דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שי לי מזרחי חותרת למדליה פראלימפית, ולא מוותרת גם על התלמידים שלה

מה שהתחיל עבורה כמכשיר שיקומי, לקח אותה עד למקום הרביעי באליפות העולם | בראיון ל'דבר' היא מספרת על הדרך שעברה, על האתגרים לקראת פריז 2024 ועל החיבור בין חתירה לחינוך

מזרחי וקליין בצ'כיה (צילום: איתמר נוימן)
מזרחי וקליין בצ'כיה (צילום: איתמר נוימן)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

טיפול מתמשך במחלקה שיקומית יכול לכלול התנסויות מגוונות בדברים שלילד או ילדה לא הייתה בהם נגיעה בעבר. כל פציעה מביאה איתה טיפולים ייחודיים משלה, מחידוש היכולת ללכת, דרך מכשירים המסייעים בשיקום של חלקים שונים בגוף ועד לספורט ממש.

החותרת הפראלימפית, שי לי מזרחי בת ה-29 מרמת השרון, נפצעה בתאונה קשה לפני 20 שנה. ברגעים קשים במחלקה השיקומית בתל השומר, נראה היה שהיא לא תצליח לתפקד יותר, אבל הדברים התקדמו אחרת, עד למקום הרביעי באליפות העולם בחתירה.

"מוגבלות שמאוד מתאימה לחתירה"

"במהלך השיקום בתל השומר היו רגעים שהסיכויים היו לרעתי והמצב ממש לא נראה טוב", מספרת מזרחי "במהלך חודשים רבים במחלקת שיקום ילדים בתל השומר השתפרתי והתקדמתי בכל מיני דרכים, בין היתר במכשיר חתירה שהיה להם שם. בשנים האחרונות המכשיר הזה הפך לחלק מתוכנית האימונים הקבועה שלי, בענף החתירה. ממכשיר שיקומי שעזר לי לעמוד בחזרה על הרגליים, לעזוב את כיסא הגלגלים וללכת, הפך להיות מכשיר ששומר על הכושר ועל העוצמה".

"הייתי מאושפזת שנה בבית החולים. מאז נשארה לי מוגבלות ברגל, שבאה לידי ביטוי בעיקר זה שאני לא יכולה לרוץ, אני מתעייפת מהר בהליכה ואני צולעת. אבל בסך הכל בחיי היום יום זה לא מאוד מגביל אותי, זאת כן מוגבלות שמאוד מתאימה לחתירה".

עדיין כמעט: מחליפה בטוקיו, מקום רביעי באליפות העולם

עשרים שנה אחרי אותה תאונה קטלנית, אחרי המון עבודה קשה, שי לי מזרחי סיימה ביחד עם שותפת, אחיה קלין, במקום הרביעי באליפות העולם בחתירה בסירה זוגית. הישג השיא של הקריירה הספורטיבית שלה וצעד חשוב בדרך למאבק על מדליה פראלימפית בפריז 2024.

"המקום הרביעי הוא ברגשות מעורבים, מצד אחד מאוד משמח, כי ראינו שאנחנו לא רחוקים מהטופ העולמי, אנחנו מבינים שלקראת העונה הבאה יש לנו הרבה לאן להשתפר וזה השאיר אותנו אופטימיים. מצד שני אנחנו היינו ממש קרובים למדליות, ממש מרחק נגיעה. זאת שמחה מאוד גדולה לסיים במקום הרביעי, אבל מעורבבת גם קצת בתסכול".

"ראינו שאנחנו לא רחוקים מהטופ העולמי". מזרחי וקליין באליפות בצ'כיה (צילום: איתמר נוימן)
"ראינו שאנחנו לא רחוקים מהטופ העולמי". מזרחי וקליין באליפות בצ'כיה (צילום: איתמר נוימן)

מזרחי וקליין התאמנו רק ארבעה חודשים ביחד בסירה הזוגית, וזו הייתה התחרות הבינלאומית הראשונה שלהם. במהלך התחרות הצמד עשה שיפור מאוד גדול בתוצאה ובמיקום הסופי מהמקום החמישי למקום הרביעי הכללי.

"מהמוקדמות לגמר ההרגשה הייתה שהצלחנו להשתפר ולהתקדם וגם חשוב להגיד שכשמגיעים לתחרות כזאת בצ'כיה וחותרים מחוץ לירקון זה להתרגל לתנאים חדשים".

מה ההבדל בין התנאים בירקון לבין תחרויות בחו"ל?
"התנאים בהם אנו מתאמנים הם מאוד שונים. מבחינת הרוח, מבחינת הגלים, לחתור בתוך מסלולים. בארץ הם לא קיימים. הירקון הוא לא באמת דומה לאתרים שמתאמנים בהם בחו"ל. בימים בין המוקדמות לגמר היה לנו עוד זמן להתרגל ולהבין איך מתמודדים עם תנאים של רוח ושל גשם".

"לדעת להיות קשוב לבן או בת הזוג שלך בסירה", אחיה קליין ושי לי מזרחי (צילום: איתמר נוימן)
"לדעת להיות קשוב לבן או בת הזוג שלך בסירה", אחיה קליין ושי לי מזרחי (צילום: איתמר נוימן)

למשחקים הפראלימפיים בטוקיו 2020, מזרחי הגיעה כמחליפה של הנבחרת ולא השתתפה בתחרות עצמה, בה הנבחרת סיימה במקום השישי. מגבלות הקורונה, לצד הפספוס מהשתתפות בתחרות עצמה, העניקו לה את המוטיבציה להמשיך לקמפיין נוסף.

"זאת חוויה מדהימה, להגיע לדבר הזה ולהיות חלק מזה", היא מספרת, "אני מאוד מקווה שנגיע גם לפריז ונחווה את זה בצורה האמיתית, כי בטוקיו בגלל הקורונה היו הרבה מאוד הגבלות. זה גרם לי לרצות להמשיך ולחוות את הדבר האמיתי גם בתור ספורטאית להיות בזה ולא בתור מחליפה וגם לחוות את המשחקים לא בצל הקורונה"

"לדעת לעבוד בשיתוף פעולה, בהקשבה"

לענף החתירה היא הגיעה לאחר מפגש מקרי ב-2014 עם מורן סמואל, שסיפרה לה על הענף  והציעה לה לבוא לנסות. "אני לא באה מרקע של ספורט. אז כל החוויה הזאת הייתה די ראשונית בשבילי, זה ממש להכיר עולם חדש העולם התחרותי, בעצם מרכז החיים סביב הספורט".

מורן סמואל זוכה במדליית הכסף במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: לילך וייס, הוועד הפראלימפי בישראל)
מורן סמואל זוכה במדליית הכסף במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: לילך וייס, הוועד הפראלימפי בישראל)

בתחילת דרכה מזרחי הצטרפה לנבחרת ישראל בסירת רביעייה, המורכבת משני חותרים, שתי חותרות והגאית. אז שיתפה פעולה לראשונה עם אחיה קלין. הנבחרת זכתה במקום השישי באליפות העולם ב-2019 והבטיחה את מקומה במשחקים הפראלימפיים בטוקיו 2020 "גם אני וגם אחיה, התחלנו בסירת רביעייה ובמקביל היו כל מיני הזדמנויות שנקרו בדרך, חתרנו בזוגית אבל המרכז היה רביעייה. בשנה האחרונה אחרי טוקיו המיקוד הפך להיות בסירה הזוגית".

מה ההבדלים בין רביעייה לזוגית?
"ההבדל המרכזי הוא שסירת רביעייה חותרים עם משוט אחד לכל חותר או חותרת ובסירה זוגית לכל ספורטאי יש שני משוטים. זה גם טכניקה שונה שצריך כך ללמוד ולהתרגל לחתירה שונה וזאת גם קבוצה אחרת, כאשר אתה בזוג אתה נטו עם הבן זוג שלך ואת צריכה לסמוך רק עליו. להרגיש בסירה רק אותו. הייתה תקופה שלקח לנו ללמוד את הטכניקה ועדיין אנחנו לומדים איך להשתפר בו. אני מקווה שנמשיך להשתפר ביחד".

שי לי מזרחי (ראשונה) באימון רביעייה (קרדיט: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
שי לי מזרחי (ראשונה) באימון רביעייה (קרדיט: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

זה דורש לעבוד הרבה מאוד ביחד.
"זה ממש מרכיב חשוב. מעבר ליכולות הפיזיולוגיות והכושר הגופני. זה בעצם להיות חבר צוות בסירה, לדעת לעבוד בשיתוף פעולה, בהקשבה".

יש לכם סיטואציות שאתם צריכים להרים אחד את השני בצד המנטלי או הפיזי?
"זה גם חלק מאוד מרכזי בסירה, לדעת להיות קשוב לבן או בת הזוג שלך בסירה ולדעת מתי קשה לו ולנסות לעזור, זה גם משהו שאנחנו עוד לומדים אחד את השנייה".

מה העיסוק בספורט נתן לך ?
"אני מגלה עם השנים שמאוד אוהבת לעסוק בספורט תחרותי. זה מחזק אותי, זה מעצים אותי, אני מאוד נהנית להתחרות, מאוד נהנית מההתרגשות והאדרנלין, הטירוף הזה שיש בתחרויות".

מה המטרות שלכם לשנה הקרובה?
"אנחנו בשאיפה שאם הדברים יסתדרו, יהיו לנו מחנות אימונים כדי שנוכל להגיע לאליפות העולם בעוד שנה מוכנים הרבה יותר כדי שנוכל להתמודד על מדליות ולשפר את המיקום שלנו מהשנה הזאת".

"גם החינוך וגם החתירה מאוד חזקים בי"

במקביל להיותה ספורטאית מצטיינת, מזרחי עוסקת בתחום החינוך ועובדת כמחנכת בבית הספר הדמוקרטי בהוד השרון. "אני מביאה הרבה דברים מהספורט גם לבית הספר, כמו דבקות במטרה, אמונה עצמית, להילחם על מטרות שחשובות. זה דברים שאני מאוד משתדלת להעביר לתלמידים והתלמידות שלי, ואני מאמינה שהם מרוויחים מזה. כספורטאית בנבחרת ישראל, אני משתדלת להוות להם דוגמה טובה".

השילוב בין שני העולמות מעשיר את התהליך החינוכי שמזרחי מעניקה לתלמידיה, "אני מרגישה שאלו שני עולמות שמאוד חזקים בי, גם החינוך וגם עולם החתירה. אז אני משתדלת להביא גם העולם הזה וגם מהעולם הזה ולשלב בין שניהם. עם הילדים אני באמת מנסה להעביר את זה הלאה. שהם גם קצת יספגו ערכי ספורט ופשוטו כמשמעו, שיחתרו למצוינות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!