דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין

תושבי כפר זעיר בגרמניה לא מוטרדים מחשבון החשמל

פלדהיים (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
פלדהיים. "הענקת אפשרות לתושבי המקום להשתתף בפרויקט ולהפיק ממנו תועלת הייתה גורם משמעותי מאוד בהצלחה" (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

פלדהיים, כפר עם 130 תושבים, שעה וחצי נסיעה מברלין, עצמאי אנרגטית יותר מעשור | בזכות שיתוף הציבור בתהליך הוקמו בכפר 55 טורבינות והוא מייצא פי 250 יותר מהחשמל שהוא צורך | ראש העיר: "הרבה פלדהיימים קטנים יוכלו לספק חשמל לפחות לחלקים מברלין"

האירופאים פותחים בימים אלה את המעטפות עם חשבונות החשמל שלהם בחיל ורעדה, ומתכוננים לשאת בעליות המחירים החדות. חברות החשמל והגז מגלגלות אליהם את הזינוק בעלויות הגז הטבעי, הנפט והחשמל שנלווה למלחמה באוקראינה. רבים מנסים לחסוך בחשמל באמצעות הנמכת טמפרטורת החימום וכיבוי האורות בבתים במהלך החורף הקרוב. אבל 130 תושבי פלדהיים מצאו פתרון אחר.

פלדהיים, כפר צנוע אך מטופח שממוקם במרחק של כשעה וחצי נסיעה דרומה מברלין, שומר על עצמאות אנרגטית כבר יותר מעשור. בניסוי נועז שהחל באמצע שנות ה-90 של המאה שעברה, הוקמו בפלדהיים קומץ טורבינות רוח במטרה לספק לכפר חשמל.

טורבינת רוח ליד שלט הכניסה לפלדהיים. אלפי מבקרים מכל רחבי העולם מדי שנה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
טורבינת רוח ליד שלט הכניסה לפלדהיים. אלפי מבקרים מכל רחבי העולם מדי שנה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

לאחר מכן נבנו בכפר רשת חשמל מקומית, קולטני שמש, סוללות אגירה וטורבינות נוספות. מפעל ביוגז שהוקם כדי לספק חימום לחזרזירים הורחב כך שיניב הכנסה נוספת לקואופרטיב החוואים, שמזרים מים חמים למערכת חימום מרכזית שפרושה על פני כל הכפר. מפעל להפקת מימן נמצא גם הוא בתהליכי בנייה.

"אין להם דאגות כי המחירים לא ישתנו בקרוב"

כיום, 55 טורבינות רוח ניצבות ופועלות להן בשקט על הגבעות הסובבות את פלדהיים, והתושבים נהנים ממחירי גז טבעי וחשמל שהם מהזולים בגרמניה.

"הם יכולים לישון בשקט בלילה", אומרת קתלין תומפסון, שעובדת עבור ארגון חינוך מקומי בשם "הפורום לאנרגיות חדשות". "אין להם דאגות כי המחירים לא עומדים להשתנות, לפחות לא בעתיד הקרוב".

הגישה המעשית של פלדהיים לייצור עצמאי של אנרגיה ידידותית לסביבה מהווה מקור משיכה לאלפי מבקרים מכל רחבי העולם מדי שנה, ומנוגדת לאופן שבו גרמניה בכללותה עדיין מסתמכת על ייבוא של דלק מאובנים כדי לתת מענה לרוב הצרכים שלה.

קתלין תומפסון. "התושבים יכולים לישון בשקט" (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
קתלין תומפסון. "התושבים יכולים לישון בשקט" (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

ההבדל הזה נעשה בולט מאוד עם פלישת רוסיה לאוקראינה, ששמטה את הקרקע מתחת להסתמכות של גרמניה ושל מדינות אירופיות אחרות על הפחם, הנפט והגז הטבעי של מוסקבה.

"הגישה של פלדהיים יכולה להיות חלק גדול מהפתרון"

אף שגרמניה הזרימה מיליארדים לפיתוח אנרגיה מתחדשת במטרה להפחית פליטות גז שמחוללות שינויי אקלים, דלקי מאובנים וגרעין גרמו ליותר ממחצית מהתפוקה הגולמית של אנרגיה במדינה בששת החודשים הראשונים של השנה.

היעדר פתרונות אגירת אנרגיה ושינועה לאורך כל גרמניה גורם לכך שלעתים תכופות יש צורך לסגור את חווֹת הרוח בצפון המדינה, ובמקביל להפעיל את מפעלי דלק המאובנים כדי לספק חשמל לבתי החרושת בדרומה.

טורבינת רוח ופאנל סולארי בפלדהיים. התארגנות עממית במקום פרויקטים של חברות גדולות (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
טורבינת רוח ופאנל סולארי בפלדהיים. התארגנות עממית במקום פרויקטים של חברות גדולות (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

גישת ההתארגנות העממית של פלדהיים לייצור אנרגיה נקייה מנוגדת לחלוטין לנוהג המקובל בגרמניה, שבה חברות האנרגיה הגדולות נוטות לבנות פרויקטי ענק בתחום האנרגיה ולשלוט בהם, בעוד מפעלים קטנים נאלצים לרוב להתמודד עם משוכות רגולטוריות גבוהות.

"אף שלא בכל מקום ניתן להעתיק את הגישה של פלדהיים, פרויקטים כאלה יכולים להוות חלק גדול מהפתרון", אומר מייקל קנאפ, ראש העיר טרוינבריצן, שפלדהיים נמצאת בתחום השיפוט שלה, "הרבה פלדהיימים קטנים יוכלו לספק חשמל לפחות לחלקים מברלין".

מייקל קנאפ, ראש העיר. לשנות את הגישה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
מייקל קנאפ, ראש העיר. לשנות את הגישה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

ובכל זאת, קנאפ מקווה שהשינוי שמתחולל כעת בגרמניה בתחום האנרגיה ידביק את הפער מול פלדהיים. "אני משוכנע לחלוטין שלנוכח הלחץ שקיים כעת באירופה, התברר לכולם שאנחנו צריכים לשנות את הגישה שלנו בעניין הזה".

"האזרחים צריכים להרגיש שהם אלה שעושים את השינוי"

"הענקת אפשרות לתושבי המקום להשתתף בפרויקט ולהפיק ממנו תועלת הייתה גורם משמעותי מאוד בהצלחה של פלדהיים", אומר קנאפ. "האזרחים צריכים להרגיש שהם אלה שעושים את השינוי, ולא שזה שינוי שנכפה עליהם מגבוה".

אף שחווֹת רוח במקומות אחרים בגרמניה מעוררות לעתים קרובות התנגדות, בין היתר מצד כפרים שכנים שבחלק מהמקרים נפגעים ממנה כלכלית, הקהילה המגובשת של פלדהיים אישרה טורבינות רבות כל כך, שהיא מייצאת פי 250 יותר חשמל ממה שהיא צורכת.

טורבינת רוח בפלדהיים. הרשויות לא התערבו ונתנו לניסוי לקרות (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
טורבינת רוח בפלדהיים. הרשויות לא התערבו ונתנו לניסוי לקרות (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

אבל קנאפ גם זוקף לזכות הרשויות דאז את העובדה שלא התערבו במה שהוא מתאר כ"ניסוי" שיכול היה להיכשל; ניסוי שנכלל בתחום אפור שאנשי שלטון מקומי במקומות אחרים היו יכולים לנקוט נגדו יד קשה יותר.

"בגרמניה לפעמים נדמה לך שאם מישהו עושה טעות זו בעיה ענקית", אומר קנאפ. "אבל זו הדרך היחידה להתקדם".

השקעה של 3,000 אירו לתושב

גם זיגפריד קאפרט, בן 83, אופטימי. הוא נולד וגדל בפלדהיים, ושילם בהתלהבות את האגרה בסך 3,000 אירו על חיבור ביתו לרשתות החשמל והחימום לאחר שאלו נבנו.

ההשקעה הזו השתלמה מעל ומעבר, בדמות מחירי אנרגיה נמוכים יותר עבורו ועבור הכפר, שאין בו אבטלה ושלאחרונה אף הצליח לממן התקנת מדרכות ופנסי רחוב חדשים והקמת מתחם תרבות באסם שהומר לאולם ושעל גגו הותקנו קולטני שמש.

זיגפריד קאפרט, תושב פלדהיים. "חיפשנו דרך ומצאנו אותה" (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
זיגפריד קאפרט, תושב פלדהיים. "חיפשנו דרך ומצאנו אותה" (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

קאפרט מביע צער על כך שהקנצלרית הוותיקה לשעבר אנגלה מרקל הניחה לגרמניה לפתח תלות באנרגיה הרוסית וחש שגוש האיחוד השמרני שלה, שיושב כיום באופוזיציה, צריך להפסיק לתקוף את הממשלה החדשה. "הם צריכים לעבוד יחד", הוא אומר, "זו תהיה הדרך הנכונה".

כילד ראה קאפרט את הצבא האדום נכנס לגרמניה בסוף מלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן גדל תחת הקומוניזם בגרמניה המזרחית, עד שעולמו התהפך שוב כשגרמניה אוחדה מחדש. הוא אומר שההצלחה של פלדהיים גורמת לו לחוש סיפוק. "חיפשנו דרך ומצאנו אותה, אני יכול לומר בכנות שאנחנו גאים בכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!