דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
20.9°תל אביב
  • 23.3°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 18.2°אשדוד
  • 22.4°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 23.0°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר של קרן המטבע: עליות שכר לא בהכרח מתדלקות אינפלציה

המחקר מתייחס לאזהרות המקובלות מפני ספירלת שכר ומחירים, ומראה שהסכנה הזו לא התממשה בהיסטוריה, וככל הנראה גם לא תתממש בהווה | בחינת מקרי עבר של אינפלציה העלתה שברוב המקרים, העלאות שכר נומינליות לא הגבירו את עליות המחירים

עובדי הרכבת בבריטניה שובתים באחת התחנות (צילום מתוך רשתות חברתיות, בכפוף לסעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
עובדי הרכבת בבריטניה שובתים באחת התחנות (צילום מתוך רשתות חברתיות, בכפוף לסעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

אפשר לבלום אינפלציה, גם במקביל לעליות שכר – כך לפי מחקר היסטורי חדש שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית. במחקר מראים החוקרים שבמקרי עבר של אינפלציה (עליית מחירים) המלווה בעליית שכר נומינלית, העלייה בשכר לא הובילה למעגל קסם של עליות מחירים ושכר. על סמך ניסיון עבר זה, קובעים החוקרים שהסכנה להיווצרות מעגל כזה בפרק האינפלציה הנוכחית קטנה.

המחקר שפורסם יחד עם מסמך התחזית הכלכלית של הקרן, רלוונטי במיוחד בתקופה זו, בה האינפלציה בארה"ב ואירופה שוברת שיאים ומתקדמת בקצב גדול הרבה יותר מעליית השכר. הוא מתייחס לאזהרות המקובלות לפיהן עליות שכר יצרו ספירלת שכר-מחיר שתנציח את עליית המחירים, ומראה שאזהרות אלו אינן מאוששות על ידי ניסיון העבר.

ספירלת שכר-מחיר היא מצב בו עליות המחירים מביאות לעליות שכר, שחוזרות ומזינות את עליות המחירים: העובדים דורשים העלאות שכר נוכח המחירים העולים. בתגובה, המעסיקים, אשר עבורם העלאת השכר מהווה עלייה בעלויות וירידה ברווח, חוזרים ומעלים את המחירים על מנת לשמור על שולי הרווח שלהם, וחוזר חלילה.

אולם בפועל, כפי שחוקרי הקרן מסבירים, נראה שהסכנה הזאת לא התממשה בהיסטוריה וככל הנראה לא תתממש בהווה. אחת הסיבות קשורה לכך שעל אף שהשכר עולה נומינלית, הוא נשחק ריאלית. כלומר, השכר הממוצע עולה מבחינת מספרית, אבל יכול לקנות פחות מוצרים חרף העלייה, כך שבפועל, השכר נשחק. כך לדוגמה בישראל, בה השכר הנומינלי עלה ב-3.4% בשנה האחרונה, אך ריאלית הוא נשחק ב-1.7%.

המשמעות היא שברמת המקרו, הרווחים גדלים על חשבון השכר. השכר עולה, אך הרווחים, כתוצאה מעליות המחירים, עולים יותר. אם השכר הריאלי נשחק, עלות השכר הממוצעת קטנה עבור המעסיקים, והרווח שלהם גדל.

לצד ירידת השכר הריאלי, ציינו החוקרים את העובדה שמקור עליית המחירים אינו קשור לשוק העבודה, אלא לעליות מחירי האנרגיה ולבעיות של שרשראות אספקה. גורם נוסף שלדעת החוקרים מקטין את הסיכוי להיווצרות ספירלת שכר-רווח הוא מדיניות הבנקים המרכזיים, אשר מעלים את הריביות ובכך מאטים את הפעילות הכלכלית.

החוקרים בחנו עשרים ושניים מקרים דומים, כלומר עם עליית שכר נומינלית ושחיקת שכר ריאלית, במדינות מפותחות, החל משנות ה-70 ועד היום. בממוצע, דינמיקת השכר הזו לא גרמה לספירלת שכר-רווח. האינפלציה בשלב כלשהו החלה להאט, ובשלב זה, בעזרת העלאת השכר, השכר הריאלי השתקם במידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!