דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

זוכי פרס נובל לשלום: אסיר פוליטי מבלארוס ושני ארגוני זכויות אדם, מרוסיה ומאוקראינה

אלס ביאליאצקי, אסיר פוליטי מבלארוס שהקים ארגון לשמירה על זכויות אדם ונרדף מאז במדינתו, יקבל את ההודעה מהכלא | ארגון "ממוריאל" הרוסי, העוסק בהנצחת פשעים סובייטיים וכן ארגון "המרכז לחירויות האזרח" האוקראיני, שתיעד פשעי מלחמה באוקראינה, יקבלו את הפרס במשותף עם ביאליאצקי

אלס ביאליאצקי, באחד ממעצריו בבלארוס (צילום: AP Photo/Sergei Grits, File)
אלס ביאליאצקי, באחד ממעצריו בבלארוס (צילום: AP Photo/Sergei Grits, File)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

פרסי נובל לשלום לשנת 2022 יוענקו השנה לאָלֵס ביאליאצקי, אסיר פוליטי בלארוסי שהקים את מרכז זכויות האדם הבלארוסי, "ויאסנה"; לארגון ממוריאל" הרוסי, שעסק בהנצחה וזכויות אדם, עסק בתיעוד, מחקר והנצחה של פשעי המשטר בסובייטי הטוטליטרי, וכן בפיקוח על זכויות אדם; הגוף השלישי שיקבל את הפרס, הוא ארגון זכויות האדם האוקראיני "המרכז לחירויות האזרח".

נשיאת וועדת הפרס, בריט רייס-אנדרסן, אמרה כי דווקא בתקופה כזו, של מלחמה המשתוללת במזרח אירופה, צריך לקרוא לשלום בשלושת המדינות השכנות, שנציגים מתוכן קיבלו את הפרס. "קיווינו להחיות את חזונו של אלפרד נובל ביצירת שלום ושגשוג בין העמים", אמרה רייס-אנדרסן, "ערכים הנחוצים לעולם במיוחד כיום".

בלארוס: אלס ביאליאצקי

אלס ביאליאצקי בן ה-60, היה חבר במועצת העיר מינסק בין השנים 1991 ל-1996, ולאחר התפטרותו מהתפקיד הקים את את ארגון "ויאסנה" ("אביב"), שפעל למיגור השחיתות ולשמירה על זכויות אדם בבלארוס, כאשר בין היתר ביקש לפקח על מינויים, הליכי בחירות והליכים חקיקתיים. בית המשפט ביטל את מעמדו של הארגון ב-2001 ואסר עליו להשקיף על הבחירות, ככל הנראה בהוראת הנשיא, המכהן ברציפות מאז 1994.

ב-2021 נעצר באיליאצקי בגין "העלמת מס", ויקבל את ההודעה על הפרס כשהוא בין כותלי בית המעצר, בו הוא מוחזק מבלי שנערך לו משפט.

רוסיה: ארגון "ממוריאל"

ארגון "ממוריאל" הוקם ב-1989 במטרה להקים אנדרטה, מוזיאון וספרייה לזכר קורבנות המשטר הסטליניסטי במדינות ברית המועצות לאורך השנים, ובהמשך עסק בתיעוד פגיעה בזכויות אדם במדינות נוספות שהיו חלק מברית המועצות. הארגון זכה בעבר ב"פרס הקיום הנכון וכן בפרס סחרוב לחופש המחשבה.

הארגון נסגר ב-2021 בהחלטת בית המשפט העליון של הפדרציה הרוסית, בטענה שהוא פועל "לסילוף ההיסטוריה" ו"יוצר תדמית שקרית של ברית המועצות כמדינת טרור", אך המשיך לפעול במחתרת ומחוץ לרוסיה.

אוקראינה: המרכז לחירויות האזרח

הארגון האזרחי האוקראיני "המרכז לחירויות האזרח" הוקם ב-2007 בקייב. הוא עוסק בקידום זכויות אדם, דמוקרטיה וסולידריות באוקראינה ובאירואסיה, מתוך ערכים של שוויון ערך האדם ועקרון כבוד האדם.

במהלך המלחמה באוקראינה, הארגון פעיל בתיעוד פשעי מלחמה, בכתיבת דו"חות ומאמרים המסבירים את מצב זכויות האדם במדינה ובהדהוד הפשעים שהתבצעו במקומות שונים במהלך המלחמה. הארגון מונה פחות מ-20 אנשי צוות קבועים, הנעזרים במתנדבים ברחבי אוקראינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!