דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2016 לנשיאות ארה"ב

העולם מגיב / ברחבי העולם הגיבו בחשש, התרגשות ואכזבה על בחירתו של טראמפ

פוטין מיהר לברך ולהודיע על שיתוף פעולה, הגרמנים מבהירים כי שיתוף הפעולה מבוסס על ערכים משותפים כמו שוויון וחירות, האירנים מזהירים את טראמפ לא להפר את הסכם הגרעין ובעיר הולדתה של מאלינה טראמפ - מאושרים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'באד זריף ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד נשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ (צילום: Kremlin.ru, סוכנות AP).
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'באד זריף ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד נשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ (צילום: Kremlin.ru, סוכנות AP).

לצד תגובתו של ראש הממשלה נתניהו, בעולם הגיבו לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, בשמחה, חשש וזעם.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אשר לאורך חודשי הבחירות האחרונים הועלו ספקולציות לגבי מעורבותו בבחירות בארה"ב, אמר היום: "רוסיה מוכנה ורוצה לשחזר באופן מלא את היחסים עם ארצות הברית. אני חוזר – אנחנו נמשיך מהעובדה שזו דרך לא קלה, אך אנחנו מוכנים שנינו, לגשר עם הפערים ולעשות הכל כדי להחזיר את יחסי רוסיה-ארצות הברית למסלול התפתחות."

מתגובתה של קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ניתן ללמוד כי בגרמניה קיים חשש גדול כי טראמפ לא יהיה מחוייב לעולם הערכים הליברלי אותו מתיימרת גרמניה להוביל, מאז סיומו של המשטר הנאצי ובייחוד בשנים האחרונות: "גרמניה וארצות הברית חולקות ערכים משותפים: דמוקרטיה, חירות, כבוד לחוק ולכבודם של כל בני האנוש לא קשר למוצאם, צבע עורם, דתם, למגדר שלהם, להעדפתם המינית או השקפתם הפוליטית. בהתבסס על ערכים אלו, אני מציעה לנשיא הבא של ארצות הברית של אמריקה, דונלד טראמפ, שיתוף פעולה הדוק."

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הדגישה את היציבות בקשר בין שתי המדינות, והאינטרסים המשותפים להן, "לבריטניה וארצות הברית יש מערכת יחסים יציבה ומיוחדת המבוססת על ערכים של חופש, דמוקרטיה ויזמות. היינו ונשאר שותפות קרובות למסחר, ביטחון והגנה."

ראש ממשלת יפן – שינזו אבה, הילל את הנשיא ה-45 של ארה"ב, "כאיש עסקים מצליח עם כישרון יוצא דופן, תרמת לא רק לגדילת כלכלתה של ארצות הברית, כעת כמנהיג חזק הוכחת את נחישותך להוביל את ארצות הברית."

פרנסואה הולנד, נשיא צרפת הדגיש את האחריות של ארה"ב לעולם, "מה שמונח על הכף כעת זה השלום, המאבק נגד הטרור, המצב במזרח התיכון, קשרים כלכליים והשמירה על כדור הארץ. תוצאות הבחירות האמריקאיות משליכות על מעגל רחב הרבה יותר מארצות הברית."

איראן ועיראק

הסכם הגרעין, מסוגיות החוץ המרכזיות במהלך הקמפיין האחרון לנשיאות ובוודאי אחד מההישגים או הכשלונות, של הנשיא היוצא, עמד במרכז הודעתו של מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני: "זו בחירתם של האמריקאים. אבל לנשיא של ארצות הברית צריכה להיות הבנה נכונה של המציאות העולמית ושל אזורנו, ולהתמודד עם זה בצורה מציאותית. אמריקה קיבלה את הסכם הגרעין כהתחייבות בינלאומית, והיא תצטרך ליישם את ההסכם."

"תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית הוכיחו כי החולי וחוסר היציבות האזרחית של מדינה זו ימשכו עוד הרבה זמן, וגם לפתור את המחלוקות הפנימיות יקח הרבה זמן." אמר חסן רוחאני, נשיא איראן.

העיראקים, בעלי בריתה של ארה"ב במאבק בדאע"ש, הדגישו את המלחמה בטרור: "אנחנו מצפים להמשך התמיכה מצד ארצות הברית והעולם, במלחמה נגד הטרור, אשר מאיים לא רק על עיראק, אלא על העולם כולו." כך אמר חיידר אל-אבדי, ראש ממשלת עיראק.

האיזוטרים: הוותיקן, עיר הולדתה של מאלינה ומדען אקלים

הקרדינל פיטרו פרולין, מזכיר המדינה של הוותיקן, הדגיש המחויבות לטיפול בכאבי העולם: "על כולם לעמול בכדי לשנות את המצב העולמי, הסובל מפצעים עמוקים וסכסוכים גדולים."

בעיר הולדתה של הגברת הראשונה התרגשו, "הגברת הראשונה מאלינה טראמפ, מגיעה מסווינסה, ובמהלך מערכת הבחירות, אנחנו, תושבי סווינסה, תמכנו במאלינה בתמיכה במועמד דונלד טראמפ ואנחנו שמחים על התוצאות." אמר סרקו אוסווירק, ראש העיר בה נולדה מאלינה טראמפ בסלובניה.

מדען האקלים הקנדי אנדרו וובר, רואה בבחירתו של טראמפ הודעה על כך שארה"ב סיימה את תפקידה במערכה העולמית על האקלים, ואמר: "ככה מסתיימת השפעתה של אמריקה על עניינים בינלאומיים. בהצלחה אמריקה. את צריכה את זה."

גם המדינות שעדיין לא הוציאו הודעה רשמית מעוררות עניין, הירדנים והפלסטינים והשכנים הצפוניים של טראמפ – הקנדים. נמתין בסבלנות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!