דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רק 60% מהגופים הציבוריים עומדים ביעדי ההעסקה של עובדים עם מוגבלות, ירידה ביחס לשנתיים הקודמות

מספר המוסדות שמעסיקים עובדים עם מוגבלות בשיעור של 5% מהעובדים הצטמצם ב-6 | נציב זכויות אנשים עם מוגבלות, דן רשל: "מספר גדול מדי של גופים ציבוריים מפרים את חובתם החוקית, ואינם תורמים די לשילוב אנשים עם מוגבלות"

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, דן רשל (מימין), עם שר המשפטים גדעון סער (עומד), מנכ"ל המשרד ערן דוידי ועו"ד דינה דומיניץ, בטקס כניסתו של רשל לתפקיד (צילום ארכיון: לע"מ)
נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, דן רשל (מימין), עם שר המשפטים גדעון סער (עומד), מנכ"ל המשרד ערן דוידי ועו"ד דינה דומיניץ, בטקס כניסתו של רשל לתפקיד (צילום ארכיון: לע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

60% מהגופים הציבוריים עמדו ביעד להעסקת 5% אנשים עם מוגבלות בשנת 2021, כך פרסמה אתמול (שלישי) נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. עם זאת, בשנה החולפת עלה מספר הגופים שעומדים ברמה נמוכה או לא עומדים כלל ביעד הייצוג ההולם, בהשוואה לשנתיים שקדמו לה, 2019 ו-2020.

לפי החוק, גופים ציבוריים המעסיקים למעלה מ-100 עובדים מחויבים לפעול על מנת להעסיק לפחות 5% עובדים עם מוגבלות משמעותית. החוק מחייב את פרסום הנתונים על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. בדיקת העמידה ביעדים מתבצעת על ידי המוסד לביטוח לאומי, בהצלבת רשימות העובדים עם רשימות הזכאים לקצבאות נכויות שונות.

כאמור, הנתונים מלמדים כי 60% עומדים ביעד התעסוקה באופן מלא. 22% מהגופים הציבוריים עומדים ביעדי ההעסקה באופן בינוני בלבד, כלומר מעסיקים 3.5-5% עובדים עם מוגבלות. 16% מהגופים הציבוריים עומדים ביעדי ההעסקה ברמה נמוכה, ומעסיקים 2-3.5% עובדים עם מוגבלויות. 2% מהגופים הציבוריים אינם עומדים כלל ביעדי הייצוג ההולם ומעסיקים פחות מ-2% עובדים עם מוגבלות.

בהשוואה לנתונים משנת 2020, בשנת 2021 נרשם מאזן שלילי, כאשר 38 גופים עלו בשיעור העמידה שלהם ביעד הייצוג ההולם, בעוד 46 גופים ירדו בשיעור העמידה. זאת בשונה מהשנים הקודמות, 2018 ו-2019, בהן נרשם מאזן חיובי.

בקרב הרשויות המקומיות, המהוות כ-71% מרשימת הגופים הציבוריים הגדולים (218 רשויות מתוך 307), נמצא כי 61% מהן עומדות ביעד הייצוג ההולם באופן מלא, 21% מהן עומדות ברמה בינונית, 16% מהן עומדות ברמה נמוכה, ו-2% מהן לא עומדות ביעד כלל. כמו כן, בקרב המועצות האזוריות, 57% מהן עומדות ביעד הייצוג ברמה של עמידה מלאה. בקרב המועצות המקומיות ניכרת מגמת ירידה: רק 50% מהן עומדות ביעד באופן מלא ב-2021, זאת לעומת שיעור של 55% עמידה ביעד בשנת 2020.

בפילוח לפי מגזרים, אחוז הרשויות שעומדות ביעד במגזר הדרוזי (90%) הוא הגבוה ביותר, בעוד שבמגזר החרדי ובמגזר הבדואי (17% בשניהם) מדובר בשיעור הנמוך ביותר.

דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "למרבה הצער, ניכר כי במספר רב של פרמטרים ומגזרים, קיימת רגרסיה בשיעור העמידה בחובת הייצוג ההולם להעסקת אנשים עם מוגבלות. משמעות הדבר היא, כי מספר גדול מדי של גופים ציבוריים מפרים את חובתם החוקית בכל הקשור להעסקת אנשים עם מוגבלות, ובכך אינם תורמים די לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה ובמשק, כפי שהיה מצופה וכפי שכולנו היינו רוצים לראות.

רשל הדגיש ש"נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, תמשיך לפעול ביתר שאת להגברת שילובם של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה ולאכיפת החובה לייצוג הולם, במסגרת תפקידיה וסמכויותיה של הנציבות. זאת, בין השאר, בהינתן סמכויות האכיפה הנוספות שניתנו לנציבות בתיקון 23 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שעבר בכנסת בחודש יוני האחרון. במקביל, בכוונת הנציבות לפעול להרחבת החלת החובה לייצוג הולם על גופים נוספים במגזר הציבורי, כדוגמת חברות ממשלתיות וכן על גופים במגזר הפרטי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!