דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

הממשלה אישרה את ההסכם הימי עם לבנון לפני הנחתו בכנסת, השרה שקד התנגדה

ההסכם כולל הכרה מצד לבנון בסטטוס קוו בקו המצופים, לא גבול בינלאומי מוכר | ההסכם מתנה את הקידוח בשדה קאנא בהשגת הסכם בין תאגיד הגז לישראל לגבי חלקה של ישראל בהכנסות

דיון בקבינט הבטחוני מדיני על הסכם קו הגבול הימי עם לבנון (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
דיון בקבינט הבטחוני מדיני על הסכם קו הגבול הימי עם לבנון (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (רביעי) ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון, ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם בכנסת. ההסכם ודברי ההסבר יונחו הערב בכנסת ויובאו לידיעת כל חברי הכנסת.

בהמשך הם עתידים להיות מוצגים בועדת חוץ וביטחון, ובתום 14 יום יובא ההסכם לאישור הממשלה. בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת במשפטית באישור התהליך כולו.

הממשלה החליטה שההסכם לא יובא לאישור הכנסת. כלומר, לא תהיה עליו הצבעה, וזאת בניגוד להמלצת היועצת המשפטית לממשלה, שהבהירה שלמרות שאין חובה על הממשלה להביא את ההסכם להצבעה בכנסת, ראוי שתעשה זאת עקב היותה ממשלת מעבר.

ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד, לא התכוון כאמור לאשר את ההסכם בהצבעה בכנסת, אלא בממשלה בלבד. לפי חוות הדעת המשפטית של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרבה מיארה, עולה כי חוק משאל העם לא תקף על שטח זה, משום שישראל מעולם לא החילה את החוק הישראלי על השטחים לגביהם נוגע ההסכם. אף כי השגת הסכם בעת ממשלת מעבר פוגעת בעיקרון "הריסון והאיפוק" המתבקש, אין מניעה לחתום עליו גם כעת.

עוד כתבה כי "לאור האופי המיוחד של ההסכם והקרבה לבחירות", עדיף לאשרו בהצבעה בכנסת, אך ניתן לבצע את האישור גם ללא הצבעה, אלא בהנחת ההסכם לידיעת הכנסת במשך שבועיים ולאחריהם לאשר אותו בממשלה.  

כנגד עמדה זו לגבי משאל עם ואי חובה לאשר את ההסכם בכנסת הוגשו עתירות לבג"ץ מטעם ארגוני הימין "לביא" ו"פורום קהלת", כמו גם כנגד אי פרסום חוות הדעת המשפטית הכתובה – עתירה שמתייתרת עם הפרסום. בג"ץ יצטרף להכריע האם הדיון בעתירות אלו מחייב דחייה לבנתיים של החתימה על ההסכם עצמו.  

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)

מוקדם יותר התפרסם הנוסח המחייב של הסכם הגבול הימי בין לבנון לישראל. לפי הנוסח המלא, ההסכם יכיר בסטטוס קוו לגבי "קו המצופים" הנפרס מהחוף עד 5 ק"מ לתוך הים, אך לא יגדיר אותו כקו גבול בינלאומי מוכר, כפי שרצתה ישראל. ההסכם מעניק ללבנון את מרבית הזכויות במאגר קאנא, אך מתנה את תחילת הקידוחים בכך שתאגיד הגז המפעיל של הקידוח יגיע להסכם עם ישראל לגבי חלקה בהכנסות.
לקריאת נוסח ההסכם (באנגלית) לחצו כאן.

הסעיף הנוגע למי רשאי להיות התאגיד שקודח בשטח זה רוכך. במקום הנוסח לפיו התאגיד לא חף מסנקציות אמריקאיות, נכתב שהוא יהיה חף מסנקציות בינלאומיות, אך לא יפגע בהמשך התיווך האמריקאי. ריכוך זה נוגע לתרחיש אפשרי בו חברות גז איראניות יוכלו להיות שותפות בקידוחי גז בשטח הימי של לבנון, בסמוך לגבול עם ישראל.  

ארצות הברית שומרת על מעמדה כמתווכת לגבי מחלוקות בפרשנות של ההסכם. ההסכם אמור להיחתם בעיירה א-נקורה בלבנון, במתקן של האו"ם בכינוס ביוזמת ארצות הברית. ככל הנראה, לא אמור להתקיים מעמד חתימה משותף, אלא בסמוך.  

האיחוד האירופי בירך על הסכם הגבול הימי שעתיד להיחתם בין ישראל ולבנון. בהודעה שמסר האיחוד האירופי נכתב: "ההסכם הוא אבן דרך חשובה ויתרום ליציבותן ולשגשוגן של המדינות. נמשיך לתמוך במאמצים לשיתוף פעולה אזורי לטובת הכלל". 

למדינות אירופה יש אינטרס מובהק בהגברת היציבות במזרח הים התיכון, בתקווה לאפשר חיפושי גז משמעותיים והנחת תשתיות יצוא, כחלופה לתלות הגבוהה הקיימת ברכש גז מרוסיה.  

נשיא לבנון, מישל עאון, המסיים את כהונתו בסוף החודש הודיע אתמול (שלישי) כי "ההסכם מספק את לבנון, עונה על דרישותיה, ושומר על זכויותיה למשאבי טבע", אך גם אמר כי תתרחש התייעצות נוספת בטרם החתימה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!