דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

מאות אלפים ממשיכים לברוח מרוסיה, שמתכוננת לגל גיוס נוסף

לפי הערכות, בין 400 ל-700 אלף כבר עזבו את המדינה | לדברי הקרמלין, רוסיה לא עוקבת אחר כמות היוצאים בגבולות וסגירתם אינה עומדת על הפרק | ישראל הודיעה תאפשר לבני זוג של ישראלים הבורחים מרוסיה להישאר בארץ

מכוניות במעבר הגבול בין רוסיה לגאורגיה, של אזרחים רוסים שבורחים לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס חלקי (צילום: AP)
מכוניות במעבר הגבול בין רוסיה לגאורגיה, של אזרחים רוסים שבורחים לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס חלקי (צילום: AP)
דוד טברסקי

מאות אלפי אזרחים רוסים הספיקו לעבור את גבולות רוסיה, מאז ההכרזה של פוטין לפני שלושה שבועות על גיוס מילואים חלקי. לפי מקור ששוחח עם עיתון העסקים הרוסי Forbes Russia, המספר עומד בין 400 ל-700 אלף, למרות שדובר הקרמלין, דימטרי פסקוב, שלל את המספרים במסיבת עיתונאים בקרמלין בראשון האחרון. לדברי הקרמלין, רוסיה לא עוקבת אחר כמות היוצאים בגבולות וסגירתם עדיין אינה עומדת על הפרק.

לפי אתר החדשות הספרדי "fowardkeys", ממועד ההכרזה על הגיוס ועד תחילת אוקטובר זינק מספר רכישות כרטיסי הטיסה בכיוון אחד במדינה ב-27% למרות שלא ניתן להשיג כרטיסי טיסה לחמשת המדינות האחרונות שרוסים יכולים להיכנס אליהן בלי ויזה.

באופניים, רכב ויאכטה

על כן, יציאות אזרחי רוסיה נרשמו על ידי חצייה באופניים בגבול הארקטי לכיוון נורווגיה ושייט לדרום קוריאה ואלסקה וטורקיה, בה חברות נופש ובעלי ממון מציעים לרוסים להפליג אליה על יאכטות פרטיות, במחיר שמתחילים ב-10 אלף דולר לאדם. בטורקיה עצמה דווח שרוכשי הנדל"ן הרוסים מהווים מעל לשליש מרוכשי הבתים במדינה עם מעל ל-8,000 רכישות מדי שבוע, מאז ההכרזה על הגיוס.

אזרח רוסי רוכב על אופניים לכיוון מעבר הגבול בין גיאורגיה לרוסיה, לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס חלקי (צילום: AP)
אזרח רוסי רוכב על אופניים לכיוון מעבר הגבול בין גיאורגיה לרוסיה, לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס חלקי (צילום: AP)

שרת הפנים איילת שקד, הורתה במהלך החג על התרת כניסה של אזרחי רוסיה שבני זוגם מחזיקים באזרחות ישראלית, כל עוד הם יוכלו להוכיח את נישואין. מדובר בשינוי מדיניות משמעותי שיחסוך לבורחים מגיוס התעסקות בירוקרטית ארוכה שלרוב נערכת במהלך חודשים טרם העלייה.

המהלך שונה בין היתר בזכות כתבה 'בהארץ' בה סופר על אישה נכה שגורשה יחד עם בנה לאחר שישראל סירבה להכניס אותה לארץ, למרות נישואיה לישראלי. מששונתה ההוראה, בני זוג של אזרחים ישראלים יוכלו להציג בדלפקי ארגון "נתיב", שעוסק בעלייה של זכאי שבות מארצות חבר עמים, בכניסה לנתב"ג תעודות נישואין ויורשו להיכנס למדינה עם הפקדת ערבות.

על פי אמדנים שונים הנעשים בתוך רוסיה, לפחות 2 מיליון אנשים עזבו את מקום מגוריהם ומקומות עבודתם כדי להתחמק מגיוס. על פי החוק הרוסי, לנציגי הלשכות באזורי הרישום יש את הסמכות להגיע למקומות העבודה ולשלוח עובדים ללשכות היישר משם. שר הביטחון הרוסי, סרגיי שויגו, טען שמעל ל-200 אלף חיילים כבר גויסו ובחלק מהמחוזות משרד הביטחון הצהיר שיקדם בימים הקרבים גל גיוס נוסף, לאחר שהמחוזות עמדו ביעדים שלהם, ביניהם מחוזות העיר קורסק ורוסטוב, המונים מיליוני אנשים.

גברים במעבר הגבול בין רוסיה לגאורגיה, עוזבים את המדינה לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס חלקי (צילום: AP)
גברים במעבר הגבול בין רוסיה לגאורגיה, עוזבים את המדינה לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על גיוס חלקי (צילום: AP)

מערכת חישוב היעדים ומהלך הגיוס ממשיכים להיות לוטים בערפל, בעוד בעיר סנט פטרבורג ראש ועד אזורי טען שהשכונה שלו, בה גרים פחות מ-100 אלף תושבים, נדרשת במכסה של 5,000 מגויסים עד סוף השבוע הנוכחי בקורסק ורוסטוב מתכוננים לגיוס של עשרות אלפים.

בקשות דומות נענו באלימות במקומות אחרים, כך למשל בעיר במחוז צ'לבינסק שבמרכז רוסיה בניין המועצה הוצת לאחר סבב גיוסים שהחל בתחילת השבוע. יו"ר ועדת הביטחון של 'הדומה' הבית התחתון הרוסי, יורי שויתקין, צוטט בביטאון הפוליטי של ה'דומה' על כך שהגיוס הכללי אינו מורכב משלבים כלל, והגיוס ימשיך להתקדם בקצב המתאים לאור הצרכים שיעלו מהשטח.

מגייסים גם מחוסרי דיור

אתר החדשות Mediazona פרסם שנציגי לשכות גיוס מלווים בשוטרים וחיילים פוקדים עשרות מקלטי למחוסרי בית ברחבי מוסקבה, שמתחילים להתמלא בתקופה הזו של השנה בגלל ההתקררות, ומגייסים מתוכם מאות דרים, בניגוד לרצונם. בין היתר, עולה מהעדויות שהלשכות פוקדות הוסטלים וממתקנים נוספים של שוהים זמניים במטרה לאתר אזרחים שנמלטו למוסקבה מאזורי המגורים שלהם בשאר הארץ.

בשבוע האחרון התפרסמו מספר סרטונים של מגויסים חדשים שנשלחו לחזית ועצרו את הרכבת עליה נסעו במחאה על מחסור במזון, לבוש וציוד צבאי בסיסי. גדוד אחד כזה, המונה כ-400 מגויסים חדשים הצליח למנוע את הגעתו לחזית ובדוברות משרד הביטחון טענו שהחיילים כלל לא כוונו להגיע לחזית אלא לבסיסי העורף בתוך רוסיה.

מתגייסים עומדים בתור להירשם במרכז גיוס צבאי בוולגוגרד, רוסיה (צילום: AP)
מתגייסים עומדים בתור להירשם במרכז גיוס צבאי בוולגוגרד, רוסיה (צילום: AP)

הבלוגר האוקראיני ולדימיר זורקין, שמסקר את ההתרחשות במזרח אוקראינה, פרסם ראיון עם חייל רוסי בן 28 מהעיר ליפצק שנפל בשבי האוקראיני, שטען שגויס למלחמה לפני 10 ימים בלבד.

לדבריו, הגיע לאחת מחזיתות הקרב במחוז לוהנסק שבאוקראינה כמעט ללא ציוד וגייסו אותו לצוות חימוש של סוללת טילים, למרות מצבו הרפואי שלא אפשר לו להילחם וללא כל הכנה צבאית. לאחר שהחימוש בכוח שלו אזל, הצוות שלו התחיל נסיגה והוא ברח לצד השני. לדבריו, רוב המגויסים החדשים עוברים את הגבול לאוקראינה כבר בימים הראשונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!