימי חירום כמו מגיפה, מבצע צבאי ועוד – ופיצוי הוגן אחריהם. זה אפשרי וקל לביצוע, צריך רק להחליט ולבצע. ברגע שמתממש אחד התרחישים הללו, העצמאי מקבל מיד את דמי הקיום. בלי שביתות, מחאות או גחמות של שר האוצר".

לדבריו כבר יש חוות דעת של הביטוח הלאומי וגם תקציב לכך. "לא צריך להיבהל מזה, זה כמו ביטוח לשעת חירום. בשוטף זה לא עולה למדינה כסף. נפעל להעביר את המהלכים האלה בכל ממשלה שתקום לאחר הבחירות".

גם נשיא לשכת אירגוני העצמאים ובעלי העסקים בישראל, עו"ד רועי כהן, יוצא נגד הכוונה להעלות שוב את הריבית במשק וקורא לנגיד בנק ישראל לנקוט בצעדים אחרים על מנת לטפל באינפלציה במשק.

"מבדיקה שערכנו, למעלה מ-65 אחוזים מהעצמאים חוששים להישרדות העסק שלהם", טוען עו"ד כהן. "יש לזכור שמדינת ישראל אינה ארצות הברית ואין צורך לחקות את המדיניות שם. האינפלציה בישראל נמוכה יותר. שיעור האבטלה נמוך. יש עודפי כספים בקופת המדינה, וניתן לפעול בצעדים להורדת האינפלציה, באמצעות הפחתת שיעור הארנונה העסקית בישראל, הורדת שיעור המע"מ, והנהגת מע"מ דיפרנציאלי, וכמובן להפחית בעלויות החשמל, המים והדלק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!