דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

ביידן: העולם ניצב בפני האיום הגרעיני הגדול ביותר מזה 60 שנה

נשיא ארצות הברית התייחס לאיום המרומז של פוטין ולדברי גורמים רוסיים בדבר שימוש בנשק גרעיני בעל תפוקה נמוכה: "אני לא חושב שאפשר להשתמש בקלות בנשק גרעיני טקטי ולא לגמור עם השמדה עולמית"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן 
(צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מזהיר מפני "ארמגדון גרעיני" שיגיע, לדבריו מכיוון רוסיה, לאחר שזו חוותה קשיים משמעותיים במלחמתה באוקראינה. את הדברים אמר ביידן אתמול (חמישי), והוסיף כי הסכנה היא ברמה הגבוהה ביותר מאז משבר הטילים בקובה ב-1962, מאחר וגורמים רשמיים רוסיים מדברים על האפשרות להשתמש בנשק גרעיני טקטי.

בתוך כך, ראש סוכנות החלל האמריקנית חשף בראיון ל-BBC כי בשל העובדה שלאוקראינה אין לוויינים צבאיים, המערב מסייע לה באמצעות העברת מידע מלוויינים מסחריים וצבאיים בשליטה מערבית, אודות תנועת כוחות צבא רוסיים בשטחה, תקשורת וניווט.

אזהרה בת מספר חודשים מנשק גרעיני טקטי

בנאום בגיוס כספים לקמפיין הסנאט הדמוקרטי, אמר ביידן כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא "בחור שאני מכיר די טוב" וכי פוטין "לא התבדח כשהוא מדבר על השימוש בנשק גרעיני טקטי או נשק ביולוגי או כימי".

ביידן הוסיף, "לא התמודדנו עם הסכנה של ארמגדון מאז קנדי ​​ומשבר הטילים בקובה". הוא הביע חשש שהאיום מפוטין הוא אמיתי "מכיוון שהצבא שלו, אפשר לומר, לא מתפקד בצורה משמעותית".

העימות בן 13 הימים ב-1962 בעקבות גילוי האמריקנים של ברית המועצות של פריסה סודית של נשק גרעיני לקובה, נחשב על ידי מומחים בתור המאורע שקירב את העולם יותר מאי פעם להשמדה גרעינית. המשבר בתקופת כהונתו של הנשיא ג'ון קנדי ​​עורר התמקדות מחודשת בפיקוח על נשק משני צידי מסך הברזל.

גורמים אמריקניים רשמיים מזהירים כבר מספר חודשים מפני הסכנה של שימוש רוסי בנשק להשמדה המונית באוקראינה, מאחר שהתמודדה עם שורה של כישלונות אסטרטגיים בשדה הקרב, אם כי דבריו של ביידן הם האזהרה החריפה ביותר שפרסמה עד כה ממשלת ארה"ב לגבי הסיכוי לשימוש בגרעין מצד רוסיה.

לא היה ברור מיד אם ביידן מתכוון להערכה חדשה כלשהי של כוונות רוסיה. עם זאת, רק השבוע, פקידים אמריקאים אמרו שהם לא ראו שום שינוי בכוחות הגרעיניים של רוסיה שיצריך שינוי בעמדות הכוננות של כוחות הגרעין האמריקניים.

"לא ראינו שום סיבה להתאים את העמדה הגרעינית האסטרטגית שלנו, וגם אין לנו אינדיקציות לכך שרוסיה מתכוננת להשתמש בנשק גרעיני בקרוב", אמרה ביום שלישי מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אך יומייים לאחר מכן, הנשיא האמריקני דיבר בטון מעט אחר.

ביידן הזהיר מפני דוקטרינת הגרעין הרוסית, ואמר כי גם השימוש בנשק טקטי בעל תפוקה נמוכה יותר עלול לצאת במהירות משליטה לכיוון שיכול לייצר הרס בכל העולם."אני לא חושב שאפשר להשתמש בקלות בנשק גרעיני טקטי ולא לגמור עם השמדה עולמית", אמר.

"אני עדיין מנסה להבין את נתיב היציאה שלו", אמר ביידן, בהתייחס למצבו של פוטין באוקראינה. "איפה הוא רואה מוצא?", שאל ביידן, "איפה הוא לא מוצא את עצמו במצב שהוא לא רק מפסיד בקרב, אלא מאבד כוח משמעותי בתוך רוסיה?".

פוטין רמז שוב ושוב לשימוש בארסנל הגרעיני העצום של ארצו, כולל בחודש שעבר כשהכריז על תוכניות לגיוס כללי לשירות צבאי באוקראינה."אני רוצה להזכיר לכם שגם למדינה שלנו יש אמצעי הרס שונים", אמר פוטין לפני כשבועיים, "וכאשר שלמותה הטריטוריאלית של ארצנו מאוימת, כדי להגן על רוסיה ועל עמנו, בוודאי נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו", אמר פוטין והוסיף במבט מתמשך במצלמה, "זה לא בלוף".

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר בשבוע שעבר כי ארה"ב הייתה "ברורה" לרוסיה לגבי "ההשלכות" של שימוש בנשק גרעיני באוקראינה. "זה משהו שאנחנו מכוונים אליו, לוקחים ברצינות רבה, ומתקשרים ישירות עם רוסיה לגביו, כולל סוג התגובות הנחרצות שתהיה לארצות הברית אם היו הולכים בדרך האפלה הזאת", אמר סאליבן.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אתמול כי פוטין הבין ש"העולם לעולם לא יסלח" על תקיפה גרעינית רוסית. "הוא מבין שאחרי השימוש בנשק גרעיני הוא לא יוכל יותר לשמר, כביכול, את חייו, ואני בטוח בכך", אמר זלנסקי.

אוקראינה נעזרת בלוויינים מערביים, אך סופגת אש

אחד היתרונות המשמעותיים של רוסיה על פני אוקראינה הוא השימוש בלוויינים. לאוקראינה אין לוויינים לשימוש בצבאי, בעוד לרוסים יש מספר רב של לויינים ותחנת חלל המאויישת תדיר. בניסיון לגשר על הפער הגדול, ראש סוכנות החלל האמריקנית, ג'יי ריימונד, אמר בראיון ל-BBC כי האוקראינים מקבלים סיוע מלוויינים מערביים, באמצעות מעקב אחר תנועות צבא רוסיה בשטחה, תקשורת עם לוויינים מסחריים וניווט עבור טילי שיוט.

בתוך כך, ההפצצות הרוסיות על ערים ברחבי אוקראינה נמשכות. מספר בנייני מגורים בעיר זפוריז'יה הופצצו ביממה האחרונה, ו-7 אזרחים נהרגו בעקבות התקיפות.

אזרחים רוסים רבים מנסים להימלט מהגיוס למלחמה, עליו הכריז פוטין לפני כשבועיים, כאשר שני אזרחים נמלטו מצפון-מזרח רוסיה לאלסקה, וביקשו מקלט מהרשויות האמריקניות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!