דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

שטן, גירוש שדים וטקס פופקורן: הקמפיין של בולסונרו לאוונגליסטים עולה מדרגה

נשיא ברזיל שלף לקראת הבחירות את הנשק הסודי: רעייתו מישל בולסונרו, שמשלהבת את הקהילה האוונגליסטית נגד היריב דה סילבה | חוקרת מדיה חברתית: "יש גורמים שרוצים להפוך את הבחירות האלה למלחמת דת"

פסל של ז'איר בולסונרו עם הכיתוב "בולסונרו גיבור האומה", בחגיגות יום העצמאות הברזילאי בחוף קופקבנה בריו דה ז'נרו (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
פסל של נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם הכיתוב "בולסונרו גיבור האומה", בחגיגות יום העצמאות הברזילאי בחוף קופקבנה בריו דה ז'נרו. "הוא קתולי ומחבק את האוונגליזם מתוך אופורטוניזם פוליטי" (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

בשולי דרך צדדית מחוץ לסלבדור, מאחורי כנסייה אוונגליסטית ובמורד שביל קצר, טיאגו ויאנה התכונן לחגיגה. שני חברים חדשים במקדש שלו עמדו להגיח בקרוב מהתבודדות שנמשכה חודשים, ולאחר שעברו את מבחן החניכה הזה, להצטרף לדת האפרו-ברזילאית שלו, קנדומבלה (Candomble).

לפתע החל הטלפון שלו לצפצף ולאותת על הודעות שהתקבלו: מישל בולסונרו, רעיית הנשיא ז'איר בולסונרו, העלתה קודם לכן לאינסטגרם סרטון שבו נראים ויאנה ואחותו ממטירים על הנשיא לשעבר לואיס אינסיו לולה דה סילבה מטר של פופקורן – טקס טהרה בקנדומבלה שמשויך לאובלואה (Obaluaê), אל האדמה והבריאות. הגברת הראשונה גינתה קצרות את המפגן הזה מצד דה סילבה – בשעה שיש מי שמבקרים אותה עצמה על כך שהיא מדברת על אלוהים.

האירוע הוביל לשטף של פוסטים מאת כמרים, חברי פרלמנט ואנשים מן היישוב שעשו שימוש בסרטון כדי לטעון שרצון האל הוא שדה סילבה יפסיד בבחירות. חלקם כינו את ויאנה ודומיו עובדי השטן, אף שלדבריו בקנדומבלה אין שטן.

"כלפי חוץ פיתחתי עור של פיל, אבל מבפנים זה הרס אותי. הגוף שלי רעד וכאבים התחילו להלום בי", הוא אומר. "ציפיתי לזה מאוונגליסט מן השורה, אבל לא ממישהי כמו הגברת הראשונה".

טיאגו ויאנה, הידוע גם כאב טיאגו מאוקסום, בטקס פולחן בסלבדור, ברזיל. "הגינוי של הגברת הראשונה הרס אותי" (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
טיאגו ויאנה, הידוע גם כאב טיאגו מאוקסום, בטקס פולחן בסלבדור, ברזיל. "הגינוי של הגברת הראשונה הרס אותי" (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

ויאנה נקלע ללב חילופי האש של מתקפה בעלת מניעים פוליטיים על דה סילבה. בולסונרו מנהל מערכה חסרת פשרות לחיזוק הקול האוונגליסטי החיוני עבורו, שעושה שימוש בלוחמי מקלדת כמו גם בגברת הראשונה, לקראת הבחירות שהסיבוב הראשון שלהן נערך בראשון השבוע, והסיבוב השני, בו יתמודדו בולסונרו ודה סילבה, ייערך ב-30 באוקטובר.

פוליטיקאים רבי השפעה וכמרים אוונגליסטים מזהירים את תומכיהם, בפייסבוק ומעל בימות הדרשה בכנסיות, שדה סילבה מתכוון לסגור את הכנסיות הנוצריות – דבר שדה סילבה עצמו מכחיש נמרצות. הגולשים עושים לייקים, משתפים ומגיבים, במהלך שנראה כמו טקטיקה מתוזמרת שנועדה ליצור ניכור מצד האוונגליסטים כלפי דה סילבה; כך לדברי מארי סנטיני, הרכזת של NetLab, קבוצת מחקר באוניברסיטה הפדרלית של ריו דה ז'נרו שמפקחת על הרשתות החברתיות ושהתמקדה במיוחד באוונגליסטים.

"השיח שאומר שהבחירות יהיו מלחמת דת בא מהם", אומרת סנטיני. "הם רוצים להפוך את הבחירות האלה למלחמת דת".

ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל, עם רעייתו מישל, בצעדה השנתית למען ישו בריו דה ז'נרו. "האישה הנוצרייה האידיאלית" (צילום: AP Photo/Bruna Prado, File)
ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל, עם רעייתו מישל, בצעדה השנתית למען ישו בריו דה ז'נרו. "האישה הנוצרייה האידיאלית" (צילום: AP Photo/Bruna Prado, File)

אוונגליסטים מוצהרים מהווים כמעט שליש מאוכלוסיית ברזיל, יותר מכפליים מכפי שהיו לפני שני עשורים; כך לדברי הדמוגרף חוזה אאוסטקיו דיניז אלווס, ששימש בעבר כחוקר בבית הספר הלאומי למדעי הסטטיסטיקה למשך 17 שנה. הוא צופה שהם יגיעו ל-40% עד 2032, ויעברו את אחוז הקתולים באוכלוסייה. הם סייעו לבולסונרו לעלות לשלטון ב-2018, והוא מינה חברים בכנסיות שלהם למשרדי ממשלה חשובים ולבית המשפט העליון. אבל בסבב הבחירות הנוכחי בולסונרו מתקשה יותר לזכות בתמיכתם.

אוונגליסטים עניים רבים זוכרים בחיבה את כהונתו של איש השמאל דה סילבה כנשיא ב-2010-2003 כתקופה שבה היה להם כסף לקנות בשר ולשלם חשבונות, לדברי אסתר סולנו, סוציולוגית באוניברסיטה הפדרלית של סאו פאולו שעורכת סקרים בקרב מצביעי בולסונרו ואוונגליסטים. יש אוונגליסטים מתונים שחשו שבולסונרו ניצל אותם פוליטית והוא לא באמת נוצרי מאמין, כפי שהעידה העוינות שלו כלפי הצעדים שנדרשו לשמירה על בריאות הציבור במהלך המגפה.

אבל מאז מאי, סקרים שונים הראו שחלק משמעותי מהמצביעים האוונגליסטים עברו מדה סילבה לבולסונרו – שינוי שמיוחס לקמפיין של הנשיא המכהן שמציג את ברזיל כמדינה חולה מבחינה רוחנית, וטוען שרק הוא יכול להגן על הדת הנוצרית במדינה.

שני המועמדים הם קתולים, אבל בולסונרו ממסגר את המרוץ לנשיאות כקרב בין הטוב לרוע, שבו הוא עצמו מלוהק כנציג האל בעוד דה סילבה הוא שטן. הוא מציג את אשתו כהתגלמות של האישה הנוצרייה האידיאלית; היא אומרת שבעלה גירש מארמון הנשיאות שדים ששכנו בו.

בולסונרו על הבמה, מתחתיו השלט "אלוהים, המדינה והמשפחה", בחוף קופקבנה. האוונגליסטים סייעו לו לעלות לשלטון ב-2018, והוא מינה חברים בכנסיות שלהם לתפקידי מפתח (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
בולסונרו על הבמה, מתחתיו השלט "אלוהים, המדינה והמשפחה", בחוף קופקבנה. האוונגליסטים סייעו לו לעלות לשלטון ב-2018, והוא מינה חברים בכנסיות שלהם לתפקידי מפתח (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

סנטיני אומרת שמערך של אתרי אינטרנט שמפיצים מידע דתי ופוליטי כוזב מייצר תוכן שלאחר מכן מופץ ברשתות החברתיות על ידי מועמדים בבחירות, כמרים ופוליטיקאים. הוא זה שמכתיב את החדשות במשך שבועות ומוביל פרשנים בטלוויזיה לכנות את המרוץ לנשיאות "מלחמת דת".

הכנסייה האוניברסלית של ממלכת האלוהים, אחת הקהילות האוונגליסטיות הגדולות בברזיל צייצה בטוויטר ב-15 בספטמבר שהאוונגליסטים "התעוררו והכירו בעובדה שבלתי אפשרי להיות גם נוצרי וגם שמאלן".

הקמפיין גם עושה קישור בין דה סילבה לדתות האפרו-ברזילאיות. סרטון אחד, שזכה לשיתוף נרחב בחוגים אוונגליסטיים בתחילת השנה, עבר עריכה כך שהוא מציג את דה סילבה כביכול אומר שהשטן מדבר אליו ומשתלט עליו. הסרטון השפיע על דעות האוונגליסטים באותה עת, לדברי סולנו שראיינה עשרות מהם.

לואיז אינסיו לולה דה סילבה, נשיא ברזיל לשעבר שמתמודד שוב לנשיאות, מתחבק עם אחת מהמשתתפות בעצרת תמיכה בו בריו דה ז'נרו (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
לואיז אינסיו לולה דה סילבה, נשיא ברזיל לשעבר שמתמודד שוב לנשיאות, מתחבק עם אחת מהמשתתפות בעצרת תמיכה בו בריו דה ז'נרו (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

בנאום בעצרת בחירות ב-7 בספטמבר, בולסונרו אמר לקהל שצריך לעשות השוואה בין רעייתו של דה סילבה לרעייתו שלו – שהיא "אישה מאמינה, אשת משפחה שפעילה בחיים שלי". ימים ספורים לפני כן הופץ ברשתות החברתיות על ידי תומכי בולסונרו תצלום שבו נראית רעייתו של דה סילבה כשהיא עומדת מול פסלונים של אלי הדתות האפרו-ברזילאיות, המכונים אורישות.

ארמון הנשיאות של ברזיל ומטה הקמפיין של בולסונרו סירבו למסור תגובה לגבי אסטרטגיה זו.

"הדיון מקוטב, האווירה מתוחה"

השימוש בדתות האפרו-ברזילאיות לצורך תקיפה פוליטית הוא לא חדש. ב-1912 במדינת אלגואס שבצפון-מזרח ברזיל, נטען שמושל המדינה שכיהן במשך שנים רבות, מעורב בקבוצות של דתות אלו, והדבר שימש כתירוץ ללחוץ עליו להתפטר – והוביל לפשיטה המונית של בוזזים על המקדשים של אותן דתות. כתוצאה מכך, בעשורים שבאו לאחר מכן הפולחן התקיים לכאורה בשקט, בלי השירה, מחיאת הכפיים והתיפוף המסורתיים.

כיום רק מיעוט קטן מקיים את הפעילות הדתית של דתות אלו בברזיל, ובשנים האחרונות התרבו הדיווחים על מקרים של חוסר סובלנות דתית כלפיהם, במיוחד מצד חברים בכנסיות הפנטקוסטליות והניאו-פנטקוסטליות. מוסדות אלו, שמוקמים בברזיל מאז 1970, מתמקדים בהפצת האמונה בקרב מי שאינם שייכים לדת. אף שרוב ההטפה מתבצעת בדרכי נועם, מאמיני הדתות האפריקניות סבלו מאלימות מילולית ומאפליה, המקדשים שלהם הוחרבו והם גורשו בכוח מהשכונות.

"זה נעשה אופנתי להתחיל לחשוב שיש רק אמת אחת, שאלוהים עובד רק בשביל דת אחת", אומרת לורה גאלו, כוהנת של הקנדומבלה והאומבנדה (Umbanda) בריו דה ז'נרו. "זו הפעם הראשונה שאני רואה שהמדינה שלנו מאוד מפולגת ביחס לדתות, ואני חושבת שזה ממש מעצים את חוסר הסובלנות".

לאחרונה נעשו מאמצים לקדם כבוד בין הדתות. ב-2007 דה סילבה חתם על חוק שקבע יום לאומי ללוחמה בחוסר סובלנות דתית, לזכרה של כוהנת קנדומבלה שעיתון בולט של הכנסייה האוונגליסטית הוקיע אותה כשרלטנית. בעקבות הסיקור של אותו עיתון, היא הותקפה על ידי זוג אוונגליסטים שנכנסו למקדש שלה והיכו אותה בראשה עם ספר תנ"ך, וזמן קצר לאחר מכן מתה מהתקף לב.

הנתונים שבידי הממשלה מראים שהשנה התקבלו יותר דיווחים על חוסר סובלנות דתית.

העלייה ניכרת במיוחד בממד הדיגיטלי: 2,918 דיווחים על אירועים ברשת בשמונת החודשים הראשונים של 2022 – עלייה מ-516 דיווחים באותם החודשים ב-2021 – כך לפי SaferNet, ארגון ללא מטרות רווח שבסיסו בסלבדור ומקבל תלונות דרך קו חם שהוא מפעיל יחד עם משרד התובע הכללי.

המטיף מאורו אוברלנדר עורך טקס פולחן עם חסידים בריו דה ז'נרו. עלייה בחוסר הסובלנות הדתית במדינה (AP Photo/Rodrigo Abd)
המטיף מאורו אוברלנדר עורך טקס פולחן עם חסידים בריו דה ז'נרו. עלייה בחוסר הסובלנות הדתית במדינה (AP Photo/Rodrigo Abd)

הדבר נובע חלקית מעלייה בעבירות של יחידים, אך הרבה יותר מכך בשל העובדה שתוכן כזה זוכה לשיתוף בתפוצה נרחבת ומגיע לקהל גדול בהרבה ולפיכך מוביל ליותר דיווחים; כך לדברי מנכ"לית SaferNet ז'וליאנה קוניה.

"הדיון מקוטב, האווירה מתוחה. זה הופך אנשים לנוחים להשפעה", אומרת קוניה. "יש גירוי. כשיש משהו שמחזק את הדעה שלך, אתה מעביר אותו הלאה".

"הנשיא לא אוונגליסט, אבל התפילה של רעייתו מכסה גם אותו"

מישל בולסונרו התרחקה מאור הזרקורים לאורך רוב תקופת נשיאותו של בעלה, אף שמפעם לפעם הבליחה האמונה הדתית שלה. בסרטון אחד רואים אותה חוזרת שוב ושוב על המילים "השבח לאל", מדברת בשפה משונה עם אלוהים וקופצת משמחה לאחר שהסנאט אישר את המינוי של המועמד האוונגליסט שהציע בעלה לבית המשפט העליון.

אבל בחודשיים האחרונים היא עלתה למרכז הבמה והפכה לקול האוונגליסטי המוביל במחנה בולסונרו. היא אמרה שהיא מתפללת לצד כסאו של בולסונרו, ושלפני שהוא הגיע לנשיאות הארמון הנשיאותי היה רדוף שדים.

ב"צעדה למען ישו" שנערכה בחודש שעבר בריו, היא הייתה במרכז העניינים ושלהבה את הקהל התוסס והנמרץ. היא שרה שירי דת במלוא הגרון, סימנה "לב" באצבעותיה והפריחה נשיקות לכל עבר.

"אנחנו נדאג שישו האדון יהיה נוכח בעבודת הממשלה ונכריז שהאומה הזו שייכת לאלוהים", אמרה בנאום שלה באותו יום. "ושערי הגיהנום לא ינצחו את המשפחה שלנו, את הכנסייה הברזילאית או את ברזיל שלנו".

מפגן כזה של להט דתי דיבר לליבם של מצביעים אוונגליסטים רבים – אפילו במחוז הצפון-מזרחי, שהוא מעוז מפלגת הפועלים של דה סילבה.

בסלבדור, אשת הכמורה האוונגלית ביניה סנטנה וחברת הכנסייה רוסילדה קרבאיו אומרות שתיהן שסביר שיצביעו לבולסונרו – או יותר נכון, יצביעו נגד דה סילבה. סנטנה אומרת שהאידיאולוגיה של דה סילבה לא עולה בקנה אחד עם ממשלה יראת שמיים, וקרבאיו הזכירה את העובדה שהוא הורשע בשחיתות כמה פעמים – טיעון נפוץ בקרב תומכי בולסונרו, אף שבית המשפט העליון ביטל את ההרשעות.

אף אחת מהן לא מתלהבת במיוחד מהנשיא המכהן, אבל שתיהן היו נרגשות כשהוזכרה הגברת הראשונה. "בברזיליה יש עכשיו אישה שמתפללת, ובכל מקום שבו יש תפילה, גם אלוהים נמצא", אומרת סנטנה. "הנשיא הוא לא אוונגליסט, אבל התפילה שלה מכסה גם אותו".

חוקר מדעי המדינה ברונו קראצה אומר שההשתתפות של מישל בולסונרו בישורת האחרונה של הקמפיין הייתה כמו "נשק סודי".

"היא מתקשרת היטב עם הציבור ההוא כי היא אוונגליסטית אמיתית, בניגוד לבולסונרו שאומר שהוא קתולי ומחבק את האוונגליזם מתוך אופורטוניזם פוליטי", אומר קראצה. "יש לה תפקיד מאוד חשוב בתקשורת איתם. היא מדברת עם האוונגליסטים בשפה שלהם, במלוא מובן המילה".

התמיכה בבולסונרו בקרב האוונגליסטים עלתה ל-50% לעומת 39% במאי, בעוד התמיכה בדה סילבה צנחה, לפי סקר של חברת הסקרים Datafolha שנערך ב-22-20 בספטמבר.

המחנה של הנשיא לשעבר מכיר בכך שהנשיא איבד תמיכה בקרב האוונגליסטים, ומוקדם יותר החודש דה סילבה קיים פגישה, שתוכננה זה מכבר, עם אוונגליסטים באולם ספורט מחניק בפאתי ריו.

אדם שוכב על הרצפה בטרנס במהלך תפילה בכנסייה בריו דה ז'נרו, ברזיל. דה סילבה: "למדינה לא צריכה להיות כנסייה" (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
אדם שוכב על הרצפה בטרנס במהלך תפילה בכנסייה בריו דה ז'נרו, ברזיל. דה סילבה: "למדינה לא צריכה להיות כנסייה" (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

דה סילבה אמר לקהל שסיפור עלייתו מעוני לכס הנשיאות הוא הוכחה לקיום האל, אבל נמנע מלהרחיב בנוגע לאמונות הרוחניות שלו. הוא אמר שהוא רוצה להתייחס בכבוד לכל הדתות, כולל הדתות האפרו-ברזילאיות, ולהימנע מיריבויות דתיות או מכל דבר שדומה למלחמת קודש.

"למדתי שלמדינה לא צריכה להיות דת, למדינה לא צריכה להיות כנסייה", אמר. "המדינה צריכה להבטיח שכל הכנסיות שאנשים רוצים ליצור יוכלו לפעול בחופשיות".

האוונגליסטים השמרנים הציגו ברשתות החברתיות את דבריו כמתקפה על הכנסייה הנוצרית. כתבה שהתפרסמה באחד מאתרי החדשות התומכים בבולסונרו,Folha da Politica, שאזכרה את אותן ההערות והופצה בתפוצה נרחבת בווטסאפ, האשימה את לולה באיומים וטענה שהוא "אכול שנאה". סרטון של הדברים שותף ברשת גם על ידי קרלוס בולסונרו, בנו של הנשיא.

"מבפנים, לולה הוא השטן"

אחד מתומכיו הנלהבים ביותר של בולסונרו הוא סילאס מלפאיה, כומר פופולרי שהיה זה שערך את חתונתו של הנשיא עם הגברת הראשונה, שהיא אשתו השלישית. יש לו מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות והוא מרבה לתקוף את דה סילבה – שמוכר ברחבי העולם בשם לולה – ואת מפלגתו, שהוא קורא לה "מפלגת האופל".

בראיון אמר מלאפיה שהוא תומך בבולסונרו למרות "חסרונותיו" מכיוון שיש להם מטרות משותפות. הוא האשים את דה סילבה בכך שהוא מייצג מערכה תרבותית מרקסיסטית לחסל את המודל היהודי-נוצרי בעולם המערבי, ונשבע להמשיך להטיף זאת לצאן מרעיתו.

בדרשה אחת שהתקיימה החודש, הוא דיבר על הבחירות במשך 15 דקות. הוא הביע תדהמה מכך שאנשים מאמינים עלולים "לקרוע לגזרים את התנ"ך בליבם" בכך שיצביעו למועמד שלטענתו שונא את העקרונות שלהם, לא מעוניין להגן על ערכי המשפחה המסורתית ותומך במנהיגים שמאלנים שמנסים לפגוע בכנסיות.

"אני לא אעשה להם חיים קלים, כי אני יודע מי הם ומה הם עושים", אמר מלאפיה בראיון לאחר הדרשה. "זה סוג של שקרים, של ציניות שנועדה להוליך שולל את העם. מבחוץ הוא 'לולה איש השלום והאהבה' ומבפנים הוא השטן. אנחנו לא טיפשים. מה שהיה פעם לא יהיה יותר. הרשתות החברתיות שמו קץ למונופול על המידע".

ויאנה, כוהן הקנדומבלה מפאתי העיר סלבדור, זועזע מהתגובות הארסיות שקיבל אחרי שהגברת הראשונה שיתפה את סרטון הפופקורן באינסטגרם.

כבר כיום הוא סובל מלחץ דם גבוה ומעודף כולסטרול, ולכן מיהר למרפאה, שם רופא אסר עליו להשתמש בטלפון או אפילו לחשוב על התקרית למשך שבועיים. בדו"ח הרפואי נקבע שוויאנה בן ה-29 סובל מסיכון גבוה לאירוע לבבי.

ויאנה אומר שבמידה רבה עקב הבעיה הרפואית הזו, האורישה אובלואה ביקש ממנו לדחות משתה שתוכנן להיערך לכבודו ל-17 בספטמבר.

חברת הקהילה האפרו-ברזילאית בטקס בסלבדור (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
חברת הקהילה האפרו-ברזילאית בטקס בסלבדור (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)

קירות הלבנים של המקדש כוסו בעלי עץ דקל, ואנשים ריקדו על רצפת העפר לפי קצב התופים במשך שעות. אנשים נכנסו למצבים דמויי-טראנס וקיבלו את האורישות.

לאחר שנאמרה ברכה בשפת יורובה, הוגשו מנות אפרו-ברזילאיות בסירי חמר גדושים ונמזגו לצלחות ארעיות עשויות עלים שהועברו מאדם לאדם.

התיפוף התחדש, ומלמעלה הומטר על המאמינים פופקורן, כדי לנקות את גופם ממחלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!