דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

תביעה נגד עיריית ירושלים: לא הנגישה בית ספר במשך שש שנים

אם התלמידה, המתניידת בכיסא גלגלים יידעה את בית הספר על הצורך במעלית בכיתה ז', המעלית הותקנה רק בכיתה י"ב | נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "רשויות מקומיות רבות פוגעות באפשרותם של תלמידים עם מוגבלות להשתלב בבתי הספר"

כיסא גלגלים מול מדרגות לא מונגשות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כיסא גלגלים מול מדרגות לא מונגשות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

כתב תביעה על חוסר הנגשה של בית ספר בסך 125 אלף שקל הוגש נגד עיריית ירושלים. התביעה הגיעה לאחר פנייה של תלמידה המתניידת בכיסא גלגלים. כאשר התלמידה החלה את לימודיה בבית ספר לפני שש שנים, בכיתה ז', יידעה אמה את בית הספר בצורך במעלית, על מנת שהתלמידה תוכל ללמוד בבית הספר. למרות זאת לא הותקנה מעלית תקנית עד שנתה האחרונה בי"ב.

כתב התביעה הוגש על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות נגד העירייה והעומד בראשה מר משה ליאון, מנהל אגף החינוך אביב קינן דאז ויואל אבן מהדס העיר דאז

במהלך שנותיה בבית הספר התלמידה זכתה להנגשה חלקית בדמות זחליל שהוא עזר לעלייה במדרגות לכיסא גלגלים. יחד עם זאת הזחליל גרם לכאבי גב לתלמידה, והעירייה לא שעתה לבקשתה של האם, לכך שהתלמידה תלמד בקומה ראשונה ולא שלישית כפי שלמדה. המעלית בבית הספר הייתה לא תקינה עד יולי 2020.

כשהתלמידה הייתה בכיתה י' פנתה האם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, שהגישו ביחד עמה בקשה מהעירייה להנגשה. נוסף על כך ביקרה הנציבות בבית הספר ומצאה בו בעיות הנגשה נוספות כמו חוסר הנגשה של הכניסה ומחסור בעזרים בשירותים.

לטענת התביעה תגובותיה של עיריית ירושלים לפניות היו סותרות: פעם אחת נטען כי ההנגשה לוקחת זמן, ובפעם אחרת התגובה הייתה כי ההנגשה אינה תפקידה של העירייה.

דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "חזקה היא שאדם המבקש הנגשה מסוימת, הנגשה זו נדרשת לו במקום ובזמן שבהם הבקשה מועלת. מקרה זה ממחיש זאת באופן שאינו משתמע: קשה לקבל על הדעת שתלמידה תזדקק להנגשה של כיתה ומעלית בבית הספר בעת שהיא מתחילה את לימודיה בחטיבת הביניים וההנגשה תינתן לה רק בשנתה האחרונה בתיכון. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים אינה יכולה לעבור על מקרים מעין זה לסדר היום, ומשכך בעניין זה הגישה הנציבות תביעה. למרבה הצער, מקרה זה אינו היחיד מסוגו, כאשר רשויות מקומיות רבות ממשיכות לפגוע באפשרותם של תלמידים עם מוגבלות להשתלב בבתי הספר באופן נגיש ושוויוני הלכה למעשה. הנציבות תמשיך לפעול למען סביבה נגישה בכל האספקטים ועבור כל מי שנזקק לכך."

מעיריית ירושלים נמסר: "כתב התביעה טרם הגיע לידי העירייה. לכשיגיע, נלמד אותו והתייחסותנו תינתן בבית המשפט כמקובל"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!