דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סכנה לבריאות הציבור: סוכלה הברחה של 14 טון בטטות לישראל מעזה

עקב שנת השמיטה והמחסור ביבול כשר, ניכרת עלייה בהברחות מעזה | הסחורה הוחרמה והועברה להשמדה באופן מידי | בשבועיים הקרובים צפוי מחסור בבטטות עבור שומרי שמיטה

משלוח בטטות מוברחות שנתפס והוחרם  (קרדיט: יחידת הפיצו"ח משרד החקלאות)
משלוח בטטות מוברחות שנתפס והוחרם (קרדיט: יחידת הפיצו"ח משרד החקלאות)
מאיה רונן

שלושה ניסיונות הברחה של בטטות לא מפוקחות ממקור עזתי בהיקף המוערך ב-14 טון סוכלו תוך יממה על ידי מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה ולחקירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח). החשד הוא שמדובר ברשת מבריחים שניסו להפיץ סחורה לא מפוקחת ברחבי הארץ. הסחורה הוחרמה והועברה להשמדה באופן מידי, נוכח חשש לבריאות הציבור.

יש לציין כי הבטטות המוברחות לישראל או אלה המיובאות מחו"ל, מיועדות לציבור שומרי השמיטה, הנוהגים איסור מאכל תוצרת חקלאית הגדלה בתחומי ארץ ישראל, אשר לצרכי שמיטה, אינה כוללת גם את אזור הערבה, ולכן גם בטטות הגדלות שם מותרות לאכילה על ידי ציבור זה. שיווק הבטטות בישראל לא נפגע עבור הציבור שאינו שומר שמיטה.

המשלוחים נתפסו באזור התעשייה עטרות שבעוטף ירושלים, במושב זיתן שבשפלה ובבית אריזה שבאזור העיר שדרות. המשלוחים יועדו לשיווק בנקודות מכירה שונות בארץ, למרות שלא היו תחת פיקוח כפי שנדרש על פי חוק. שלושת המקרים נמצאים כעת בחקירה. יחידת הפיצו"ח בודקת את האפשרות שמדובר בפעילות מתואמת וברשת מבריחים שפעלו להכניס לישראל את המוצרים ללא פיקוח.

הבטטות נתפסו זמן קצר לפני השיווק לציבור הרחב

במקרה הראשון, סיכלו מפקחי משרד החקלאות ניסיון לשיווק סחורה מוברחת של הבטטות במחסני חברת "פאר-לי שיווק" באזור התעשייה עטרות. הסחורה נתפסה רגע לפני יציאתה לנקודת מכירה ברשת קמעונאית מוכרת באזור. לפי החשד, מקור הבטטות מרצועת עזה, משם הוברחו לתוך שטחי יהודה ושומרון, עד לתפיסתן באזור עוטף ירושלים. מחקירה ראשונית עולה שההברחה התבצעה בידי משווק בעל רישיון ייבוא כחוק, ולאור ממצאי החקירה, רישיונו נשלל זמנית.

משלוח נוסף, נתפס בבית אריזה בשדרות. גם במקרה זה תפסו מפקחי יחידת הפיצו"ח בטטות מוברחות לא מפוקחות באזור ההמתנה, זמן קצר לפני ששווקו לציבור הרחב. משלוח שלישי שנתפס במושב זיתן עדין נמצא בחקירה. נבדק החשד שגם במקרה זה שיתפו המבריחים פעולה וניסו ליצור רשת של הברחות ברחבי הארץ.

במשרד החקלאות מתגברים כוחות בתקופת החגים ומבצעים בדיקות, במטרה לזהות תוצרת חקלאית שאינה מפוקחת לאורך כל שלבי הגידול והייצור, בפרט בבטטות ,הנחשבות לגידול רגיש שמחייב פיקוח רב. לדברי המשרד, תוצרת שכזו עלולה להכיל חומרי הדברה מסוכנים ואסורים בשימוש, שאריות חומרי הדברה, כמו גם מזיקים וגורמי מחלה שעלולים להוות סכנה ממשית לבריאות הציבור, ולהביא לנזקים בלתי הפיכים לחקלאות ולצומח בישראל.

בתקופת החגים בולטת עלייה במספר ההברחות. השנה תוגברו הכוחות אף יותר, עקב סיום מלאי הבטטות מיבול שנה שישית שנשמר בקירור עבור ציבור שומרי השמיטה. נוכח המחסור התגברה לאחרונה תופעה של הברחת בטטות. מרבית המשלוחים המוברחים מגודלים ברצועת עזה, מועברים לשטחי יהודה ושומרון ומועברים לארץ במעברי הגבול המזרחיים.

"בשבועיים הקרובים יהיה מחסור בבטטות"

חמוד חמודלי, מנהל מרחב צפון של יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות: "מפקחי משרד החקלאות עובדים ללא הפסקה לטובת שתי מטרות עיקריות – שמירה על בריאות הציבור ושמירה על החקלאות הישראלית, במיוחד בתקופה זו המהווה קרקע פורייה לביצוע ניסיונות שיווק של תוצרת חקלאית. אני מדגיש לציבור להודיע לנו על כל חשש לתוצרת חקלאית לקויה".

מנכ"ל "פאר לי שיווק", בני רחימי: "בשבועות האחרונים הסתיימו מאגרי הבטטה מיבול שנה שישית שנשמרו בקירור עבור הציבור שומר השמיטה. יש לנו מענה שיגיע בעוד שבועיים-שלושה מיבול שגדל בערבה הדרומית ומחו"ל. יש צפי שבשבועיים הקרובים יהיה מחסור בבטטות בשוק שומרי השמיטה. בדרך כלל יש אפשרות לייבא מחו"ל, אבל אנחנו נכנסים כבר לתקופת החגים, שלאחריה בכל מקרה יגיע יבול מהערבה. זה יתן מענה ככל הניתן ובזמן הזה נבדוק את נושא היבוא מחו"ל. פנינו לשר החקלאות לייבא בטטות מעזה אבל נענינו בסירוב.

הבטטות הגיעו אלינו על ידי צד שלישי, מגורם מוכר ופעיל בשוק בצורה סדירה. לצערנו מכיוון שנוצר חוסר מהותי, היה מי שניסה לזייף ולהביא בטטות באופן לא חוקי. אין לנו מידע לבי האופן שבו נכנס המשלוח לארץ. אנחנו לא מייבאים בעצמנו וכמובן מקפידים על כל היבטי הכשרות. בשנות שמיטה קודמות קנינו בטטות מיבול נוכרי שגדל בארץ, אלא שגם זאת כמות מוגבלת".

הרב גבריאל פופנהיים מנכ"ל בד"ץ העדה החרדית: "העדה החרדית נוהגת לפי ההלכה ועל כן אינה מאשרת לשימוש תוצרת חקלאית שנזרעה או גדלה בשנת השמיטה. מדי פעם יש מחסור במוצר מסוים ואנו משתדלים לאתר אלטרנטיבה, ומאחר ומדובר במוצרים בסיסיים המאמצים כפולים ומכופלים.

בנוגע לבטטה, ניצלנו את כל התוצרת שאוחסנה בקירור משנה שישית, מאז נגמרו הבטטות מהקירור ויש מעט משטחי הערבה המאושרים לשימוש, אך אין הקומץ משביע. פנינו לשר באמצעות הנהלת המשרד לאפשר יבוא מסודר מעזה כשם שמוציאים תוצרת חקלאית אחרת וסורבנו. יצוין שמשרד הביטחון מעוניין שנמשוך תוצרת מעזה למרות שיש אלטרנטיבות מתוצרת נוכרי בארץ וכן מיבוא מטורקיה, לעומת זאת בנוגע לבטטות אין אלטרנטיבה כלומר עד לקיץ הבא יחסר מוצר זה לשומרי השמיטה, מלבד כמויות קטנות בערבה.

מחירי הבטטה לציבור שומרי השמיטה יקר משמעותית לאורך כל השנה ובמיוחד כשיש רק כמויות קטנות מאד מהערבה. כמו כן ניתנה הוראה תקיפה לסיטונאים העובדים בכשרות העדה החרדית לא להבריח ללא אישור השלטונות אנו מקווים שהשר יתעשת ויבין את המצוקה וישנה את החלטתו."

במקרה של חשד להברחת תוצרת חקלאית, מוקד משרד החקלאות ויחידת הפיצו"ח זמינים 24/7 במספר 6016*.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!