דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

הפנסיות מרוסיה עדיין תקועות: "ליברמן התגאה שזה אושר, עדיין לא ראינו את הכסף"

הסנקציות המערביות על העברות כספים מרוסיה החריגו לאחרונה את תשלומי הפנסיות לגמלאים החיים במדינות אחרות | גמלאים שעלו מברית המועצות לישראל סיפרו ל'דבר': "התשלום האחרון עבר בדצמבר 2021"

זוג מבוגר הולך בירושלים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
זוג מבוגר הולך בירושלים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דוד טברסקי

עשרות אלפי גמלאים שעלו לישראל מברית המועצות לשעבר, טרם קיבלו את כספי הפנסיה המשולמים להם על ידי הפדרציה הרוסית. זאת למרות הורדת העברות הפנסיה מרשימת הסנקציות המערביות נגד רוסיה, בעקבות המלחמה באוקראינה.

בחודש אוגוסט משרד האוצר האמריקאי הודיע שהוא מחריג את הסנקציות על כלל תשלומי הפנסיות של הפדרציה הרוסית, שנמצאת תחת סנקציות כלכליות ואיסור העברת כספים מאז חודש מרץ, ולמרות ההודעה הישראלית על העברת הכספים לגמלאים, הכסף טרם עבר.

"מחכה ל-2,700 ש"ח שיצטרכו לסגור לי את המינוס"

שר האוצר, אביגדור ליברמן הודיע שמערכת הביטוח הלאומי והאוצר הגיעו לסיכום על פתרון ביניים, שלפיו הביטוח הלאומי יפעל להעברת כספי הפנסיה כמקדמה על חשבון הכספים שעתידיים להתקבל מרוסיה, תוך קבלת שיפוי מהאוצר, ובמקביל ייפתחו הערוצים להחזרת התשלומים. אך משתי עדויות שהגיעו ל'דבר' מתברר שהעברות טרם חודשו.

"ליברמן התגאה שבזכותו התהליך אושר אבל כבר חודש וחצי שאיננו יודעים דבר", מספר לאוניד לשצינסקי בן 75 מקרית אונו. הוא מקבל פנסיה מרוסיה מזה עשור, פעם ברבעון לחשבון הבנק שלו, התשלום האחרון התקבל בסוף אוקטובר. "אשתי ואני חיים מקצבת ביטוח לאומי של 2,722 ש"ח לחודש שנינו יחד, והפנסיה הרוסית מוסיפה לנו כ-165 דולר בחודש בממוצע, זה לא הרבה כסף אבל עוזר".

שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לשצינסקי סיפר שביום חמישי, לפני כשבוע וחצי, יצר איתו קשר נציג משרד האוצר, שאמר שההליכים אושרו וזה עניין של זמן. "כששאלתי מדוע הכסף טרם עבר אמר שזה באחריות המפקח על הבנקים".

את קבלת הפנסיה שלו ממשלת רוסיה הצליח להסדיר לשצינסקי בעצמו, אך כ-50 אלף קשישים ממדינות חבר העמים מקבלים קצבה של כ-300 שקלים בחודש, שמועברת מרוסיה דרך הביטוח הלאומי על ידי הסדרת התשלומים שהחלה ב-2018 כחלק משיתוף הפעולה הסוציאלי בין ישראל לרוסיה, שקידמו ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

בעקבות ההסכם, החל תהליך של הקמת מערכת להעברת פנסיות לגמלאים שעלו לארץ עד 1993. מדובר בגמלאים שחיו בתקופת השלטון הקומוניסטי בברית המועצות ולא היה להם חיסכון לפנסיה, ועלו לארץ לפני שהספיקו להסדיר תשלום כזה בפדרציה הרוסית.

ארקדי ברקוסק בן ה-74 החל לקבל את הפנסיה שלו ב-2020 "תכננו במשך הרבה זמן חופשה שציפינו לשלם דרך התשלומים מרוסיה" מספר ברקוסק, תושב נתניה "את התשלום האחרון קיבלתי בדצמבר 2021, ונכון לכרגע אני מחכה ל-2,700 ש"ח שיצטרכו לסגור לי את המינוס, שרק גדל בגלל הריבית". לדבריו, ניסה מספר פעמים להבין את מצב התשלומים מנציגת ביטוח לאומי, אך לא קיבל מהם מענה מספק.

בביטוח הלאומי לא קיבלו כסף; רוסיה: התשלום עבר

הסנקציות הכלכליות, שמוטלות על הפדרציה הרוסית מאז תחילת המלחמה, ובהן הוצאת המערכת הבנקאית ברוסיה ממערכת ה-SWIFT שמנהלת את ההתקשרויות בין בנקים בעולם, וכן סנקציות פרטניות על הבנקים הגדולים ברוסיה, לא אפשרו את העברת התשלומים על הרבעון השני ל-2022, שהיו אמורים להתקבל עד 15 ביולי.

אנשים עומדים בתור למשוך כסף מכספומט של בנק אלפא במוסקבה (צילום: AP Photo/Victor Berzkin)
אנשים עומדים בתור למשוך כסף מכספומט של בנק אלפא במוסקבה (צילום: AP Photo/Victor Berzkin)

הביטוח הלאומי טוען שהתשלומים לא הגיעו, למרות טענתם של נציגי קרן הפנסיה הרוסית על כך שהכספים הועברו במלואם. ליברמן טען שינסה להחריג את העברות הפנסיות טרם הפרסום של משרד האוצר האמריקאי אודות הורדת הפנסיות מרשימת הסנקציות, אך נתקל בסירוב של המפקח על הבנקים. עם זאת, מערכת הפיקוח על הבנקים לא פרסמה על אופן העברת הכספים.

ממשרד האוצר לא נתקבלה תגובה לפניית 'דבר' עד למועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!