דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת יום כיפור

הנשיא הרצוג באזכרה לחללי מלחמת יום כיפור: "הלקח מהמלחמה - לא להתעלם גם מסימני שלום"

רה"מ לפיד: "אם אנחנו יודעים להיאבק יחד נגד האויב, אנחנו צריכים גם לדעת להיאבק יחד למען טוב משותף" | שר הביטחון גנץ: "אם חיזבאללה יבקש לפגוע בתשתיות שלנו, לבנון וחיזבאללה ישלמו מחיר כבד מאוד"

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בטקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים (צילום: חיים צח  לע"מ)
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בטקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים (צילום: חיים צח לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

"אם אנחנו יודעים למות אחד בשביל השני, אנחנו צריכים גם לדעת לחיות אחד בשביל השני. אם אנחנו יודעים להיאבק יחד נגד האויב, אנחנו צריכים גם לדעת להיאבק יחד למען טוב משותף" – כך אמר היום (חמישי) ראש הממשלה יאיר לפיד, בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים שנערך בהיכל הזיכרון בהר הרצל.

לדברי לפיד, "אויבינו צריכים לדעת שהחברה הישראלית חזקה יותר מכל ויכוח. שהעוצמה הישראלית היא העוצמה של הביחד. שבחיינו ובמותנו איש לא יצליח להפריד בינינו".

עוד אמר ראש הממשלה ש"את חשבון הנפש שעורך כל יהודי ביום כיפור, המנהיגים חייבים לערוך ביתר שאת. עלינו לוודא שעינינו פקוחות לכל סכנה, שאנחנו לא שבויים בקונספציות שמסכנות אותנו, שאנחנו לא מחמיצים הזדמנויות לשלום ולא מתעלמים מאזהרות לגבי מלחמה".

לפיד הזכיר בנאומו את האחים סרן פנחס 'פינקי' מרנין וסמל יאיר מרנין ז"ל, שנהרגו בסמיכות זמן במלחמה. אחד בגזרת רמת הגולן והשני בגזרת סיני. לדבריו, "אם לא היינו עם אחד עם מטרה משותפת, לא היינו מצליחים להפוך את הקערה על פיה ולהתגבר על אויבינו. מי שהותקף היא המשפחה הישראלית, ניצחנו במלחמה כי הגבנו כמו שמגיב אדם שהמשפחה שלו בסכנה."

לפיד הוסיף ש"מותר לנו – אפילו רצוי – להתווכח על השאלה מהי האסטרטגיה הנכונה למדינת ישראל, איך נוכל למנוע את המלחמה הבאה, אבל אסור לנו לשכוח שאויבינו לא ויתרו מעולם על השאיפה להשמיד אותנו. בכל שנה שעוברת, חובה עלינו להיות חכמים יותר, וחזקים יותר. בעיקר חובה עלינו לזכור שאנחנו פה ביחד, משפחה ישראלית אחת".

"מתוך הכאב הגדול על החללים שלנו, עלינו לצמוח כעם אחד. חללי מלחמת יום הכיפורים לא נפלו כדי שהחברה הישראלית תתפרק מבפנים. הדרך הטובה ביותר לזכור אותם, היא לזכור גם את המטרה שלשמה הקריבו את חייהם: מדינה יהודית חזקה, דמוקרטית, שאינה משאירה אף אחד מאחור".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג: "הלקח מהמלחמה – לא להתעלם גם מסימני שלום"

נשיא המדינה יצחק הרצוג הדגיש בדבריו את חשיבות ההיערכות למצבי מלחמה, לצד זיהוי ההזדמנויות לשלום. הוא הזכיר בנאומו מסרים של שלום שהועברו לישראל מנשיא מצרים דאז, אנואר סאדאת, שלאחר המלחמה חתם על הסכמי השלום עם ישראל.

"בשנה הבאה נציין יובל שנים למלחמה הארורה ההיא. רבים מלקחיה של מלחמת יום הכיפורים עדיין רלוונטיים לחיינו אנו, בדור הזה. לקח אחד נוגע להיערכות למלחמה: מדינת ישראל צריכה ומחויבת להיות ערוכה ומוכנה תמיד – לכול תרחיש ולכול מערכה; להקפיד על מודיעין איכותי, משולב ומגוון, לבחון את עצמנו שוב ושוב; לא להתעלם מחשרת ענני מלחמה ומסימנים מעידים ולא לשקוט אף פעם על זרי הדפנה. תמיד נגן על עצמנו בעצמנו, בכל דרך, בכל זמן, בכל מקום. בעוצמה, בנחישות, באמונה בצדקת הדרך.

"לקח שני, ולא פחות חשוב, הוא לא להתעלם גם מסימני שלום. יותר ויותר ספרים ומחקרים מאמתים את הסברה שנשיא מצרים אנואר א-סאדאת שלח מסרי שלום, שנים וחודשים לפני שפנה למלחמה. השנה קראתי בעניין רב את ספרו של הדיפלומט והשגריר מרטין אינדיק: "Master of the Game" העוסק במשא ומתן להסדרי הביניים עם מצרים וסוריה בעקבות המלחמה, משא ומתן שנמשך כמעט שנתיים.

"הספר מצביע על מסריו של נשיא מצרים אנואר א-סאדאת, הנוגעים לרצונו בתהליך שלום עם ישראל בשנים שקדמו למלחמה. בהיבט ההיסטורי חשוב תמיד לשאול האם לא טחו עינינו מראות – לא רק את המלחמה המתקרבת אלא גם את הושטת היד לשלום. בעיניי, בראייה היסטורית, לא ניתן להתבונן על מלחמת יום הכיפורים במנותק מהסכם השלום עם מצרים, שהיא הייתה מנוע משמעותי שלו.

"דעו לכן, משפחות אהובות, שגבורתם והקרבתם של הבנים הביאה עמה גם את השלום. שלום שנראה כמעט דימיוני עד אז, שלום שאותו חרטנו על דגלנו. ההסכם עם מצרים – הסכם אמיץ, שהובל בידי מנהיגים אמיצים – הביא תקווה, וסלל דרך חדשה, שאת פירותיה המשכנו לראות מהסכם השלום עם ירדן, ועד להסכמי אברהם שהזניקו אותנו דרמטית להשתלבות במרחב, דבר שלא ניתן היה לדמיין באותם ימי מלחמה אפלים."

שר הביטחון בני גנץ: "אם חיזבאללה יבקש לפגוע בתשתיות שלנו – לבנון וחיזבאללה ישלמו מחיר כבד מאוד"

שר הביטחון בני גנץ התייחס בנאומו לאיומי חיזבאללה על ישראל לאור המשא ומתן על תיקון הגבול הצפוני.

"אנחנו עומדים פה היום – 49 שנים אחרי המלחמה ההיא ומחויבים לספק תשובה במעשינו. לספק תשובה, ביננו. את מלחמת יום הכיפורים ניצחנו משום שכולם עזבו את בתי הכנסת ואת בתיהם, ויצאו אל הקרב. היו שם דתיים וחילוניים, מהקיבוץ ומהעיר, כולם יצאו למען הגנה על המדינה ואזרחיה. כך, גם היום, אסור שקולות רמים יפרידו בינינו – לא בשגרה, ולא בחירום. זו התשובה שכולנו נדרשים אליה – לדאוג לחוסנה של החברה שלנו, שתמיד נצא יחד לקרב, ושנחיה ביחד.

"עלינו לספק גם תשובה צבאית – להתכונן למלחמה הבאה, ולא לזו הקודמת. זהו אולי גם הלקח החשוב ביותר מהמלחמה המתחוללת כעת באוקראינה. עלינו לפקוח את עינינו כל העת. להתבונן סביב, לעומק. מלחמות שנפתחו בעבר בשעטת טנקים, יכולות להיפתח מחר במתקפת סייבר או כטב"מים. עלינו מוטלת החובה לפעול כמנהיגים מתוך ראייה קדימה ולעשות מה שנכון למדינה. "

עוד אמר גנץ: "אנחנו זוכרים כל העת את לקחי מלחמת יום הכיפורים. עלינו מוטל גם לא לחטוא לעולם בחטא היוהרה, להיות מוכנים לכל תרחיש, ולתכנן את מכת הנגד או את מכת מנע, אם נידרש לכך.

"בהקשר הזה, האתגר האופרטיבי המידי הגדול ביותר שלנו נמצא בגבולנו הצפוני. בימים אלו מקדמת הממשלה הסכם בנושא חלוקת המים הכלכליים ביננו לבין מדינת לבנון שיש לו השפעות כלכליות וביטחוניות, ובהן גם פגיעה באינטרסים של איראן בלבנון ובאזור. בין אם ייחתם ההסכם או לאו, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!